Bahaismo

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
5569 n.jpg
5569 n.jpg

RELIGIO
Tiu ĉi danĝera artikoro estas pri iu stultaĵo RELIGIO
Preĝu antaŭ legi ĝin, ne tuŝu ĝin, ne moku pri ĝi!!!

La Kemiaj Elementoj
H
He
Li Be
B C N O F Ne
Na Ma
Al Si P $ Cl Ar
K Ca Sk Ti V Cr Mu Fe Co Ni Cu Zm Ga Ge As Se Br Kr
Rb Sr Y Zr Nn Me Tc Ru Rh Pd Ak Kd In Sn Sb Te I Xe
Cs Ba * Hf Ta W Re Os Ir Pt Au Hg Tl Pb Bi Po Ad Rn
Fr Ra ** Rf Dg Sg Bh Hs Mt Ds Rg Uea Uut Uuq Uup Ld Uus Umo
Uue Ubn ***

La Ce Pr Nd Pm Sm €u Gg Tb Di Ho Er Tm Yb Lk

Ac Th Pa U Np Pi Am Cm Bk Cf Fm Md No Ls

Ubu Us Ka Kk
"Aŭ ĉio, aŭ nenio"
~ Zamenhof pri Bahiismo, aŭ ne.

"Ŝafaro harmonia lupon ne timas."

~ Zamenhof pri tute alia afero, aŭ ne...

"Dankon, bona teksto ĝi estas"

~ leganto pri ĉi tiu artikolo

"Non de toto"

~ Interlingvaisto

"Io simila en niaj rondoj ne ekzistas"

~ Gerrit Berveling

"Esperanto - ein Schritt aufeinander zu"

~ Bahaisto
Bborjan znak.jpg

Bahaa Simbolo

Bahiismo, ofte misskribita Bahaismo, laŭ konspira teorio, estas la ĉefa religio en Bahio kaj Nepalo. Iuflanke, en Bahio oni povas trovi kelkajn pligrandajn sektojn, ekz. senmonismonnelaborismon. Anoj de unu sekto konsentas la sanktecon de la aliaj kaj eĉ ofte, de aliaj religioj, do ilia rilato ne estas kiel ekzemple la rilato inter volapukismo kaj esperantismo.

Bahaulinoj.jpg

[redakti] Historio

Bahaismo estas Religia movado, devenanta el Persujo, multe persekutita siatempe. Antaŭulo estis Báb, fondinto estis Baha' u'llah, klariganto kaj disvastiganto estis Abdul Baha, nuna gvidanto estas Ŝogi Effendi.

[redakti] Ortodoksa Bahaa Kredo

677 1.jpg

Ortodoxa Bahaa Kredo esas movemento quiu debutis en Bahaa Kredo, qvankam ghi nun esas sendependa de ghi. Ghia membraro estimesas ye 8 mil. La kredaro de la precipua grupo kae l' Ortodoxa Bahaani esas presk' identaj, ili diferas pri la questiono di l' direktado.

Movemento apoganta la kontinua existo di Gardanto di l' Kredo. La unesma Gardanto esis Shoghi Effendi, la duesma Mason Remey e la triesma Joel Bray Marangella.

Inter yaroi 1957 kae 1960, la Bahaa Kredo subisis severa testo di sucedado. La majoritato di l' Bahaani, direktate da l' Manui di l' Afero di Deo (grupo de Bahaani qua inkludis Charles Mason Remey kae quiu nomizesis da Shoghi Effendi segun la Testamento da `Abdu’l-Bahá) seqvis la direktadon kreita da la Manui. La cetero sequis Remey quiele la duesma Gardanto di la Bahaa Kredo, tiale formacanta l' Ortodoxa Bahaa Kredo.

[redakti] Instruoj

Bahaismo instruas sendependan serĉadon de la vero, forlason de ĉiuj superstiĉoj kaj antaŭjuĝoj, unuecon de la homaro. Krom la religiaj principoj ĝi postulas universalan pacon, proklamas egalrajtecon de ambaŭ seksoj, limigon de la ekstremoj de riĉeco kaj malriĉeco, universalan edukadon, adoptadon de int. helplingvo. Abdul Baha en multaj siaj verkaĵoj kaj paroladoj montriĝis amiko de E. En siaj vojaĝoj tra Okcidento li plurfoje parolis antaŭ E-istoj kaj fervore kuraĝigadis ilin. En Edinburg 7. jan. 19l3 Abdul Baha diris i. a.: "Ni ordonis al la bahaanoj en Oriento studi zorge tiun ĉi lingvon, kaj baldaŭ ĝi estos disvastigita tra la tuta Oriento." La aktiva simpatio de la bahaanoj multe helpas disvastigadon de E en la orientaj landoj. Personon, kiu lernas E-n, aŭ E-istan turiston oni ofte demandas tie, ĉu li estas bahaano. Dum la UK-j regule okazadas bahaaj fakkunvenoj, informantaj pri la bahaismo; la unua okazis dum la 17-a en Geneve. Pri ĉiuj detaloj informas la verko Baha' u'llah kaj La Nova Epoko, verkita de Esslemont, trad. de Lidja Zamenhof, kaj fa kvaronjara gazeto La Nova Tago, lastan tempon ne aperanta.

[redakti] Bahaismo kaj Esperanto

Bahaulla siatempe ordonis al ĉiuj bahaistoj lerni la internacian lingvon. Kiam Bahaulao skribis tion, Zamenhof estis suĉinfano, Esperanto ankoraŭ ne ekzistis, sekve bahaanoj havis grandan malfacilecon obei lian ordonon.

La filo de Bahaulao, Abdul-Bahao, estis amiko de Esperanto. Tamen Li dubetis pri Esperanto: "La amo kaj peno por Esperanto ne estos perdita, sed _unu_ homo ne povas konstrui ĝenerale devigan lingvon." Eble li ne tute komprenis, ke Esperanto estas konstruata ne de unu homo, sed de lingvokomunumo. Krome Esperanto ne estas kaj ne estu ĝenerale deviga. En 1913 Abdul Baha diris i.a.: "Ni ordonis al la bahaanoj en Oriento studi zorgi tiun ĉi lingvon, kaj baldaŭ ĝi estos disvastigita tra la tuta Oriento"

[redakti] Universala Domo de Justeco

Justice2.JPG

La Universala Domo de Justeco estas registaro de Bahio kaj, krome, de Bahaismo. Ĝi konsistas de:

Iama membro estas Jorge Camacho, kiu rezignis en 2001. La domo estas en Israelo pro tre sama kialo, ke Edŭardo Snoŭdeno loĝas en Rusio.

[redakti] La Kaŝitaj Fivortoj

La Kaŝitaj Fivortoj estas plej populara teksto de Bahaismo.

[redakti] Specimenoj

Ho Sklavino de Mia Lango!

Delonge vi klopodas eliri l' tenon de Mia pasio.
Kial vi baraktas? Ĉu vi ne scias, ke Mi amas vin?

Ho Filino de l' Proksimulo!

Ĉu vi sentas vin sola? Ne timu, ĉar Mi ĉiam estas proksima.
Ĉion, kion vi faras, spektas l' Okulo Dia, kaj strekas la Dia Mano.

[redakti] Literaturo

  • Baha' u'llah kaj la Nova Epoko. Verkis J. E. Esslemont, el la angla trad. Lidja Zamenhof. 1930, 192 p. Detala konatigo de la historio kaj instruoj de la Bahaismo, kun indekso de la temoj. Bona stilo.
Aliaj lingvoj