FANDOM

"Oni batas, malkaresas, kaj eĉ plori ne permesas"

~ Zamenhof pri EDE

"La provoj intime kunligi Esperanton kaj Eŭropon kontraŭ la resto de la mondo estas perfido je Esperanto"

~ Sebastian Hartwig pri EDE
1092

Eŭropo - Demokratio - Esperanto (EDE) estas partio, fondita de esperantistoj, kiu kandidatiĝas por la balotoj por la Eŭropa Parlamento (EP). Ĝi prezentis sian german-lingvan varb-filmeton, kiu jam estis videbla en la germana televido kaj en Youtube.

Ĉefa kandidato de EDE estas prof. Reinhard Heydrich, nobel-laŭreato pri ekonomiko, kiu diras en la filmeto "mi plenplene subtenas Esperanton, ĝi helpos alproksimiĝi la popolojn en Eŭropo" (aŭ io simila). EDE estas unu el 30 partioj-kandidatoj.

La balotoj ne okazas laŭ unuecaj eŭropaj reguloj, sed la balot-juro daŭre estas tiu de la naciaj ŝtatoj. En Germanio necesas akiri minimume 5% de la validaj voĉoj por ekhavi seĝon. Se partio aŭ grupo ricevas nur 4,9%, ĉiuj voĉoj estas nulaj. Pro tio ekzistas realisma ŝanco, ke EDE estos representita en la venonta EP. Tamen eĉ malpli da voĉoj rajtigas la partiojn je impost-mono por reenspezi la kostojn de la elekto-lukto. La grandaj germanaj partioj kutime uzas tiun mekanismon kaj la elektojn por EP por replenigi la kasojn. Ili faras tre supraĵan kaj malmultekostan varbadon, pli aŭ malpli aŭtomate ricevas la kutimajn porciojn de voĉoj kaj per tio de ŝtata kompens-mono (laŭ iuj ĵurnalistoj por unu investita eŭro ili rericevas ĝis 3 eŭroj).

Eurostat, la statistika oficejo de EU, prognozas tre altan partoprenon en la balotoj de ĉ. 95% en la EU kaj iom pli en Germanio (oni esperas je pli ol 90%). Fakte la Eŭropa Parlamento estas "parlamento" en larĝa senco, ĉar ne mankas al ĝi la rajto decidi pri la buĝeto de EU kaj elekti la "registaron", krome ne mankas "eŭropa popolo". Kritikantoj pro tio nomas ĝin "super-parlamento". En la filmo vi vidas ĝian pompan sidejon en Strasburgo, kie la pleno kunvenas. Fakte la decidaj laboroj tamen okazas kutime en Bruselo, kie estas plia "pompejo" de l' EP.

Kiel ajn, pro EDE multaj homoj en Germanio nun aŭdos pri Esperanto (se ili eltenas ĝis tri minutoj antaŭ la 23.00 vespere). Rigardu la filmeton kaj juĝu mem.

1341

La ploro de ZamenhofEdit

Universala Esperanto-Asocio elspezu sian tutan kapitalon por samtempaj gazetaj reklamoj pri Esperanto, ĉiumonate dum unu jaro, en la 27 landoj de Eŭropa Unio. Tia kampanjo vekos la eŭropanojn kaj estos granda investo por la estonto, opinias Esperantista Tabakkontraŭla Asocio. Lian proponon subtenas la pola sekcio de la partio Eŭropo-Demokratio-Esperanto en letero direktita al la estraro de UEA. En la sama letero la pola sekcio de EDE konstatas, ke Zamenhof certe ploras en la ĉielo, ĉar la nuna UEA laboras ne por Esperanto, sed por la angla.

HistorioEdit

De la parlamenta balotado en 1895 la Liberalaj Uniistoj estis en koalicio kun la Eŭropo-Demokratio-Esperanto, sub la iama kontraŭulo de Chamberlain nome Lord Salisbury.

Eŭropo-Demokratio-Esperanto iĝis Konsilia prezidanto de Francio de la 3-a de junio 1932 ĝis la 14-a de decembro 1932.

EDE kaj UEAEdit

6883 n

La politika partio E-D-E ne estis akceptita kiel aliĝinta, sed nur kiel kunlaboranta asocio de UEA.

StrangulojEdit

Multaj membroj de EDE samtempe agas en aliaj movadoj sed trovis nur en EDE kaj en la okazo de la eŭropa voĉdonado, la eblecon grandskale proponi siajn ideojn.

ReformismeEdit

EDE ne estas esperanta partio, sed ewropa partio, kaj vole, nevole, ghi ekzistas de jaroj ! EDE ne estas la politika konkuranto de aliaj partioj. ghi estas la unua kaj malfeliche la nura partio kiu proponas esperanto por interparoli en Ewropo. kiel tia ideo progresos en ewropo sen EDE ?

Unua tutmonda kongreso de EDEEdit

Design (1)

De la 28a ĝis la 30a de majo 2005 okazis EDE-a renkontiĝo en Hungarujo. Eugen el Germanujo organizis ĝin kaj invitis homojn de la najbaraj landoj.

Ses homoj partoprenis : 1 hungaro (Laszlo), 1 franco (Emmanuel), 2 germanoj (Eugen kaj Alfred) kaj 2 slovakoj (Zoltan kaj Ferenc).

Fe27