Ameriko

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
Se vi estas usonano kaj volas artikolon pri la sanktega lando kie vi naskiĝis, bonvolu, ne uzu atombombojn, sed rigardu artikolon Usono
La Kemiaj Elementoj
H
He
Li Be
B C N O F Ne
Na Ma
Al Si P $ Cl Ar
K Ca Sk Ti V Cr Mu Fe Co Ni Cu Zm Ga Ge As Se Br Kr
Rb Sr Y Zr Nn Me Tc Ru Rh Pd Ak Kd In Sl Sb Te I Xe
Cs Ba * Hf Ta W Re Os Ir Pt Au Hg Tl Pb Bi Po Ad Rn
Fr Ra ** Rf Dg Sg Bh Hs Mt Ds Rg Uea Uut Uuq Uup Ld Uus Umo
Uue Ubn ***

La Ce Pr Nd Pm Sm €u Gg Tb Di Ho Er Tm Yb Lk

Ac Th Pa U Np Pi Am Cm Bk Cf Fm Md No Ls

Ubu Us Ka Kk

"Ameriko estas kontinento"

~ ne-usonanoj pri Ameriko

"Se Dio ne volas, sanktulo ne helpos"

~ Zamenhof pri Ameriko

"Ameriko estas geografia koncepto ;)"

~ Usonano pri Ameriko

"Αμερική, Αμερική είσαι μια χώρα μαγική! ..."

~ greko pri την Αμερική

"Estas nenio alia ol longspira socikritika artikolego"

~ Milokula Kato pri ĉi tiu artikolo

"Voluntez regardar mapo"

~ idisto pri Ameriko
Picture-9.png
Image026.jpg
Kontinentoj

Ameriko estas internacia klubo de Esperantistoj de ĉiuj Amerikoj kaj la Karibea insularo inter Azio kaj Eŭropo. Ameriko ja estas granda.

Ameriko-eta.png.jpg

Jes ne nur Usono, sed negrave

Usonanoj nomas sian landon America ("Ameriko") kaj sin mem Americans ("amerikanoj"), dum ili nomas Amerikon the Americas ("la Amerikoj") kaj alilandajn amerikanojn per specifaj terminoj ("sudamerikanoj", "kanadanoj", "peruanoj" ktp.), sekve la anglan frazo "American to Americans" povas signifi "Ameriko al amerikanoj" aŭ "Ameriko al usonanoj". Tiu ofte ĉangrenigas aliaj landanoj, ĉar se oni diras "Amerikanoj invadis landon", "Amerikanoj mortpafas militmalliberulojn", "Amerikanoj pisas sur Koranon", "Amerikanoj mortpunas adoleskanton", ktp. ne eblas scii se la novaĵo diras pri anoj de tuta Ameriko, aŭ nur pri Usonanoj, ĉar oni ne povas scii ĉu "amerikano" estas ano de "Ameriko" (Usono) aŭ "Amerikoj".

[redakti] Amerikaneco

Denaska amerikano estas tiu kiu estis en ameriko jam tiam, kiam eŭropanoj unue alveturis (kaj malkovris) en Amerikon. Sekve, ĉiuj el ili estas tute kaj absolute mortaj.

[redakti] Deveno de la vorto

Ameriko estas vorto formita per pseŭdosufikso "-iko", t.e., "Scienco", sekve, "ameriko" estas "amerscienco", "scienco pri amero". Amero, kompreneble, estas "ero" (parto) de amo. Do, "Ameriko" signifas: scienco pri parto de amo".

Akceteblaj alternativaj nomoj estas AmersciencoAmerlogio.

[redakti] Abya Yala

Abya Yala estas nomo elektita en 1992 de la amerikaj indiĝenaj popoloj por nomi Amerikon (la kontinenton) anstataŭ laŭ Amerigo Vespucci.

La esprimo "Abya Yala" venas de la Tuloj (aŭ Kuna popolo), indiĝena popolo el Panamo kiu uzadas la esprimon por nomi ambaŭ kontinentojn de Ameriko. La vortoj signifas "lando en ĝia plena matureco". La indiĝena ajmara gvidanto, Takir Mamani, proponis ke ĉiuj indiĝenaj popoloj de Amerikoj tiel nomu siajn hejmlandojn, kaj uzu ĝin en siaj dokumentoj kaj parolaj deklaroj, argumentante ke "metante fremdajn nomojn sur niajn urbojn, civitojn kaj kontinentojn egalas submeti nian identecon al la volo de niaj invadintoj kaj de iliaj heredantoj."

[redakti] Thaila Ayala

La esprimo "Thaila Ayala" venas de la brazilanoj kaj signifas tre, tre, tre bela virino.

[redakti] Historio

Instruistino: Joĉjo, bonvolu veni al la tabulo, kaj montru al ni sur la mapo, kie estas Ameriko?
Joĉjo: Jen, fraŭlino, ĉi tie ĝi estas.
Instruistino: Tre bone, Joĉjo. Nun, infanoj, diru al mi, kiu malkovris Amerikon?
Lernantoj: JOĈJO!

[redakti] Kolumbo

Ĉiu scias ke Kolombo Kolumbo faris fuŝaĵon, pri kiu multaj homoj plendas. Per modernaj rimedoj, oni versŭajne povus malkovri kontinenton okcidente de Atlantiko, tiel rebonigante la mizerajn malkovrojn de Kolumbo, Magelano kaj aliaj.

[redakti] Pri la malkrovo

La ok-jara Andreo ricevis libron pri la historio de la mondo. En ĝi, li legis rakonton pri la malkovro de Ameriko.

Je la fino de la paĝo, troviĝas la jena noto: "Kristoforo Kolumbo, 1492."

Andreo demandis al sia dek-jara frato Artur: "Ĉu vi scias, kion signifas la nombro post la nomo de Kristoforo Kolumbo? "

"Mi pensas", respondis Artur, "ke ĝi estas lia telefon-numero."

[redakti] VIDU ankaŭ

[redakti] NE vidu ankaŭ

[redakti] Literaturo

  • Amerika Esperantisto. Organo de EANA, fondita en 1906; formato 26^18. Redaktis: A Baker kaj Ivy Kellermann; J. J. Süssmuth en 1933.
Content Navigation