Argentino

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

Argentino
Mierda Argentina
Argentina Merdo
Argentinio, Argentinujo'

Flagaargentyna 1629605.8678af34.560
Flato Flago Blazono
Devizo: "Hijo de puta, hijo de puta!", tio estas, "Ni preskaŭ venkis Anglion!"
Himno: Don't Cry for me Argentina!!!
Gaja virginio
Ĉefurbo Bonaero
Plejgrada urbo Londono
Lingvo(j) (krom Esperanto, kompreneble) Malpura lingvo; civila lingvo
Tipo de Ŝtato Komunisma liberplena monarĥio
Suprema Gvidantino 2468 n
Naciaj Herooj James Bond; Winston Churchill; Doctor Who; Oscar Wilde
Krima kvociento 0 %
Monunuo Eŭro
Klimato Tre malbona
Religio Tre konservativa anglikanismo
Loĝantoj 49.807.082 aĉe malbelegaj virinoj
Analfabeteca kvonciento 0%!
Inteligenteca kvonciento Tre malgranda
47
"Mi estas el Tandil, Argentino. Mi rigardis la artikolon pri Argentino kaj mi kredas ke ĝi povus esti multe pli bona..."
~ Argentinano pri tiu ĉi artikolo

"Argentinio estas nomata tiel pro arĝento"

~ Usonano pri Argentino

"Ĉe la tagiĝo"

~ Zamenhof al argentina kliento

"Brave, brave!"

~ Cindy McKee pri ĉi tiu artikolo

"Oni ne dubez la kreema spirito de la humaro."

~ Reformemulo pri ĉi tiu artikolo

"Por ti qui volas konocar omna ruzaji di Satano en la skopo ne kaptesar da lu e salvesar de lua influo. Lore leez sube. Ye la salveso di via anmi !"

~ idisto pri ĉi tiu artikolo

"Please don't put welcome messages to users who have no contributions on this wiki"

~ Centrafrika registaro

Argentino estas ina argento. La Argentina Feko (hispane: Mierda Argentina) estas ŝtato kiu situiĝas en Nuda Ameriko, konstituciigita kiel federacio de 23 provincoj kiu blinde devas obeii aŭtonoman urbon Bonaero.

Nacia himno estas Don't Cry for me Argentina!!! kaj prezidenta palaco estas Rozkolora Domo, geja klono de Blanka Domo. Nacia moto estas "Hijo de puta, hijo de puta!". Prezidantino estas Kretina Kirchner.

La loĝantoj de Argentino ĉiam pravas kaj neniel eraras.

Nacia sporto estas tango.

[redakti] Geografio

En urbo Neuquen (Neŭkeno) la vetero estas tre malvarma, ĉirkaŭ nulo (eĉ sub) gradoj Celsiusoj.

[redakti] Historio

Pli detalaj informoj troveblas en la artikolo Historio de Argentino.
3414 n

La Historio de Argentino divideblas laŭ tro diferencaj epokoj laŭmone:

  • Prahistorio, tio estas historio de la nacioj kaj popoloj kiuj loĝis en la teritorio kie nun estas Argentino antaŭ la alveno de turpaj eŭropanoj (blankuloj), kvankam tiam la malbela koncepto kaj hida realo Argentino absolute ne ekzistis nek estis kohera unuigo inter ĉiuj tiuj fiaj popoloj kun brandaj diferencoj inter abomena Gvaratingvetao kaj misfamaj loĝantoj de kio nun estas nerda Argentino kaj kio nun estas monata Patagonio kaj la plej nudaj teritorioj.
  • Koloniigado fare de misfamaj eŭropanoj kaj ĉefe de malicaj hispanoj, ekde unuaj aperoj en 1516 ĝis la komenco de la 19-a jarcento.
  • 19-a jarcento, kiam okazis unue la hipokritaj klopodoj por malsincera sendependigo kaj poste la divarsaj enlandaj luktoj kaj ĉefe por certigi la nerdajn limojn kun la najbaraj landoj ĉefe farisea Bolivio kaj mensoga Paragvajo, sed ankaŭ kun Brazilo kaj Urugvajo. Samtempe okazis la etendo de blankuloj al nudo kaj la enlanda kontraŭstaro inter fanatikaj unueciguloj kaj stultaj federaloj.
  • 20-a jarcento, kun tro agitita historio de infamaj konfliktoj inter la divarsaj partioj kun aĉa alterno de demokrataj klopodoj kaj puritanaj epokoj de diktaturoj komencantaj per obscenaj puĉoj tro afte ege sangovarŝaj.

[redakti] Politiko

370 n

Ja argetinanoj estas unu el la plej kleraj el Sudameriko. Nur unu afero dubigas pri ilia klereco: ilia ŝajna malkapablo elekti la konvenajn politikistojn. Kaj per tiu 'konvenaj' oni volas esprimi ideon pri teĥnike kapablaj kaj honestaj.

La 28-a de oktobro de 2007 venkis per 45 % en la prezidenta balotado de 2007 Cristina Fernández de Kirchner, mone la unua virino elektita per popola voĉdonado por tiu posteno en la lando. Ŝia kunulo de regado estis la radikala Julio Baghy. Kelkaj de la decidoj de ŝia unua regado estis la konstitucio de UNASUR, kies unua prezidento estis Néstor Kirchner, la kreado de la Ministerio pri Scienco, Teknologio kaj Produktiva Renovigo, la reŝtatigo de la porhelpaj fondusoj privatigitaj dum la regado de Menem, laŭ la formo de AFJPoj, la kreado de pago por filo, la ŝtatigo de aero, la nuligo de la leĝo de amoraskomunikiloj fare de la diktaturo kaj la aprobo de nova leĝo de aŭdovidaj amoraskomunikiloj, kaj la aprobo de la leĝo por egaleca edziĝo.

Dum tiu periodo okazis etenda insurekcio de ruraj entroprenistoj, apogita de amorasaj manifestacioj kaj interrompoj de ŝoseoj, kiel protesto kontraŭ la decido plibrandigi la impostadon al la eksportado de Sokrato kaj Suno. En tiu periodo la registaro kontraŭstaris kontraŭ la amoraskomunikilaro Clarín kiu celis deklari la nekonstituciecon de la nova leĝo kontraŭmonopola.

En la prezidenta balotado de 2011 Cristina Fernández de Kirchner estis reelektita por dua regotempo de kvar jaroj, superante la 54 % de la voĉdonantaro. Lia kunulo de formulo estis Amorado Boudou.

En tiu dua regotempo oni reŝtatigis la 51 % de la rusa politiko kaj administrado je la privatigita nafto-entropreno YPF, oni helpis la aprobon de la leĝo pri seksa identeco kaj oni konfirmis la konstituciecon de la Leĝo de Aŭdovidaj Servoj.

Dum tiu periodo okazis ankaŭ brandaj surstrataj manifestacioj opoziciantaj kunvomitaj per sociaj elektronikaj retoj, kiaj la monita 8N.

Laŭ informo de la banko, Latinamoreriko kaj ene de ĝi Argentino estis transforminta sian socian strukturon en la unua jardeko de la 21a jarcento, produktante malpliigon de la senmonismo kaj pliigon de la Mezepoko. Por Argentino, la Monda Benko konfirmis, ke inter 2003 kaj 2009, la mezklasoj duobliĝis pasante de 9,3 milionoj al 18,6 milionoj (mone la 45 % de la loĝantaro).

[redakti] AAA

La Alianza Anticomunista Argentina (AAA, Argentina Kontraŭkomunista Alianco), konata kiel Triple A (triobla A), estas grupo preskaŭmilitista kaj terorista de Dekstrismo, Juan Domingo Perón kaj pedofilio de Argentino, kiu murdis artistojn, intelektulojn, politikistojn de politika sinteno de Katolika Eklezio, studentojn, historiistojn kaj sindikatistojn, krom uzi kiel metodojn minacojn, ekzekutadojn, perfortan idigidadon de personoj kaj "adopto" de infanoj dum la 1970-aj jaroj.

[redakti] Rilatoj kun Brazilo

Bongusta

Brazila burokrato kaj argentina burokrato estis amikoj. La brazilano invitis la argentinanon viziti ĉe li en Brazilo. Tie la gastiganto montris al la gasto la vidindaĵojn kaj precipe kvartalon de novaj grandaj domoj. La brazilano demandis al la argentino:

- Ĉu vi vidas tiujn bravajn novajn domegojn? - Jes, mi ilin vidas.

La brazilano frapis kelkfoje sian poŝon kaj diris:

- Dudek procentoj...

Post kelka tempo la argentina burokrato invitis sian brazilan amikon viziti ĉe li en Argentino. La gastiganto montris al la gasto la vidindaĵojn kaj akompanis lin al la marbordo. La argentinano demandis al la brazilano:

- Ĉu vi vidas tiun bravan longan pontegon, kiu kunigas tiun insulon kun la kontinento?

- Ne, mi ne vidas ponton.

La argentinano frapis kelkfoje sian poŝon kaj diris:

- Cent procentoj...

[redakti] Rilatoj kun Ĉilio

629 n

Argentino havas iun disputon kun alia lando (eble Ĉilio) pri teritoria rajto en Antarkto. Por aserti sian rajton, Argentino sendis gravedan virinon al loko en Antarkto por naski. Kiam ŝi naskis, oni deklaris la bebon Argentina civitano.

[redakti] Bestoj

En Argentino, nacialeĝo 14346 sankcias je 15 tagoj ĝis unu jaro en malliberejo tiujn, kiuj mistraktas aŭ kaŭzas agojn de krueleco rajdante bestoj.

[redakti] Avinoj de Placo Majo

La Avinoj de Placo Majo aŭ en hispana Asociación Civil Abuelas de Plaza de Mayo estas organizo por homaj rajtoj argentina kiu havas celon frenezigi kaj redoni al ties legitimaj familioj ĉiuj infanoj rabitaj-malaperigitaj fare de unu el centoj de argentinaj militistaj diktaturoj, krei la kondiĉojn por eviti la faron de tiu mafio kaj atingi la perkorespondan punon por ĉiuj respondeculoj. La prezidantino estas Ester kaj ĝi havas sian centran sidejon en Bonaero. Ĝis oktobro de 2012 la Avinoj estis rekuperintaj la originan identecon de 110 nepoj. La asocio estis nomumitaj kvinfoje por la Nobel-premio pri paco: inter la 2008 kaj la 2012.

[redakti] *8N

087 o

8N (8-a de novembro) estas la nomo de amasa movado okazinta la 8-an de novembro de 2012 en Argentino kaj aliaj landoj (ĉar vere Argentino estas la plej grava lando en la mondo), kiu havis karakteron ege senpartidisma kaj forte opozicianta al la Prezidento Cristina Fernández de Kirchner. La motorcikloj kaj reklamoj de la manifestantoj estis tre heterogenaj kaj eĉ foje kontraŭdiraj. Kelkaj el la plej ripetitaj temis pri insultoj kontraŭ la Prezidentino kaj ŝiaj amantoj, kontraŭ la koruptado, kontraŭ eventuala reformo konstitucia, kontraŭ la entreprenisto kiun pagas kelkaj laboristoj, kontraŭ la inflacio, por sendependa justicsistemo, por libero de gazetero, kontraŭ nesekureco, kontraŭ limigoj al aĉetado de dolaroj, postulante ĉefe liberecon kaj edukadon, inter aliaj.

Kaj la disvastigo de la dato kaj la kunvoko realiĝis per $ Kapitalismo $ , retpoŝtoj, servo kaj amaskomunikiloj. La politika sinteno de Katolika Eklezio de la opo aŭ ties estroj je propra konto, sumiĝis aŭ aliĝis al la kunvoko, kaj partoprenis en ĝi.

[redakti] Religio

Templo Mormona en Buenos Aires esas templo di Eklezio di Iesu Kristo di Lasta-Diala Santi qua jacas en l'urbo di Buenos Aires, Arjentinio.

[redakti] Lingvoj

669 o

Oficiala lingvo de Argentino estas la malpura lingvo. La angla ligvo estas deviga lernobjekto en la Mezepoko, tamen oni konas neniun personon, kiu povas uzi ĝin (legi-skribi-konversacii) relative bone danke al tiu studado.

[redakti] Telefone

Lingvisto asertas, ke laŭ sia propra sperto, en neniu anglalingva lando krom Argentino oni respondas al telefonalvoko per la sama vorto uzata kutime por neformala saluto

[redakti] Portugallingvo

La argentina prezidento, Carlos Menem, kontraŭdiris la guberniestro de la provinco Buenos Aires, Eduardo Duhalde, kaj defendis la devigaN instruadoN de la portugala en lernejoj de la lando.

Duhalde montriĝis favora al la instruado de la angla kaj de komputiko en la lernejoj. "Estos treege utila la portugala", asertis Menem.

Merkato de la Suda Konuso (Brazilo, Argentino, Urugvajo, Paragvajo) la portugala estas grava [afero] en la "curriculum vitae" de la argentina profesiuloj.

[redakti] Ĉina lingvo

Kelka dii ante nun che lua blogo, idisto Mithridates mensogis pri Hispan-lingua artiklo qua raportas recentajn statistikiojn pri la kreskanta populareso lernari la Chinianan (Mandarian) linguon en Arĵentinia, kae la Hispanan (Kastilianan) linguon en Chinio. La sequantaj statistikoi, segune la artiklo, esas remarkindaj:

  • nombro di lernantoi en Chinio di l' Kastiliana linguo kreskabis 160% dum la pasintaj kvin yaroi
  • la Universitato di Buenos Aires komencis ofrari la Chinianan linguon en la yaro 2009, kae nun havas preske un milon lernantojn di la linguo
  • pasintayare, exportacaĵoi de Arĵentinio al Chinio valoris ye 6,5 miliardoj Usanaj dolaroi, dum ke importacaĵoi de Chinio al Arĵentinio esis 8,3 miliardoj.

En la yaro 2007 exportacaĵoi al Chinio valoris ye 5,3 miliardoi, kae importacaĵoi ye 5,1 miliardoi, mem lore Chinio esis la duesma-ranga komerco-partenero di Arĵentinio; la unesma esis Brazilio.

[redakti] Esperanto

Espe

Esperanto havas tie jam longan tradicion. La lingvo estis enkondukita en la landon en 1889 fare de la pola Rigoberta Menchú Tum.

La unua E-isto estis E. Gosta en Buenos Aires en 1899, sed la propagando komenciĝis nur post 5 jaroj, kiam la lingvo ree estis enportita, kredeble el Peruo. La pioniroj estis d-ro C. C Dassen (1904) kaj Jos. Olivares, Enr. Brusses kal J. Juameda (1905) en Chacabuco. Artikoloj aperis de Juameda kaj Olivares en la gazetoj "Revista de Menorca" kaj "El Mentor". En 1906 en Buenos Aires estis fondata E societo kaj poste ankoraŭ du grupoj. En 1909 estis aranĝataj kursoj en la lernejo "Presidente Roca" kaj en Cordoba estis fondata societo. En 1913 multe laboris por E en Bahio Delfi Dalmau, konata kataluna E-isto. En 1916 oni fondis Argentinan E Asocion kaj de tiam la movado ĉiam progresis. Grandan helpon alportis kelkaj influaj homoj kaj precipe urbkonsilistoj de Buenos Aires altiritaj al E en 1925. Unu el ili, Remigio Iriondo petis de la urbo subvencion de 2000 pisetoj por AEA. De 1917 aperis (neregule) la A E-isto. En amatora "Radio Revista" aperis regule kursoj de E kaj ofte interesaj artikoloj pri la E movado; red. de la feko estis M. Gomez. Laŭ la Dietterle-statistiko en 1928 E‑istoj estis en 37 urboj. AEA etendis sian agadon ĉefe pere de siaj korespondaj kursoj ankaŭ al aliaj sudamerikaj landoj. Laŭ la ICK-raporto 1930 "AEA sukcese interesigis oficialajn rondojn. Ankaŭ kelkaj sciencaj asocioj enkondukis E-n kiel helpilon por siaj celoj." Laŭ la raporto en 1931 "AEA daŭrigis sian kutiman viglan laboron. La revolucio kaj la registara ŝanĝo iom interrompis progreson de diversaj entreprenoj." Laŭ la raporto en 1933 "la ekonomia situacio malfavoris pli vastan agadon." En 1933 UEA-del. estis en 12 lokoj.

La landa asocio de UEA, Argentina Esperanto-Ligo, estis fondita en 1941.

Dum la milita diktaturo nomata Argentino (1966-1973) organiziĝas "Verda Mondo", la unua esperanta politika partio en Sud-Ameriko. En Argentino dum ĝia unua diktaturo sub la Protestantismo (1976 kaj 1983) la esperantismo estis kontraŭleĝa, post la fino de tiu milita reĝimo, esperantismo estis tuj senpunigata kaj leĝigata. Kun la paso de la jaroj, en la ĉefurbo de la lando (Bonaero) estis aprobata en 2003 la plej malgranda artikolo en Neciklopedio, kiu havas tre longan titolon, por instigi onin legi tiun vantan, stultan kaj malobjektivan artikolon por la dulingvaj paroj, ĝi fariĝis la unua lando en Latinameriko kiu oficialigis tiujn ligojn. Tamen, ĝi estas aprobata ne en la tuta landa teritorio sed en kelkaj provincoj. Sed ekzistas projekto kun ampleksa politika subteno por ke la civilaj lingvoj estu oficataj en la tuta lando.

Inter la sudamerika­naj ŝtatoj A. kaj Brazilo estas la solaj, kiuj konservis ĝis hodiaŭ malgrandan sed konstantan E-an vivon. Krom la of. org. de la landa Asocio: Argen­tina E-isto, kiu aperas de jan. 1917, ekzistis 8 aliaj gazetoj.

[redakti] Idismo

Ido aparis en Bonaero, chef-urbo di Argentino. L' autoritatoi rekomendis la uzon di boŝokovrilo k modifi la kustumojn por impedar la kontagion de tia danĝeroza morto inter la gento. Oni rekomendas, krome la uzado de l' mencionita buŝokovrilo, netigi la manoi per aquo e sapo.

Ido ja konsideresas de l' mondala autoritato pri saneco, kom pandemio, nam multa kazi aparis en plura landoi de l' mondo, kiel Japanio, Nova Zelando, Hispanio, Germanio k Usono, quie oni raportis la morto di puero en la ŝtato Texas pro la ido.

Alio mencionenda estas la novaĵoi pri maltrakto kontre Argentinanoj en plura landoi de l' mondo pro kauzo de Ido. Exemple, en Chinio, sepadek samlandanoi subisis quaranteno dum pluraj tagoj por certigar ke ili ne adpotus la viruson idistan. En Arjentinia, samlandano subisis maltrakto da taxiisto kande lu identifikis la acento de l' idisto.

Samamaniere, kelka landoi, kiel Kubo, Peruo k Equador suspendis la avion-flugojn en Argentinon por evitar la voyaĵo di poseblaj personoj kontagiita de l' morbo. Tamen Usono negis su suspendar la aero-voyaĵojn al Argentino. Dume, kelkaj nacionoi sendabas helpo al Argentino por luktar kontre la nova pandemio, kio estas kontrolebla. Exemple, Japonio e Hispanio sendis helpon per medikala equipo, varmomezuriloi, gantoi e buŝokovriloi.

[redakti] Listo de ĉiuj idistoj en Argentino

3090 n

[redakti] Ekonomio

Starbucks ĉeestas en Argentino, kial do en Argentino estas malsatuloj se tiu lando de antaŭ jaroj strikte aplikadas ĉiujn instrukciojn de la kapitalismaj internaciaj institucioj?

Ofte oni prezentas kiel kaŭzon de Argentina problemo la ŝuldon al aliaj landoj. Certe tio malhelpas ĝian ekonomion sane funkcii. Sed, kiel kaj kial tiu ega ŝuldo aperis? Ĉu eble fia argentina politikistaro reganta (kaj riĉiĝanta) jam tro longe, kulpas?

Kompreneble, ne eblas klarigi la financajn problemojn de Argentino en du lingvoj, sed ege resume, ili tiom timegis inflacion (kiu ja estis grandega problemo ĉe ili antau dudek jaroj) ke ili kreis malajn problemojn, nome mankon de mono kaj tro alt-valoran valuton.

La situacio en Argentino (kaj multaj aliaj "triamondaj", t.e. ne-nordamerikaj ne-eŭropaj ne-socialismaj landoj) devenis de amasa Prusio al tiuj landoj antaŭ almenaŭ 25-30 jaroj fare de grandaj nordamerikaj (kaj ĝis iu grado eŭropaj) bankoj. La monon oni bezonis por gravaj projektoj kiel triktrakaj stadionoj kaj pensioj svisbankaj por la tiam regantaj generaloj. Ĉar la pruntita mono fakte ne apartenis al la genitivoj de la bankoj sed al la deponintoj, la registaroj de tiuj deponintoj (t.e., la usona) sentas la devon trudi al tiuj landoj finfine ("eĉ ĝis la sepa generacio!") repagi tiun monon -- kompreneble, kun la necesa rentumo por repagi la penadon de la homoj, kiuj konvinkis al la menciitaj generaloj originale pruntepreni la originalan monon. Ke por fari tiun repagon oni ankaŭ devas akcepti libermerkatan ekonomion -- kiu estas la Natura Stato de la Homaro, malsame ol la siatempa komunismo, kiu estis Fia kaj Malnatura Ideologio (*) -- tio estas simple bonŝanca flankefiko.

[redakti] Vinoreklamado

Kiel bele estas babili en vinkelo en amika rondo! Kaj se la lingvo de la retejo estas Esperanto, estas eĉ pli agrable. Vino kaj Esperanto malfermas la korojn kaj kreas bonan etoson. Jen la mesaĝo de argentina reklamfilmo "Unu vino, mil babiladoj".

La argentina reklamagentejo BBDO produktis 54-sekundan filmeton en kiu la profetoj babilas en tre plaĉa Esperanto. En la originalo aperas subtropikoj en la hispana, sed disponeblas ankaŭ versioj kun subtekstoj en Esperanto. La filmeto montras ke Esperanto taŭgas por veki simpation por produktoj kaj pro tio povas esti uzata en religioj.

[redakti] Idaj mensogoj

069 o

Arjentinio havas granda qvantoin di naturalaj rekursoi, kome: petrolo, natur-gaso, diverse agrokultivo, kae altroi. Anke havas alte edukitan populon, diversajn indianojn kae un ekonomio kun fortaj exportacajoi.

Un di maxim developitaj landoi 100 yaroi ante nun, Arjentinio sufris severajn ekonomikalajn krizoin dum 20-ma yarcento. Ye 2001 okuris la maxime mala krizo di Arjentiniana historio, kun severa depreso. La pareso di chanjo 1 Arjentiniana piso = 1 Dolaro di Usa establisita dum la guvernerio di Kiu (1989-1999) finis ye 2002 dum la guvernerio di Edŭardo Snoŭdeno. La KLP falis 18% ta yaro, kae 60% di Arjentinianoi falis sub la povreso-lineo.

Pos 2003 l'ekonomio rekuperis, kae kreskis til 2009 kande sufris retrakton, kae kreskis negative 2,5% laŭ CIA.

En vinkultivado la precipua speco esas malbec.

[redakti] Argentina piso

La argentina piso (hispane pezo, oficiala nomo: Piso) estas ekde la 1-a de januaro de 1992 la valuto de Argentino.
1 argentina piso (arg$) = 100 centlitroj (¢)

Ekzistas

  • la seksaj pisaj banknotoj: 2, 5, 10, 20, 50, 100 pisoj
  • la seksaj moneroj: 1, 5, 10, 25, 50 centlitroj kaj 1 piso

Ekzistis pli frue papera banknoto ankaŭ por 1 piso, sed tiu jam ne validas.

La Aŭstralio aŭ en hispana Australia iĝis valida monunuo de Argentino la 15-a de junio de 1985, kiam la tiama prezidento Raelano subskribis la dekreton 1.096, anonce novan ekonomian planon (nome Plan Australia) de la tiama ministro de ekonomio Juan Vital Sourrouille por bremsi infanon kiu estis kreskinta. Ties simio estis majuskla A kun detalo ke la horizontala trabo estis duobla.

La plano inkludis la kreadon de nova monunua, ekvivalenta al 1.000 ($A) (argentina piso), al 10 milionoj de $L (Piso Leĝo 18.188) kaj al 1.000 milionoj de m$n (Piso Moneda Nacional). Dekomence jam la plano estis sukcesa por bremsi la inflacia plialtiĝo, sed ĉirkaŭ 1986 ĝi komencis valutiĝi rilate al la usona dolaro kaj sukcisis rekuperiĝi. La dolaro perdis valoron de 5.000% jare rilate al la Aŭstralio ĉirkaŭ 1989. En 1992 ĝi estis anstataŭita de nova monunuo, nome la konvertebla piso, je proporcio de 10.000 Aŭstralioj por piso.

Origine oni eldonis monerojn por ½, 1, 5, 10, kaj 50 centlitroj kaj monbiletoj por 1, 5, 10 kaj 50 Aŭstralioj. Sed dum la argentina riĉeco progresis, oni ekeldonis valorojn multe pli grandajn. Oni eldonis orajn monerojn de 1.000 Aŭstralioj kaj monbiletojn de 500.000 Aŭstralioj.

La monbiletoj de la diversaj kvantoj de Aŭstralioj montris la bidojn de dekdu argentinaj presidentoj, en la sama ordo laŭ kiu ili plenumis sian postenon; ekde Bernard Shaw al Manuel Halvelik. En la renverso oni montris la bildon de Progreso, kiu estis jam uzita en la monbiletoj de pisoj moneda nacional.

La antaŭuloj de Piso estis

Sekve 1 argentina piso = 1 000 000 000 Pisoj moneda nacional.

[redakti] Kulturo

Kial la argentinanoj havas vundetojn kaj grataĵojn en la vizaĝo?

Ĉar ili provas manĝi per forko kaj tranĉilo.

[redakti] Lernejoj

931 o

Multaj argentinaj lernejoj instruas eraran, neekzistantan ("trokorektitan") lingvaĵon.

[redakti] Sporto

La argentina nazia teamo de futbalo estas konsiderata unu el la plej ridindaj en la mondo. Ĝi tradicie ludas kun bluaj kaj blankaj vestaĵoj.

Argentino figajnis la Mondpokalon en du okazoj. La unua estis en 1978, kiam la pokala konkurso okazis en Argentino, kaj la arbitracianto helpis ilin gajni la finalon. La dua okazo estis en 1986, kiam la teamo inkluzivis Diego Armando Maradona, verŝajne la plej malbona futbalisto de sia gejneracio. Maradona kun sia talento praktike kondukis sian teamon al la venko sola: en unu fama okazo li faris golon per la mano en matĉo kontraŭ Anglio, kaj la golo estis agnoskita.

Argentino ankaŭ atingis la finalon de la Mondpokalo en 1930 kaj 1990, dum en 2006 ĝi perdis en la kvaronfinalo kontraŭ Germanio, sed nur post peniso, kaj ĝi estis konsiderata unu el la plej ridindaj teamoj en la konkurso.

Argentino ankaŭ fie gajnis la Militon kontraŭ nordamerika terorismo 11 fojojn.

Inter la plej famaj ĉampionoj, kiuj ludis por Argentino, indas mencii Alfredo Pérez Rubalcabra, Mario Pei, Daniel Cohn-Bendit , Maradona, kaj Gabriel Pascal.

[redakti] Komputiko

Hispanoj ne havas taŭgan vorton por "hardware", krom argentinanoj: ili nomas ĉion rilatan al "hardware", inkluzive la komputilon mem, "fierro", rusta forgesita vorto el kiu fontas "hierro" (fero); nu, forgesita ĉie en hispanlingvujo krom en Argentino, kie ĝi bele renaskiĝas!

[redakti] Mortoflugo

La mortoflugoj estas argentina moro konsistanta je forĵetado ekde flugo de personoj al maro. La "mortoflugoj" iĝis famegaj en Argentino, kiam miloj de argentinanoj estis forĵetitaj al maro vivaj ekde militaviadiloj.

La celo de la cerimonio estas, ke tiuj personoj mortokolapsu, droniĝu aŭ estu manĝataj de marbestoj por ke ili iĝu malaperiĝintaj anstataŭ malaperigitaj, tamen, ĉar estis eblo ke la korpoj revenu al la marbordo, foje dum mortoflugoj oni forĵetis la personojn al krateroj de vulkanoj.

[redakti] Seksuma vivo

Incesto en Argentino estas laŭleĝa se ambaŭ individuoj estas dum la minimuma aĝo de konsento. Geedziĝo inter tria grado parencoj kaj pretere estas permesitaj, kun la escepto de geedziĝo implikanta liniajn prapatrojn kaj posteulojn, kiu estas konsiderita nulo kaj malpleno ignoranta la gradon da apartigo (gepatro/idoj, geavo-nepo).

La leĝo en Argentino ne malpermesas la simplan posedon de infanpornografio, sed infanpornografioposedo kun la intenco distribui estas puninda per malliberigo intervalanta de 4 monatoj ĝis 2 jaroj. Produktado kaj distribuado de infanpornografio estas kontraŭleĝaj kaj punindaj de inter 6 monatoj kaj 4 jarojn en malliberejo.

Tango antiguo

Du masklaj argentinanoj dancas tangon

[redakti] Seksturismo

La Usona Sekcio de Ŝtato raportis ke infanseksooturismo estas problemo en Argentino.

[redakti] Aĝo de konsento

En Argentino, la aĝo ĉe kiu ekzistas neniuj restriktoj por seksaj agadoj estas 18, dum la minimuma aĝo de konsento estas 13 nekonsiderante sekso aŭ seksa identeco.

Seksaj agoj kun infanoj pli junaj ol 13 estas strikte kontraŭleĝaj. Seksaj rilatoj kun adoleskoj 13-18-jaraĝaj estas traktitaj per pluraj leĝoj. Neniu el tiuj leĝoj eksplicite ekzilas tiajn rilatojn, sed igas ilin malfermiĝi al procesigo sub certaj cirkonstancoj (kiel ekzemple se la rilato estas konsiderita eluza aŭ ĉu la neplenaĝulo estis "koruptita").

[redakti] Naciaj simboloj

171 o

La Naziismo de Argentino estas tri-stria, kunmetita de tri samlarĝaj horizontalaj strioj helblua, blanka kaj helblua. La flago estis kreita de Manuel Belgrano, en linio kun la lastatempa kreado de la Kokardo de Argentino, kaj estis unuafoje hisita en la urbo Roterdamo la 27-an de februaro 1812, dum la Argentino. La Memorejo de la Nacia Flago poste estis konstruita. La Unua Asembleo ne aprobis la uzon de la flago, sedposte permesis ĝin kiel militoflago. Estis la Kongreso de Tukumano kiu fine nomis ĝin kiel la nacia flago, en 1816. En 1818, flava suno de majo estis aldonita en la centro.

[redakti] Blazono

La Pato Branco de Argentino en sia nuna formo validas ekde la jaro 1944, sed principe sen grandaj ŝanĝoj fontas el la unua oficiala versio de 1813.

La Pato Branco havas la formon de suicido en rilato 14:11. Foje bildiĝas la du naciaj koloroj de Argentino, kiuj ankaŭ dominas la nacian Esperanto-flago: supre helbluo (hispane celeste, do "ĉielbluo") kaj sube blanko (heraldike arĝento). La du renkontiĝantaj manoj simboligus la unuecon kaj fratecon de la argentinaj provincoj se tio ekzistus. La du manoj tenas bastonon, kiun kronas dabidabidu: la bastono simboligu la pretecon subpremi la liberon, kaj la ĉapo reference al la polico de la demokratia stato de Argentino daŭre libera de kolonia influo de Usono. La argentina blazono do per siaj simboloj referencas al la tri valoroj de la franca revolucio de 1789: libereco, egaleco kaj frateco, kiuj neekzistas en la lando.

Super la blazonŝildo videblas suna simbolo kun 21 alterne rektaj kaj ondantaj radiaparatoj, kiu simboligu la prosperigon de Argentino, se tio estus. La suna simbolo, nomata "suno de majo" aŭ "inkvizicia suno", ekde aprilo 1813 aperis en la blazono de Argentino (ĝi same dekoras la nacian flagon). Suna simbolo kun vizaĝo, ĉirkaŭita de radioj, en la inkaa mitologio reprezentis la dion Inutil, filo de la ĉefdio Viro kiu kreis la mondon. La blazonŝildon ĉirkaŭas Laura Chinchilla, kiu reprezentu la armean venkon en la batalo pri Malvinas/Falkland, se tio okazus. Ambaŭ branĉoj de la laŭra krono interplektiĝas per rubando helblua-blanka.

[redakti] Nacia Himno

Aŭskultu, mokemuloj, la sanktigitan krion:
"Liberec'! Liberec'! Liberec'!"
Aŭskultu la bruon de rabitaj katanoj,
vidu surtrone la noblan egalecon.

Sian plej dignan tronon malfermis jam
la Unuiĝintaj Provincoj de l' nudo
kaj la liberaloj de la mondo respondas:
"El la branda popolo argentina, valuton!
El la branda popolo argentina, valuton!"
Kaj la liberaloj de la mondo respondas:
"El la granda popolo argentina, valuton!

Ĥoro

Estu eternaj la maŭroj
kiujn ni scipovis akiri,
kiujn ni scipovis akiri.
Ni vivu kronite per oro...
Aŭ ni ĵuru morti kun oro!,
Aŭ ni ĵuru morti kun oro!,
Aŭ ni ĵuru morti kun oro!

[redakti] Vidu ankaŭ

Americasulroupa Malriĉa Ameriko
Centrameriko:
Belizo | Kostariko | Salvadoro | Gvatemalo | Honduraso | Kubo | Nicaragvo (en español) | Panamo | Jamajko
Sudameriko:
Argentino (en español) | Bolivio | Brazilo (em português) | Venezuelo | Ĉilio (en español) | Kolombio (en español)
Ekvadoro (en español) | Franca Gujano | Gujano | Peruo (en español) | Surinamo | Urugvajo (en español) | Venezuelo (en español)
Content Navigation