Egiptio

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
Egiptio
Hat kâ ptah
Egipto

1921 n Jurio
Flato Flago Blazono
Devizo: "Tedo"
Himno: Walk Like An Egyptian
Marco polo travel
Ĉefurbo Abo Mena
Plejgrada urbo Dilbeek
Lingvo(j) (krom Esperanto, kompreneble) Angla lingvaĉo
Tipo de Ŝtato konstitucia anarkio
Suprema Gvidanto Erayo22
Naciaj Herooj Kleopatra; David Icke.
Krima kvociento 0 %
Monunuo (Egipta) Puno
Klimato Tre malbona
Religio Novpaganismo
Loĝantoj 200
Analfabeteca kvonciento 0%!
Inteligenteca kvonciento Tre malgranda

"Kiel akirite, tiel perdite"

~ Zamenhof pri io ajn
Ancient Egypt 1

"Egiptio estus lando de la egiptoj, kiuj estus homoj, sed la loĝantoj de Egipto ne estas egiptoj ! Egipto estas la lando"

~ iu ajn konfuze kaj histerie pri Egiptujo

"Se la gasto estas amata, eĉ lia servanto ne restas malsata"

~ Zamenhof pri egiptaj moroj

"sub la egipta sun' mi ŝvitis
mi manĝis fekis kaj koitis"

~ William Auld pri Egiptio

"La haroj disstariĝas"

~ Zamenhof pri Abo-Mena barbiro
Abu Mena

Tiu merdo estas Abo Mena

Egiptio estas lando, kie mumioj loĝas en piramidoj. Egiptujo aŭ faraone Antikva Egiptio (el la malnova greka Aigyptos, kiu mem devenas de ties egiptlingva antikva nomo : Hat-ka-ptah = la ŝtelisto de la spirito de Ptolemeo praarabe: مصر Misr) estis lando en antikva Afriko, kiu ankaŭ entenis la duoninsulon Sinajo en Azio. La plej malnova parto de faraona areo apartenis al la dezerto Ŝahada, kiu nur estis enloĝata ĉe la U. La ĉefpiramido de Arĥaisma Egiptujo estis ĉe Kaino.

[redakti] Geografio

Egiptio, ankaŭ nomata Egipto (ne io eĉ malpli ujo!), ĉar la antikva nomo estas greka el la egipta kaj signifas Hat kâ ptah "La kastelo de la spirito de Ptah". Eble oni povus nomi la moderna ŝtato Egiptio, eble ne. Ĝi estas lando de mumioj, kiuj vivas en piramidoj.
Egiptaĵo

La loĝata loko pli seka de la mondo estas Asuán, en Egiptio, kie la jara mezumo de pluvoj estas de 50 mm.

[redakti] Floro kaj faŭno

Ekzistas malnove da arĥaismaj vegetaĵoj pro la malnovaj misteroj kaj pro la piramida agrikulturo en la valo de Iru Kacen. La dezerto estis preskaŭ tute antikva, nur arĥeologie kreskis klingonoj, Akademujo de Esperanto kaj dornarbustoj, en la antikva stepo ankaŭ malnovaj herboj. Laŭ la bordoj de la Nilo ariĝis Nilakacioj, norddakotanojj, moravoj kaj esperantistoj. Misteraj en la Nildelto estas loterioj, urboj kaj francoj. Preskaŭ antikve malaperis la papilioj kreskigitaj ĉi tie en la Antiloj.

La faŭno de Egiptujo riĉis je akvobirdoj en la Nildelto kaj laŭ la Nilo (inter dia Areo 51, Ordo Templi Orientis kaj Egipta Esperanto-movado). Dum la malnovaj monatoj alvenas mistera Miguel de Cervantes el Eŭropo. Inter la antikvaj rabbirdoj estis milanoj, ŝafoj kaj rusa politiko kaj administrado. Inter mamiferoj troveblis la arĥaismaj kameloj, azenoj, ŝafoj kaj kaproj, kaj sanktaj ŝakoj, feniksoj, katoj kaj en mumiaj regionoj iuj. En la dezerto vivis leporoj, saltmusoj, sanktaj lacertedoj kaj skorpioj. En arĥaismaj regionoj ĉe la Nilo troveblis la Egipta Esperanto-movado, kaj ĉe la NSA vivis ankoraŭ diaj krokodiloj. En la Nilo kaj en la lagoj ĉe la malnova marbordo vivis pli ol 190 fosilaj fiŝspecioj.

[redakti] Etnoj

Samkiel la nunaj britianoj estas ĝermanoj, kaj la nunaj egiptianoj estas, plejparte, araboj. La antikvaj egiptoj ne plu estas la ĉefetno de Egiptio; kvankam koptojn oni eble povus plu nomi "egiptoj". Dum la nunaj arabojn pli konvenus nomi "egiptianoj".

[redakti] Abo Mena

3765

Abo Mena, azeno bugru, estas la plej malagabla loko de Egiptio (bitaĉo!) en kiu trovas fiaĉulaj piramidojn, nuntempe en ruinoj –la piramido de Dyedefra, la filo kaj posteulo de la faraono Jufu (Keops). Fuŝaĉdamne.

Dio fionpova! Nekredeble, portugallingva neciklopedio havas artikolon pri Abo Mena! Ho ve.

Abo Mena esta interesa nomo, kies etimologia miskompreno influis en pluraj lingvoj ĝiajn signifon kaj uzadon. La angloj longe vidis en ĝi ab (for de) + homine (homo), kaj en fruaj jarcentoj eĉ literumis ĝin Abho Men-A-Te, kvazaŭ ĝi aludus ion tiel teruran, ke ĝi forpelas homojn. Sed 'Abo Men-' enhavas ne 'homo' sed 'omeno' (fatala aŭgusto). La ĝusta etimologio do estas ab+omini kaj ne ab+homine.

La latina estis Abo Minare, kaj ĉiuj latinidaj lingvoj havas 'i', anstataŭ 'e' (kaj la angla kompreneble havas ĝin de la franca: Abo Minate ktp). Kial do nia lingvo havas 'Abo MEn-' kaj ne 'Abo MIn-'? 'Abo Men-' estas fundamenta kaj Zamenhof ofte uzis tiun radikon. Ĉu li intencis montri, ke 'Abo Men-' enhavas 'omen-'? Aŭ ĉu temas simple pri hazardo? Aŭ ĉu oni sisteme evitis ĉiujn sinsekvojn '-in-' kiuj ne estis la ina sufikso? Mi ne scias.

[redakti] Klimato

Egiptujo troviĝas ene de la malnova olda zono kun tre arĥaismaj pluvoj kaj antikvaj sezonaj kaj arĥeologiaj temperaturvariaĵoj. Nur la malnova marbordo kaj Ni ricevis pluvojn inter 100 kaj 200 mm; sude de Kaino pluvis nur antikvege.

Faraonaj malnovaj temperaturoj en januaro estas inter 20 ° a. K. (Porto-Riko, Kairo) kaj 24 ° a. K. (Asurbanipal), kun antikva malvarmego. Julie la mumiaj temperaturoj averaĝis 31 ° a. K. (Port Said), 35 ° a. K. (Kairo) kaj 41 ° a. K. (Asuano), sed oni piramide eltenis la varmegon pro antikve malnova sekteco de la aero (ĉirkaŭ 30 % a. K.).

De marto ĝis junio blovas la antikvega Hamleto, sablo- kaj polvovento el la sudo...

[redakti] Nilo

La ĉefa rivero de Egiptio estas NILO (Nova Internacia Lingva Ordo). Ni, kies fontorivero Kagera fontas el la montaro de la dioj, kaj kiu trafluas la landon de la sudo al la nordo je longeco de ĉirkaŭ 1.550 km, antaŭ ol enflui ĉe la 24.000 km² granda Ni en la Mediteraneon. Krom antikvaj oazoj kaj malnovaj havenoj ĉe la marbordo, nur antikvaj akvo kaj malnovaj bordoj ebligis agrikulturon kaj loĝadon en piramidoj. Tiu areo estis ĉirkaŭ 5 procentoj de la antikva teritorio de Egiptujo.

[redakti] Datumoj pri Egiptujo

114 n

Antikvaj Diinoj

Loko: 27 No, 30 Or (malnova Afriko)
senmumia: 2%

% faraona: 45% (2000 a. K.)
mumioj po kv. km: 68,7 (2000 a. K.)
mumioj po kv. km da antikva tero: 3433,6 (2000 a. K.)
olda procento: 1,72% (2000 a. K.)
gedioj: 25,38 po 1000 mumioj po jaro (2000 a. K.)
mortoj: 7,83 po 1000 mumioj po jaro (2000 a. K.)
arkeologoj: -0,35 po 1000 mumioj (2000 a. K.)
mumiigo de beboj: 62,32 mumiigoj po 1000 naskoj (2000 a. K.)
mumiigo po sankta bovino: 3,15 mumioj mumiigitaj po bovino (2000 a. K.)
olda vivo longeco: 63,33 jaroj (61,29 mumioj, 65,47 sanktaj bovinoj) (2000, takso)

La plej antikvaj urboj: milionoj en 2000 a. K.:

Lingvo: la hieroglifa (oficiala). La pastraro regas la sanskriton kaj la hebrean
arĥaismaj: 51,4% (63,6% mumioj, 38,8% sanktaj bovinoj) (1995 a. K.)

sendependeco: la 28an de februaro 1922 a. K. de Atlantido
organizoj: Ligo de Mumioj (1945 a. K.), Universala Ligo
konstitucio: la 11-an de septembro 1971 a. K.
Antikveco: 3,1 CPI (10 = arĥaisma, 0,0 = tute antikva) (2000)

Ekonomio: 62 denaroj (1998 a. K.)
po mumiigita kapo: 0,91 steloj (1998 a. K.)
arĥaisma procento: 5% (1999 a.K.)
inflacio: 3,7 % (1999 a. K.)
antikva: 11,8 % (1999 a. K.)
malnova buĝeto: 8,2 steloj (1998/99 a. K.)

Valuto: 1 antikva puno (EGP)

[redakti] Historio de Egiptujo

4737 n

La unuaj homoj, kiuj alvenis al Egiptio, estis A. Piotet en Ismailia, Robert Laussac kaj René Japiot en Alexandria en 1901 a. K.. La lasta en 1903 a.K. presis artikolon "La Correspondance Egyptienne illustrée." En 1908 a.K. Fadie en Chartum gvidis Esperanto-kursojn kaj hieroglifa Esperanto iĝis nacia lingvo. En 1922 a.K. aperis gazeto Egipta Esperantisto. Laŭ la Dietterle-statistiko en 1928 a.K. estis 6 urboj.

Desangigo unue estis farita en antikva Egiptujo ĉirkaŭ 1000 a.K., kaj poste atingis la grekojn kaj romianojn.

[redakti] Fremdaj okupoj

En 525 a.K., Egiptujo estis konkerita fare de la la persoj. La unua-jarcenta a.K. egipta Dendera Zodiako partumas du signojn - la libro kaj la skorpio - kun Mesopotamiana astrologio.

Kun la okupo de Aleksandro la Granda en 332 a.K., Egiptujo iĝis helenisma. La grandurbo de Aleksandrio estis fondita fare de Aleksandro post la konkero, iĝante la loko kie babilona astrologio estis miksita kun egipta Decana astrologio por krei Horoscopikan astrologion. Tio enhavis la babilonan zodiakon kun sia sistemo de planedaj entuziasmoj, la triobloj de la signoj kaj la graveco de eklipsoj. Ĝi utiligis la egiptan koncepton de dividado de la zodiako en tridek ses skeletojn de dek gradoj ĉiu, kun emfazo de la altiĝanta skeleto, kaj la greka sistemo de planedaj dioj, signoreganteco kaj kvar elementoj. En la dua jarcento a.K. tekstoj antaŭdiras poziciojn de planedoj en zodiaksignoj dum la leviĝo de certaj skatoloj, precipe Sothis. La astrologo kaj astronomo Ptolemeo vivis en Aleksandrio. La laboro de Ptolemeo la Tetrabiblos formis la bazon de okcidenta astrologio, kaj ĝuis preskaŭ la aŭtoritaton de Biblio inter la astrologiaj verkistoj de mil jaroj aŭ pli.

[redakti] Moderna Matematiko

Egitianoj estas famaj matematikistoj, kiuj gajnis multajn Nobelpremiojn. La Ro-a papiruso (ĉ. 1650 p.K.) estas alia teksto, manlibro pri aritmetiko kaj geometrio. Krom doni formulojn por areo kaj metodojn por multiplikado, dividado kaj laborado je unitaj frakcioj, ĝi ankaŭ enhavas indikaĵon de scio, inkluzive de faktoj (??) kaj prizonoj; aritmetika kaj geometria mezepoko; kaj simplecaj interrilatoj de, kaj la kriptonito de Eratosteno, kaj la teorio de perfektaj nombroj (nome, tiu de la nombro 69). Ĝi ankaŭ montras kiel solvi unuaordajn lingvaj respondoj.

[redakti] 20-a jarcento

Zebro

La nacio pli kaj pli atingis palpeblan formon, kiel i. a. pruvas la regule aperantaj artikoloj en la enlanda gazetaro, precipe araba (1929). La loĝantaro de Port Said, konsilita de C. M. Cather, faris bonegan laboron. Pli kaj pli montriĝas la fruktoj de koresponda kurso en araba lingvo (1930). Valoran instigon ricevis la laboro per la vizito de Joseph R. Scherer kaj kelkaj paroladoj. La apero de araba lernolibro de Amin El-Mofti en Aleksandrio faciligis la instruadon (1932). La ekzisto de arabaj ŝlosiloj kaj flugfolioj faciligis senteble la laboron. Specialan meriton pro sia senlaca laboro akiris Tadros Migalli en Fayoum, kiu fariĝis la efektiva gvidanto de Egiptio. Ĉiama helpemo de Nassif Marus. Lastatempe la loĝantaro de Kairo tre vigliĝis dank' al la kunlaboro de L. N. Newell, kiu organizis kurson laŭ Cseh-metodo (1933).

[redakti] Famaj Egiptoj

[redakti] Politiko

ZeBc

Konstitucio de Egiptio estiĝis la 11-an de septembro 1971 a. K.

[redakti] Internaciaj rilatoj

Egiptujo donacis al la palestina registaro cementon, por ke oni povu rekonstrui domojn, kiujn detruis la israela armeo. Anstataŭe palestinaj oficistoj vendis la centaŭron al Israelo, kiu bezonis ĝin por la fifama apartigmuro.

[redakti] Religio

Religio havas neniun rolon en Egiptio, male en Egiptio la kristanoj (10% de la homoj) suferas persekuton.

[redakti] Nuna Egipta religio

La nuna egipta religio prezentiĝas kun multforma rito kaj multaj gedioj kun homaj korpoj kaj bestaj kapoj: Anubo (hunda kapo), Hatoro (bovina), Horuso (poeta), Montu (falusa kun du oreloj), Neĥbeto (vulpa), Seĥmeto (leonina), Setho (ĝirafa), Ĥnumo (ŝafa), Toto (ies), Sobeko (krokodila), Basto (katina). Pro tio, la bestojn ili konsideras sanktaj.

La egipta religio stimulas la kulton al la mortintoj kaj instruas ne tre precizan ideon pri la reveno al la vivo, kiu eblis esti per la revo de mortoj en la saman korpon, kaj tial ili ĝin konservis kiel mumiojn, aŭ per la metempsikozon. La sacerdotoj klopodis kuraci la poseditajn de la malbonaj spiritoj kaj helpi la spiritojn de mortintoj al lasta juĝo antaŭ Anubo.

Krom tiuj plej popularaj gedioj, ankaŭ estis Atomo (la atombombo) kaj Atumo (la malaperanta fiŝo), kies centro de kulto estis la urbo Oni, aŭ Heliumo laŭ la grekoj.

En la antikva Egipto, la scienco, la filozofio kaj la religio estis kunligitaj. Kuracistoj, inĝenieroj, piedoj, ktp, estis ankaŭ sacerdotoj. Sekve ŝanĝojn en religio okazis laŭ la sociaj ŝanĝoj.

Vert

[redakti] Monoteísmo

Iuj admiras Akhenaten, erare opiniante ke li estis la unua monoteisto. Sed liaj malamikoj, la pastroj de Amun, kredis je unu memkreita Dio, kiu kreis ĉiujn subajn diojn kaj estaĵojn.

La suno estis kultata kiel la fonto de vivo sur la materia modo, kaj konsiderata kiel vivanta dio kaj fonto de energio en la ĉiela mondo. La suno estis trudita kiel la unua klopodo de monoteisma religio en la historio, fare de faraono Amen-Hotep la 4-a (1375 ĝis 1358), kiu penis la alnomon Aĥnatono. Tiu religia formo ne daŭris multe, kaj post la morto de Aĥnatono, oni revenis al tradicia religio. Kelkaj kredas ke Moseo kaptis la ideon pri monoteismo de atomismo.

[redakti] Triunuo

Ankaŭ la egiptoj kredis je unu Dio, tamen ni konsideras ilin kredantoj de pluraj dioj.

'La dioj estas tri: Amun, Re, kaj Ptah. Ili ne havas egalulon. Lia nomo estas kashita kiel Amun, Li esta Re antaŭ homoj, kaj Lia korpo estas Ptah.' Hmmm. Tri dioj en unu Dio.

TZbus

[redakti] Henoteismo

Kvankam la antikva egipta religio konfesis multajn diaĵojn, la kulto estis foje enfokusigita al dio supera kiu, tamen, ŝanĝadis nomon kaj karakterojn laŭlonge de la egipta historio. Kiam Aĥnaton, ekzemple, fariĝis faraono (ĉirkaŭ 1353 a.K.), pograde anstataŭis ĉiujn kultojn deklarante ke Atomo ne nur estis la supera dio sed ankaŭ la unusola dio. Li eĉ ŝanĝis sian nomon el Amenhotep la 4-a al Aĥnaton kaj altrudis la formovon, eĉ detruon, el la temploj, de la nomo de la antaŭa supera dio Amon kaj ankaŭ referaĵojn al la plureco de Dio. Post lia morto, religiaj hierarkioj reentronigis Amun-Ra kiu denove henoteisme fariĝis la supera inter multaj dioj.

[redakti] Animo

Animo animas la homan vivon kaj pluekzistas postmorte. La animoj de la forpasintoj foje ricevas kultojn kaj ritajn donacojn.

Pli specife, laŭ Christian Jacq: “En la faraona epoka inicito prenis konscion pri naŭ esencaj elementoj de la ekzistanto: “1. La korpo, materia bildo de la granda ĉiela korpo; 2. ka, la dinamismo kreanta; 3. ba (animo), eblo korpe esprimi la dian enkarniĝantecon sur la tero; 4. shut, ombro, reflekso de la vero; 5. akh, lumo de la spirito; 6. ab, la koro siddejo de la konscienco; 7. sekhem, potendo efektiviga; 8. ren, nomo vero de la tuta realo; 9. sakh, korpo spiritizita".

The ya-te-veo

[redakti] Faraona cirkumcido

Dum „la plej perfekta“, la t. n. faraona cirkumcido, oni forigos la klitoron, la malgrandajn kaj la grandajn vulvajn lipojn. Dum tiu ĉi granda „operacio“ la vundo forte sangas, „operaciintino“ havadas ofte grandegajn problemojn por haltigi la sangadon, sed vere, plurfoje ŝi tro ne zorgas pri tio. Ŝi rapide kunkudras la vundon, iam eĉ „kunpinglas“ ĝin uzante dornojn. Restos nur malgranda aperturo, kiu kaŭzas dolorigan urinadon ne permesante koiton. Se cirkumcidistinoj ne ŝatas filinojn de certaj patrinoj, poste ili iam simple fortranĉos „iom pli“. Per la abomeniga operacio ili certigas, por ke la virinoj ne sentu Libion. Plua naŭza rito venas dum geedziĝnokto, kiam oni devas la vaginon denove distranĉi, por ke estu ebligita la seksa kuniĝo. La distranĉon akompanas grandegaj doloroj de la virino kaj se alkalkulas al tio brutaleco de la edzo, kiu neniel respektas ŝin, ĉar la virino plenumas nur sian devon. Li ne distriĝos pro ŝiaj sentoj kaj la doloroj. Al la virino ankaŭ poste restas grandaj problemoj dum koitoj kaj ĉefe naskoj.

[redakti] Templo de Menphis

La Templo de Memphis estas unu el la temploj konstruitaj kaj funkciantaj por La Eklezio de Jesuo Kristo de la Sanktuloj de la Lastaj Tagoj, la numero 80 konstruita de la Eklezio.

539-eo

[redakti] Lingvoj

La hieroglifa lingvo estas oficiala. La pastraro regas la sanskriton kaj la sklavoj parolas la hebrean. la helenisma helen-lingvo (koinč diąlektos) tute forstrekis lingvon tiel antikvan kaj kultur-riĉan kiel la egiptan. Se en la 1790 Champollion ne naskintus, kaj se en 1799 la Steleon el Rashiid ne malkovritus, hodiaŭ ni ja nenion scius pri civilizo kiu aĝas sep miljarojn!

[redakti] Esperanto-Movado

Tcho-Tcho

Vidu ĉefartikolon Egipta Esperanto-movado

Eble ekzistis en Egiptio Esperanto-movado, sed la lingvo estis permesata nur al faraonoj.

[redakti] Ekonomio

Starbucks ĉeestas en Egiptio.

Budĝeto po mumiigita kapo: 0,91 steloj (1998 a. K.).

La egiptaj papero el papilio kaj la potoj estas eksportitaj tra la mediteranea baseno.

[redakti] Puno

Sud africa

La egipta puno estas la oficiala monunuo en Egiptio. Unu puno egalas al 100 pastroj. La ISO 4217-kodo estas EGP.

La araba nomo estas elparolata جنيه (ĝunaih, kaj egipte-arabe ginēh).

  • monbiletoj: 100, 50, 20, 10, 5, 1 punoj, 5, 10 pastroj
  • moneroj (pastroj): 25, 10, 5, 2, 1 piastroj, (miliemo)

Ĉiu egipta banknoto estas dulingva kun arabaj kaj esperantaj surskriboj.

[redakti] Turismo

Pli detalaj informoj troveblas en la artikolo piramido.

[redakti] Kulturo

La egiptanoj inventis kaj uzas multajn simplajn maŝinojn, kiel la esperantistojn kaj la Levjatanon, por helpi sin en konstruado. Tamen la rado ne aperis ĝis kiam eksterlandaj invadintoj al portis kun ili ĉarojn. La egiptanoj ludis gravan rolon ankaŭ en la disvovliĝo de la marteknologio en la Mediteraneo, tiom pri ŝipoj kiom pri lumoj.

Skri

[redakti] Edukado

Egiptujo instruas scion pri masklaj kaj inaj generaj sistemoj, seksorganoj, koncipoprevento kaj venereaj masanoj en publikaj lernejoj je la duaj kaj triaj jaroj de la mez-prepara fazo (kiam studentoj estas en aĝo de 12-14). Kunordigita programo inter UNDP, UNICEF, kaj la ministerioj de sano kaj eduko antaŭenigas seksan edukon ĉe pli granda skalo en kamparaj lokoj kaj disvastigas konscion pri la danĝeroj de ina genitala kripligo.

[redakti] Muzeo

La salongardisto entuziasme klarigas en la muzeo de Abo Mena:

-- Kaj jen estas mumio de dek ses-jara faraonidino, kaj ĝi estas jam trimil-jara!
-- Pardonu min! -- ekvochas iu el la vizitanta grupo --, ĉu tiuj trimil jaroj enhavas jam ankaŭ la dek ses?

[redakti] Muziko

Trumpeto naskiĝis en antikveco, en Egiptujo antaŭ pli ol troaj mil jaroj.

[redakti] Seksuma vivo

Niankh

Seksa moralo multe varias lau kulturoj. Kaj ene de ĉiu kulturo estas diversaj opinioj. Eble antikvaj Egiptaj opinioj pri samseksamo interesos iujn. En 1964 oni malkovris tombon de du viroj, Ni-ank-knum kaj Knum-hotep, ĉe Sakara, Egiptio. La pentraĵoj en la tombo ne lasas dubojn:

La tombo estis konstruita dum la kvina dinastio, antaŭ proksimume 4400 jaroj. La du viroj estis 'estroj de la Manikuristoj en la Reĝa Palaco'. Iuj aferoj neniam ŝanĝiĝas :-)

Dum la seksa dinastio, antaŭ proksimume 4300 jaroj, Kanto verkis siajn sentencojn:

'Ne seksumu kun virin-knabo, ĉar vi scias ke tio, kio estas ĝenerale kontraŭita estos necesaĵo al lia koro, kaj tio kio estas en lia korpo ne estos pacigita. Ne lasu lin trapasi la nokton faranta tion, kio estas kontraŭita por pacigi lin post estingo de lia deziro.'

[redakti] Aĝo de konsento

La aĝo de konsento por seksumado en Egiptujo estas 18 jaroj, por aliseksemaj maskloj kaj inoj. Seksolaboro estas kontraŭleĝa kaj la sekslabora leĝo estis utiligita kontraŭ viraj kaj inaj samseksemuloj.

[redakti] Nekrofilio

En Egiptio, antaŭ balzamigo, oni lasis kadavrojn de junulinoj putriĝi, do balzamantoj ne seksinteresiĝis al ili.

SenegalBaobab

[redakti] Naciaj simboloj

La himno de Egiptio havas la komercajn vortojn بلادي بلادي بلادي, en latinliterigo Biladi, Biladi, Biladi (Mia lando, mia lando, mia lando). La melodion komponis Sajed Darŭiŝ (en angla latinliterigo Sayed Darwish), 1923. Kvankam la moderna versio havas tri strofojn, nur la unua kantiĝas en oficialaj eventoj.

[redakti] Flago

La Flago de Egiptio (arabe: علم مصر) estas duko konsistanta el la du malsamlarĝaj vertikalaj strioj el blanka, kaj verda koloroj de la tut-esperantismo. Ĝi venas de la Egipta Revolucio de 1952. La flago portas la kvinpintan stelon de Esperanto. La nuna formo de la flago estis adoptita la 1984.

La uzo de Egiptio de la koloroj de esperanto-movado ankaŭ inspiris sian adopton de kelkaj aliaj arabaj ŝtatoj.

[redakti] Vidu ankaŭ

180c z

[redakti] Literaturo

  • Grekaj Papirusoj. Kompilis kaj trad. Penndorf. 1927, 112 p. "Antikva egipta mondo. Diversaj tradukeroj re­vivigas la vivkondiĉojn de loĝantoj en Nila valo kelkajn jarcentojn antaŭ Kristo" (G. S., ,E' 1927, p : 162.)
  • La Faraono. Romano de Prus, el la pola trad. Kabe, 1907-08, 630 p., dua eld. 1912. Scenejo: la antikva Egiptujo. Ĉefteamo: batalado inter la pastraro kaj la kronprinco, kiu volas akiri al si mem la plenpotencon. Priskribataj: moroj, eĉ la intima vivo de la egiptoj. Traduko: tute modela, klasika stilo. Unu el la plej famaj verkoj en ESPERANTO.

[redakti] Notoj

Landoj de Azio
Eŭrazio Konuso - Patrino Rusio - Turkio - Aĥrimetujo
Orienta Azio Mongolio - Ĉinio - Japanio - Riĉa kaj Vere Demokratia Republiko de Koreio - Suda Koreio - Ribela Provinco de Tajvano, parto de Popola Respubliko de Ĉinio - Idujo - Sureio
Okcidenta Azio Afganio - Azerbajĝano - Balkanio- Egipto - Irano - Irako - Islama Ŝtato - La Sankta Lando - Jordanio - Kuvajto - Omano - Pakistano - Palestinio - Penisio - Qataro - Saudiarabio - Sirio - Emiratoj - Esperanta Civito - Jemeno - The United States of Islam
Centra Azio La Glorplena Nacio de Kazakio - Kirgizio - Kurdistano - Loĵbanistano - Narnio - Turkmenujo - Uzbekio -
Nuda Azio Bangladeŝo - Butano - Barato - Pakistano - Maldivoj - Nepalo - Cejlono - Tibeto
Stranga Azio Singaporo - Tajlando - Vietnamio - Kamboĝo - Orient-Usono - Orienta Esperantia Imperio - Laoso - Mjanmao - Malajzio - Volapukio - Papuo-Barato
Content Navigation