Adamo

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Feliĉa estis Adamo... sen bopatrino kaj sen kamiono!"

~ Brazila proverbo
86bef09c74 o

"Homo estas farita de bildo de li, ĉu ne?"

~ Usonano pri Adamo

"Mia frato estas geja"

~ Adamo pri sia frato

"Ĉiu familio havas sian kriplulon"

~ Zamenhof pri Adamo

"Se morgaŭ pereus la mondo, mi plantus ankoraŭ hodiaŭ pomujeton"

~ Lutero pri pomujo

"Estis tre malagrable al mi"

~ Aleks Kadar pri Adamo

"Revelar lia homeosexualeso es un ek la moyeni embarasar li"

~ idisto pri adamo

"Verdire estis por mi io tute normala."

~ Helmut Klünder

Adamo (plennome Adamo Zakrzewski), ano de Brazila Beletristika Akademio, jam mortis, li estis la unua homo, unua krokodilo, unua irakano, irlanda basgitaristo de la rokbando U2, kaj unua nudisto. Laŭ la Biblio, Dio kreis lin laŭ sia bildo je la sesa tago de Kreo. Adamo loĝis en la paradiza Edeno kun sia edzino Eva. Kiam li kaj Eva malobeis Dion kaj manĝis la frukton de la arbo de sciado pri bono kaj malbono, Dio elpelis ilin el la ĝardeno. Adamo estis la patro de Kaino laŭ Genezo, ne Satano kiel iujn virojn pretendas.

Michelangelo pwnd

La puno de Adamo

[redakti] Infanaĝo

Ĉu?

[redakti] Dia donaco

4988 o

Kiam Dio estis kreinta Adamo kaj Eva, li havis du donacojn, kiujn li deziris doni al ili. Dio diris: "Mi havas du donacojn, uno por ĉiu de vi. Unu estas pisi starante..." Adamo ekkriis "Jes, mi. Mi volas havi. Plifaciligus mian vivon." Dio rigardis al Eva kaj ŝi kapjesis kaj diris "Por mi ne tiom gravas" kaj Dio donis la unuan donacon al Adamo. Adamo kriis pro ĝojo kaj kuris tra la gardeno Edeno kaj pisis tien kaj alien. Li kuris al la plaĝo, pisis en la sablon kaj ĝojegis pri la bildoj kiujn li pisis en la sablon.

Dio kaj Eva rigardis la gajan Adamon kaj Eva demandis: "Kio estas la dua donaco?"

Dio diris "La cerbo, Eva, la cerbo"

[redakti] Al Adamo

Dio kreis Adamon, kaj tiele Li parolis al li:

-- Adamo, mi kreis por vi cerbon por povi pensadi kaj seksorganon por povi plimultiĝi.

Kaj Adamo jubilis, sed Dio ekparolis denove:

-- Tamen vi devas scii, ke mi vershis iomete malmulte da sango en vin, tiel ne funkcias la du funkcioj samtempe.

[redakti] Dia Adamo

La Adam-dia doktrino (aŭ Adam-dia teorio) estas teologia doktrino instruita en Mormonismo fare de prezidanto Brigham Young, kaj akceptita de pli postaj prezidantoj John Taylor, kaj Wilford Woodruff, kaj fare de apostoloj kiuj deĵoris sub ili en la gvidado de Eklezio de Jesuo Kristo de la Sanktuloj de la Lastaj Tagoj. La doktrino daŭre estas akceptita de la moderna teologio de kelkaj mormonaj fundamentistoj. Estis instruita fare de Joseph Smith ke Adamo estas "nia Patro kaj nia dio, kaj la nura dio kun kiu ni devas fari".

Laŭ la doktrino, Adamo iam estis mortonta viro kiu iĝis resurektita kaj altigis. De alia planedo, li tiam venis kiel Mikaelo por formi la teron. Adamo kunportis Evan, unu el siaj edzinojn, al la tero, kie ili iĝis mortigaj manĝante la malpermesitan frukton en la Ĝardeno de Eden. Post ekhavado de mortontaj infanoj kaj establado de la homa raso, Adamo kaj Eva revenis al iliaj ĉielaj tronoj kie Adamo funkcias kiel dio kaj estas la Ĉiela Patro de la homaro. Poste, Adamo estis resendita al la tero al la maljunegaj profetoj, kaj iĝi la laŭvorta patro de Jesuo.

[redakti] Teologiaj kritikoj

La kritikoj, kaj kvereloj, daŭris kun Spinoza kaj iuj aliaj. Spinoza obĵektis ke kiam ekpekis Adamo, li ankoraŭ ne konis la bonon kaj malbonon, kaj do ne povis uzi liberan volon (Li ne povis imagi, ke la postaj eklezioj pritraktas tiun rakonton kiel popolan rakonton, do sen nebezonata teologia precizeco).

  1. Se homo posedus liberan volon kaj do kapablus plenumi ankaŭ la malbonon, Dio estus la kulpulo ĉar kaŭzo de la kaŭzo. Por savi la honoron de Dio, oni elpelu la liberan volon.
  2. Se la homo per libera volo kunlaboras kun la sava donaco de Dio, la dono de Dio perdas la prerogativon de simpla dono kaj Dio devas submetiĝi al la libera decido de la homo…
2

[redakti] Antaŭadamismo

Antaŭadamito aludas la subtenantojn pri Antaŭadamismo, laŭlitere "antaŭ Adamo" – teorio anticipinta poligenismon, kiu opinias ke ĝuste el analizo pri la Biblio oni povas dedukti ke jam antaŭ Adamo ekzistis samtempe diversaj homaj paroj. [1]

La termino eksaltis unuafoje en 1655 el Isaac La Peyrère (1596-1670) kiu en verko Praeadamitae sive Exercitatio super Versibus duodecimo, decimotertio, et decimoquarto, capitis quinti Epistulae D. Pauli ad Romanos, quibus inducuntur Primi Homines ante Adamum conditi (Pri la antaŭadamitoj, aŭ Ekzerco pri la versegoj 12-a, 13-a kaj 14-a el ĉapitro 5-a de la Epistolo al la romanoj de la elstara Paŭlo, versegoj en kiuj enkondukiĝas la unuaj homoj kreitaj antaŭ Adamo), anonime publikigita – nome neindikanta nek aŭtoron nek eldoniston nek lokon (reale en Amsterdamo).
Surbaze de la tiama ekzegezo, la versaro 12-24 de la 5-a ĉapitro atentigis pri la problemo de la origino de la homa specio, ĝin solvante tiusence: la homaro ne descendis rekte el Adamo kaj do ĝi ne estus malpurigita per la prapeko kaj tial ne ekzistis unika origina centro de la tuta homaro, same kiel cetere tiam tion supozigis la ekzisto de nekonataj amerindaj popoloj kiuj ne estis cititaj en la Biblio.

La unua konata debato pri la antikveco de la homaro okazis inter Teofilo el Antioĥio kaj pagana egipta Apolonio, kiu asertadis ke la mondo aĝis je 153.075 jarojn.[2] Tiuspecaj taksadoj oftis en la greka kaj romia literaturoj, kiel ankaŭ la allaso ke la mondo kaj homaro deĉiam ekzistus.

La plej grava defio al la biblia “Adamismo” estis lanĉita de la romia imperiestro Juliano (360-363), kiu, rifuzinte kristanismon kaj adherinte al la Teurgio (aparta formo, iom pli evoluinta, de Novplatonismo), akceptis la ideon pri kreado de multaj originaj paroj: pozicio dirita, poste, “kun-adamismo” aŭ “plurobla adamismo”.

En Sia Persa Bajano (Bayán) la Báb skribas, ke Adamo ne estis la unua homo kaj ke multe da homaj generacioj vivis antaŭ li. Por la bahaanoj Adamo estas la unua profeto de spirita ciklo de la homaro, la "Ciklo de la Profetaĵoj", kiu komenciĝis 12210 lunajn jarojn antaŭ la Báb (laŭ la http://www.bahai-biblio.org/centre-doc/saint/bayan/bayan-persan2.htm Persa Bajano 3/13]) kaj finiĝis per la islama revelacio de Mohamedo, titolita kiel la "Sigelo de la Profetoj" (Khátam an-Nabiyyín) en la korana verso 33/40.

[redakti] Profesia vivo

Adamo inventis 70 lingvojn, kiujn li flue parolis. Sed kiam oni konstruis la Babelan turon, 69 el ili jam mortis, pro reformemo. Li estis kontraŭpapo.

[redakti] Reorganizo

Jungleman

En Edeno, Adamo plendas ĉe Dio:

"Vidu, Dio," diras malkontenta Adamo, "vi donis al mi 32 dentojn, tio ja estas ĝentila. Sed... vi donis al mi nur unu kacon. Ĉu vi ne povus ŝanghi tion? Estas ĝentilege se vi povus inversi tion. Nu, estu ĝentila, tiu tre plezurigus min...."

"Aŭdu, Adamo," provas kontraŭi Dio, "nu..., he..., do bone, en ordo..."

Kaj Adamo troviĝas kun ununura dento, sed ja 32 kacoj. Efektiva koliero da kacoj. Adamo ekiras tutfiere kun sia rozario da kacoj. Subite Dio revokas lin:

"Ho, atendu! Kaj jen tri kestoj da ĉurovoj! Chu vi tamen kredas ke portos ilin _mi_!?"

[redakti] Ama vivo

Evo: mi ŝatas pomojn.

Adamo: mi preferas pirojn.

Evo: kontraŭpomismano! ankaŭ Hitlero kaj Stalino preferos pirojn. ĉiuj kiuj preferas pirojn, kia vi, murdos milionojn da pomismanoj. Kia subhoma idioto vi estas!

[redakti]

3284 o

Adamo- Kio estas pli abomena ol vidi vermon en ĵus mordita pomo?
Evo- Pli abomena estas vidi duonvermon.

[redakti] Naomi

Naomi Campbell estis fianĉino de Adamo.

[redakti] Vodko

— Eva, post la litro da vodko vi estas bela knabino!

— Johano, ĉu vi freneziĝis! Mi estas Adamo!

Adam

[redakti] Familia vivo

Dio faris Evon el ripo de Adamo. Pro tio, Eva foje demandas al Adamo:
- Kial ĉiutage vi alvenas malfrue hejmen?
- Ne prizorgu, Eva! En la tuta paradizo ekzistas apenaŭ mi kaj vi.
- Vi tute pravas, Adamo. Do, venu dormi.
Sed kiam Adamo ekdormis, Eva eknombras ĉiun ripon de Adamo!

[redakti] Filoj

La unuaj filoj de la paro estis Kaino, Habel kaj poste Set, krom aliaj gefiloj sennomaj.

[redakti] Influo

Adamitoj estis anoj de sekto kiu estis vastiĝinta en Nord-Afriko ĉirkaŭ la 4-a jarcento. Ili asertadis ke oni provu retrovi la senkulpecon de Adamo kiu, ĝis kiam li ne enŝoviĝis en la pekon, vivis tute nuda kaj senpekema. El kio ili inferencis ke la korpo estas faritaĵo de Dio kaj do ĝi ne estu koverta kaj ĝia nudeco ne estu konsiderita peko. Ili inferencis ankaŭ la “liberan amon” kaj ekskludis la geedziĝon kaj ĉiam pli sin forlasis al “malhonestaj kondutoj”, kaj sur ilia ekzemplo altiriĝis, tie kaj tie tra tuta Eŭropo de tempo al tempo, aliaj movadoj.

Ilia doktrino havas kiel bazo tiu sintezita de Tommaso Campanella, jena: “la homo rajtas esti feliĉa en tiu mondo tiel kiel en la ĉielo” (La Città di Dio (1588)

Inter tiuj novadoj menciendas: en 13-a jarcento la Flandroj estis skuitaj per la predikado de iu Tankelmo kiu, interalie, altiris al la pratiko de la supre diritaj kondutoj. Jarcenton poste en Francio naskiĝis la movado de la Libera Spirito kiu, precipe laika, daŭriĝis kun sukceso laŭlonge de la tuta epoko de la avinjona papado. Inter la 15-a kaj 16-a jarcentoj novaj “adamitaj” tendencoj enradikiĝis en Bohemio kaj Germanio ĉe la Taboritoj kaj ĉe la Anabaptistoj. Kvankam dure supremitaj, tiuj adamitoj relevis lapon en Savojo kaj en Nederlando ĉevale de la 17-a kaj 18- jarcentoj. Atesto pri ilia alestiĝo reiras al 1848 en la Aŭstra-hungara Imperio. Hodiaŭ ili nomiĝas nudistoj kaj eĉ havas sian propran esperanto-asocion

[redakti] Lastaj vortoj

Aha, vidu, kolubro!

[redakti] Referencoj

  1. Tio ne estas aparte skandala aserto, mi pensas.
  2. Eblas!
Content Navigation