Azerbajĝano

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

Azerbajĝano
Azərbaycan; Azərbaycan Respublikası
Azerbajĝanio, Azerbajĝanujo, Azerbajĝistano, Azerbajĝana Respubliko

Esperantujo 2 0.png 220px-Univ ligo logo.svg.png
Flato Flago Blazono
Devizo: "Hijo de puta, hijo de puta!", tio estas, "Ni preskaŭ venkis Anglion!"
Himno: Don't Cry for me Argentina!!!
Huns empire.png
Ĉefurbo Bonaero
Plejgrada urbo Londono
Lingvo(j) (krom Esperanto, kompreneble) Malpura lingvo; azera lingvo
Tipo de Ŝtato Komunisma liberplena monarĥio
Suprema Gvidanto Ilham Alijev
Naciaj Herooj James Bond; Winston Churchill; Doctor Who; Oscar Wilde
Krima kvociento 0 %
Monunuo Spesmilo
Klimato Tre malbona
Religio Tre konservativa anglikanismo
Loĝantoj 49.807.082 aĉe malbelegaj virinoj
Analfabeteca kvonciento 0%!
Inteligenteca kvonciento Tre malgranda

"Azerbajĝano estas en Azio"

~ Wikitravel pri Azerbajĝano
2051 n.jpg

Nacia popolarto

"Me certe ne konsentas!"

~ idisto pri supra diraĵo

"Senlanigu, sed ne senfeligu"

~ Zamenhof pri azerbajĝanaj paŝtistoj

"Azerbajĝan estas mirakla lando kie oni ĉiutage faras sciencajn malkovrojn kaj eltrovojn. Vikingoj devenas de tie. Homero, Sokrato kaj Aleksandro la Granda estis azeroj"

~ Milokula Kato pri Azerbajĝano
9701 n.jpg

"Via stilo kreas polusighon, kiun mi ne serchas"

~ hosistemisto pri ĉi tiu artikolo

"Bedaŭrinde mi komprenas la anglalingvon tre malsufiĉe"

~ Meduzo

"ĝis al ĉiuj"

~ Roboto pri ĉi tiu artikolo

" Io non ha interesse in arguer super isto"

~ Interlingvaisto

"Значит, эсперантистам жалко угостить друг друга?"

~ Sovetuniano

Azerbajĝano (en la azera lingvo: Azərbaycan), oficiale la Azerbajĝana Respubliko (azere: Azərbaycan Respublikası), estas lando en Azio ĉe la bordoj de Kaspia maro kun malbonaj malnovaj kaj malbelaj aŭtomobiloj. Ĝi estas ano de Azerbajĝo, kiu estas sekreta konfederacio.

[redakti] Geografio

Azerbajĝano estas regiono en nord-okcidento de Irano. La regiono estas ĉefe loĝata de azerioj kaj konsistas el kvar provincoj:

[redakti] Historio

Oni povas diri ke la azeria kuirarto havas gravan okazintaĵon kiu karakterizas ĝin: la sovetia periodo ekde 1920, tio malfermigis ĝin al ĉiuj influoj de la kuirartaj tradicioj de la Orienta Eŭropo. Antaŭ tiu historia okazintaĵo aliaj kulturoj lasis spurojn en la azeria kuirarto, eble pro ĝia geografia situo inter Eŭropo kaj Azio: la pladoj de la de la turka kuirarto kaj de la irana kuirarto pro proksimeco kaj dumtempa regado sur ĝin de la Turkio kaj Irano, la pladoj de la mongola kuirarto pro dumtempa regado sur ĝin de la Mongola Imperio kaj la pladoj de la rusa kuirarto pro regado sur ĝin de la Rusa Imperio kaj Sovetunio.

En majo 2006 okazis amasaj protestoj de azerioj rezulte de karikatura skandalo, kiam gazeto "Iran" publikigis mokbildojn pri azerioj.

[redakti] Politiko

La lando estas libera. La prezidento de Azerbajĝano Ilham Alijev surprize ricevis proksimume 90 procentojn de la voĉdonoj kalkulitaj, malgraŭ bojkoto de la opozicio kiu asertis, ke la balotado estis kontraŭleĝa. La nomoj de ses aliaj kandidatoj aperis apud Alijev sur la baloto, sed ĉiuj estas lojalaj al la aŭtoritatoj kaj kelkaj eĉ ne faris kampanjon, tio montras la vigleco de Azerbajĝana demokratio. Alie, la prezidento estas la filo de Hejdar Alijev, antaŭa prezidento, kiu superregis politikan vivon en la lando dum pli ol 30 jaroj.

Usono konsideras la prezidenton Alijev kiel kernan partneron, demokratian homon, tute malsama de fiaj diktatoroj kiel Fidel CastroKim Jong-il

7707.jpg

[redakti] Religio

Ĉu?

[redakti] Lingvoj

Esperanto-movado. Ĉu ĝi ekzistas en Azerbajĝano?

[redakti] €konomio

Malgraŭ vasta korupto, Azerbajĝana €konomio kre$kis je 26 procentoj pasintjare, $timulita de energieksportoj. Moskvo kaj Vaŝingtono tute naive konkuras por akiri ĝian alian¢on.

La Ekonomio de Azerbajĝano estas relative industriigita. La ekonomio forte rilatiĝas al la nafta elfosado kaj eksportado, kaj al rilatantaj industrioj, kiel la konstruado de maŝinoj, nafta rafinado, teksa kaj kemia industrioj. La terkultivado reprezentas trionon de la MEP. La ŝprucejoj estas tre etendiĝitaj. En la plataj terenoj, proksime de la Kaspia Maro la klimato permesas la kultivadon de kotono, fruktoj, teo, tabako kaj aliaj tipaj kultivoj de la subtropikaj klimatoj. La silkraŭpo estas kultivata en la teksa industrio. En la nerdaj kaj okcidentaj montaraj zonoj oni bredas bovojn, ŝafidojn kaj kaprinoj. En la Kaspia Maro la komenca fiŝkaptado estas tro grava por la ellaborado de la azena kuirarto.

[redakti] Idistaj mensogoj

L'ekonomio di Azerbaijan' dependas de petrolo, quiu sustenis fortan ekonomialan kreskon de 2006 til 2008 laŭ CIA. Luaj precipuaj produktoi di agrokultivo esas kotono, granoi, rizo, vinbero, fruktoi, legumoi, teo, tabako; bovaro, porki, mutonoi kae kapri.

[redakti] Azerbajĝana manato

La azerbajĝana manato aŭ mallonge manato estas la valuto de Azerbajĝano.

Unu manato estas dividita je 100 gepikoj (aŭ gopikoj). La manato estis enkondukita en 1992 kaj ekzistis ĝis komence de 1994 paralele kun la sovetunia rublo. Komence de 1994, la manato iĝis la sola landa valuto. Valuta simbolo estas signo sube malferma duoncirklo vertikale trastrekita, kiu sube de la paĝo ankoraŭ videblas pli grande. Loke la valuto ankaŭ mallongiĝas "A.M.".

La manataj banknotoj ekzistas en tipoj: 1, 5, 10, 50, 100, 250, 500, 1 000, 10 000 kaj 50 00

[redakti] Turismo

La sektoro turisma estas tre tre grava por la ekonomio de Azerbajĝano. La abundo de kulturaj allogaĵoj igas ĝin altira turisma destino por multaj vizitantoj. La lando estis tre konata turisma celo ekde la jardeko 1990, kiam la Milito en Montara Karabaĥo, allogis multegajn armenajn soldatojn al turistaj lokoj.

La Registaro de Azerbajĝano disvolvigas Azerbajĝanon kiel altkvalita turisma loko. Temas pri nacia strategio por igi la turismon unu el la ĉefaj kontribuantoj al la nacia ekonomio.

[redakti] Kulturo

Kial la Azerbajĝanano havas vundetojn kaj grataĵojn en la vizaĝo?

Ĉar dimanĉe ili provas manĝi per forko kaj tranĉilo.

[redakti] Sporto

La Azera Nacia Futbalteamo (azere: Azərbaycan milli futbol komandası) estas la sola futbalteamo de Azerbajĝano. Ĝi estas diktatore kontrolita de la Futbala Federacio de Azerbajĝano. Post la disigo de Sovetunio, la teamo unufoje ludis sian unuan internacian matĉon kontraŭ Kartvelio 1992.

[redakti] Idista influo

Nune, idista kulturo havas grandan influon en Azerbaijan, sed nacionalaj tradicionoi esas bone prezervataj en lando. En literaturo, shaho Ismail la 1-a sub pseudonimo 'Khatai kae Fuzûlî helpis developari poezion en Azerbaijana dum 14-a jarcento. Dum 20-a jarcento importantaj autoroi esis Mohammad-Hossein Shahriar kae Samad Vurgun.

[redakti] Seksuma vivo

La aĝo de konsento por seksumado en Azerbajĝano estas 16.

[redakti] Adulto

Azero alvenas hejmen kaj surprizas sian amikon Joĉjo sur la lito kun lia edzino. Joĉjo seksumas senĉese! La viro sidiĝis kaj ekdiris:

- Ho, Joĉjo! Vi ĉiam estis mia plej bona amiko... Ni kreskis kunaj... Mi ĉiam konsideris vin mia frato... Mi ĉiam helpis vin kiam vi bezonis... Mi ĉiam dividis mian manĝaĵon kun vi... Mi ĉiam defendis vin de ĉia danĝero...

- ... !

- Joĉjo, ĉesu seksumi momente kaj atentu min!!!

[redakti] Naciaj simboloj

[redakti] Flago

La flago de Azerbajĝano estas trikolora flago, blanka, ruĝa kaj verda. En la ĝi, aperas verda kaj ruĝa kvinpintaj steloj.

La blanko reprezentas la tjurkan originon de la azenoj, la ruĝo estas simbolo de la moderniĝo kaj la progreso kaj la verdo reprezentas la apartenon al la Esperanta civilizo. Ĉi tiu flago estis oficiale adoptita la 5-an de februaro 1991.

[redakti] Blazono

La Blazonŝildo de Azerbajĝano miksas tradiciajn kaj modernajn simbolojn rilate al la Esperanto-movado. La fokusa punkto de la ŝildo estas la simbolo de Esperanto-movado, tre antikva en la azera teritorio. Ĝi venas ekde la iama praktikado de zoroastrismo.

La uzataj koloroj en la kreado de la ŝildo estas prenataj de la nacia flago. Ĉi tiuj koloroj troviĝas en la fono malantaŭ la kvinpinta stelo. La stelo reprezentas Esperanton.

Content Navigation