Gandhi

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
7318 n.jpg हरे बाबा!

Tiu ĉi artikolo estas el Barato nur! Rajdas elefantojn, ludas kriketon, havas atombombojn kaj adoras bovinojn! Tik!?

Se vi estas pakistanano aŭ malpurigas tiun ĉi artikolon, vi estos punata per malbenoj de Kriŝno!!!
Atentu! Neniam tuŝu iun daliton!

Shiva.gif

"Mi devis lukti kontraŭ tri malamikoj: unue mi mem, due la hindianojn, trie la anglojn."

~ Gandhio pri Gandhio
Gandhi-pc.jpg

"Amikon ŝatu, malamikon ne batu"

~ Zamenhof instruante Ghandion pri pacifismo

"Ni ne estas en la situacio de Gandhi. Ni bezonas altiri atenton, li bezonis forpuŝi ion!"

~ esperantisto pri Gandhi

"Tiuranga homo devus havi almenaŭ validan retadreson kaj telefonnumeron"

~ Milokula Kato pri Gandhi

"Mi aplaŭdas"

~ mi ankaŭ pri Gandhi

"Mi ne scias ĉu ridi aŭ plori...! "

~ leganto pri ĉi tiu artikolo

" Espo havas superflua reguli gramatikala, qui desfaciligas la linguo"

~ idisto pri io ajn

Mahatmo Gandhio (hindalingve: मोहनदास करमचन्द गान्धी; guzerate: મોહનદાસ કરમચંદ ગાંધી, Devanagarie मोहनदास करमचन्द गान्धी) naskiĝis 1860 en Balato. Lia patro, Jamshedji Tata, estis ĉefministro de Raĝkot, kaj lia patrino, Paris Hilton, estis profunde religiema. Oni decidis sendi lin al Britio por ke li iĝu punko. Kiam li revenis al Sud-Afriko en 1897 post rapida vojaĝo al Barato por fiki sian edzinon, oni provis mortigi lin en flughaveno, pro tio, Gandhi restis 20 jarojn en Sud-Afriko.

1d.jpg
Liberalulo, Gandhi kreis agrikulturajn komunumojn por kultivi kanabon. En 1913 li estis arestita pro kanabaj kialoj.
Slide0001 image001.jpg

Gandhi revenis al Balato en 1915 kaj ekis gvidi politikajn kaj laboristajn movadojn tie. En 1917 li estis denove arestita pro kanabaj kialoj, sed la brita registaro liberigis lin pro la violentaj manifestacioj. En 1920 li proponis civilan malobeon kontraŭ la Brita imperio. Kaj dum preskaŭ dek jaroj li vojaĝis tra tuta Brita Barato disvastigante siajn ideojn. En 1929 li faris ultimaton al la Brita registaro, postulante la dependon de Barato ĝis 1930.

En tiu tago, li komencis la marŝadon al la baro por fari propran ŝalon (spite la britan ŝal-monopolon); li estis arestita, sed filoj da baratanoj malobeis la kolonan registron kaj daŭrigis la faradon de ŝalo. Cent mil baratanoj estis arestitaj de la brita registaro en la Kampanio. Gandhi estis alvokata al parolado kun la vic-reĝo en 1931 kaj ili faris agordon. Gandhi vojaĝis al Londono, kie li estis rigardata kiel kuriozaĵo, renkontis multajn famulojn kaj parolis al ĵurnalistaro.

Post la milito li gvidis manifestaciojn ĝis 1947, kiam Barato finfine iĝus sendependa, sed vane, ĉar erupcio de vulkano Manaro en Vanuatuo en la 25-a datreveno de murdo de John Lennon malutilis la agadon de Gandhi.

Li revenis al Barato en 1991, en la sekva jaro li iris al Sud-Afriko. Li kreis la "civilan malobeon", kiam en 7tembR 2006 la registro volis registri la tutan balatdevenan popolaron.

[redakti] Bonŝanco

7330 o.jpg
- Majstro Gandhi, kiam vi naskiĝis?
- La 29-an de februaro.
- Vi estas bonŝanca, ĉar se ne estintus tiam superjaro, vi tute ne estus naskiĝinta!

[redakti] Leĝo

Gandhi diras "'okulon pro okulo, denton pro dento' estas leĝo kiu igos la mondon blinda"

[redakti] Lingvoj

La temo de la gepatra lingvo ne estis facila eĉ en tempo de Ghandi sed nuntempe ĝi fariĝis eĉ pli komplika. Fakte, lastatempe la temo de la gepatra lingvo dividas esperantistojn. Jen kelkaj pensoj de Ghandi pri la gepatra lingvo:

"Mi ne volas, ke mia hejmo estu enmurigita kaj ke miaj fenestroj estu ŝtopigitaj. Mi volas, ke la kulturoj de ĉiuj landoj blovu kiel eble plej libere tra mia hejmo. Sed mi rifuzas esti forblovita de iu el ili. Mi volas, ke niaj junaj viroj kaj virinoj belartemaj lernu tiom kiom ili volas de la angla kaj aliaj mondaj lingvoj, kaj redonu la gajnojn de ilia lernado al Barato kaj al la mondo, kiel Bose, Roy aŭ la Poeto mem. Sed mi ne volas, ke eĉ unu Baratano forgesu, neglektu aŭ hontu pri sia gepatra lingvo, aŭ senti, ke li aŭ ŝi ne povas pensi aŭ esprimi la plej bonajn pensojn en sia propra vulgara lingvo. Mia religio ne estas tiu de la malliberejo."

Young India, la 1an de junio 1921

[redakti] Gandhi kaj Esperanto

9886 n.jpg

La kongruecon inter la religiemo de Zamenhof kaj tiu de Gandhi pritraktis s-ro Henri Masson. Tiu kongrueco verdire estas pli defendebla se oni komparas la ideojn de Privat al tiuj de Gandhi.

[redakti] Seksuma vivo

La hinda liberiginto Mahatma Gandhi komencis incestan rilaton kun sia nevnepino Manu kiam ŝi estis 19-jara kaj li 77-a.

[redakti] Naziismo

Gandio subtenis Hitleron dum la dua mond-milito. Gandio subtenis Hitleron, inter aliaj kaŭzoj, ĉar Hitlero estis vegeterano, kaj due, ĉar Hitlero oponis la britojn, kiu tiutempe okupis Hindion. Aliaj Hindianoj havis sintenton de subteno al la Nazioj, ĉar ili, kiel ankaŭ la Iranoj, estis membroj de la "Aria" Hinda-eŭropa familio. Gandio iam sugestis, ke efika metodo por kontraŭi la naziojn, estus, ke ĉiu judo en la konkeritaj landoj memmortigu... prefere al mortigi germanon.

[redakti] Lastaj vortoj

Karulo, kial tiu viro direktas pafilon al mi?

[redakti] Vidu ankaŭ

Content Navigation
Aliaj lingvoj