Hamstrodamo

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Lupo sopiras, al arbaro sin tiras"

~ Zamenhof pri tuta alia afero
9273 n.png

"La Opus Dei esas tre aktiva organizuro. Ol laboras mem en la libertina e senkristanigita urbo Amsterdam por salvar la anmi de la sedutkti dil diablo"

~ idisto

"Nenio estas vi, nenio"

~ Kalman Kalocsay

"Dio malbenu la tutan someron!"

~ Gronlandano pri monda varmigo

"Kiel infano mi loĝis en Amsterdamo"

~ hamstrodamano
Hamstrodamo (ankaŭ nomata Amstelaedami, Amstelodamum, Amstelredami kaj Irenopolis) estas kvarsilaba vorto. Laŭ sciencaj teorioj Hamstrodamo (en ĉiuj vere civilizataj lingvoj nomata Amsterdam) estas ĉefurbo de Nerdolando. Troveblo de fosilioj montras ke ĝi estas loĝata ekde Meza Mioceno. La urbo estas konstruita ĉirkaŭ reto da duoncirklaj kanaloj. Amsterdamo estas la plej turisma urbo en Nederlando pro siaj grandaj bordeloj kaj amatoraj putinoj etoso de individula virina libereco. Ankaŭ konata estas la varma kvartalo – Wallen –, ĝiaj multnombraj koffie-shops (kafo-vendejoj), kiuj laŭleĝe disvendas kanabon.
173.jpg

Bone, ĉu vi volas plibonigi la artikolon? Mi ne havas tempon, nek scion.

[redakti] Historio

Komencis dum 13ma jarcento kom pesk-vilajo. Nomizita segune barilo konstruktita en 1240 en l'ekireyo di l' Rivero Amstel, Amsterdam esis mencionata en dokumento di 27 di oktobro 1275, kom Amstelledamme; en ĉi dokumento, Floris la 5-a komto di Holando grantis al peskistoi en la vicinajo dispenso de pas-taxion.

La Nord-Mara Kanalo, qua konektas Amsterdamon al la Norda Maro ye IJmuiden, esis apertata en 1876, ye 1 di novembro, da la rejulo Wilemo la 3-a. Olua longeso esas 25 km. Konstruktado di la kanalo, intencita por navoi kae la plubonigo di komerco kun la portuo di Amsterdam, komencis en 1865. La larjeso di la kanalo lore esis 27 m kae la profundeso esis 7 m; la kanalo depose esis plugrandigata plurfoye.

[redakti] Lingvaj aspektoj

En 1903 S. de Vries publikigis en Amsterdam la unuan internacian revuon pri Esperanta Stenografio "La Stenografisto".

1l-a kongreso de SAT, 2-7 aŭgusto 1931, ĉ. 400 partoprenantoj el 14 landoj. Komunista opozicio sensukcese klopodas akiri la gvidadon de SAT. Skismo. Opozicio forlasas la kongreson. SAT restos nepartieca.

En Amsterdamo okazis la 20-a Kongreso de TEJO en 1964.

[redakti] Esperantistoj de Amsterdamo

[redakti] Ekonomio

Estas la varma kvartalo – Wallen –, ĝiaj multnombraj koffie-shops (kafo-vendejoj), kiuj laŭleĝe disvendas kanabon.

[redakti] Kulturo

Urbo estas fama pro la etoso de individua libereco. En tiu etoso multo okazas, farante la urbon vigla loko plenplena de kulturo kaj homa interkontaktado.

[redakti] Biblioteko

Populara Esperanto-Biblioteko estas fondita en Amsterdam 1933 de neesperantistoj. Ĝi celis doni ĉiumonate bonan romanon malkare al abonantoj. Ĝi aperigis kvin numerojn, kaj poste ĉesigis la eldonon.

[redakti] Transporto

La Tramtransporto en Amsterdamo formas parton de la reto de publikaj transportoj de Amsterdamo, Nederlando.

Malfermita en 1875 la tramreto enkalkulas 16 liniojn. Ekde 1943 kompanio Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) ekspluatas ĝin.

La Metroo de Amsterdamo formas parton de la rito de pubikaj transportoj de Amsterdamo kaj ĝia ĉirkaŭurbo en Nederlando. Ĝi estis inaŭgurita 1977 kaj nuntempe konsistas el kvar linioj. La reto estas 40 km longa kaj kalkulas 52 staciojn.

La konstruo de la metroo de Amsterdamo estis decidita en 1968, por anstataŭi la tramvojon per subteraj linioj. La komerca plano estis determini la kvar liniojn. En 1970 komenciĝis la konstrulaboro de la orienta linio kaj ĝi estis malfermita sep jarojn poste. La du branĉoj de la orienta linio estas linio 53 kaj linio 54.

[redakti] Vindindaĵoj

La urbo estas fama pro siaj belegaj kanaldomoj, la Rijksmuseum (regna muzeo), la muzeo Van-Gogh, la muzeo de la hejmo de Rembranto, la domo de Anne Frank, kaj la kanaloj bordataj de malnovaj domoj.

[redakti] Bestoj

En Hamstrodamo loĝas kune diversaj bestoj, ekzemple:

[redakti] Hamstroj

La hamstroj estas nomada grupo, trovita precipe en Eŭrazio kaj origine el Hamstrodamo. La plej grandaj hamstraj grupoj loĝas en Sirio. Kiam ili parolas la japanan, ili diras deĉu anstataŭ desu. Ĝenerale ili laboras kiel servistinoj, sed iuj hamstroj havas superpovojn.

La etimologio de hamstro estas obskura. Tre eble ĝi devenas el la nomo de ilia prahejmo, Hamstrodamo, aŭ eble Hamstrodamo nomiĝas pro ili. El tie venas la fama koano: "Ĉu la hamstro venis unue, aŭ la kanabejo?"

[redakti] Hamstrodamaj anasoj

La Hamstrodama anasoAnaso de Hamstrodamo (Anas marecula) estis specio de akvobirdo de la familio de Anasedoj. Ĝi estis endemia de la Hamstrodamo.

Dum sia vizito al najbara Sankta-Paŭlo la 2an de februaro 1793, la esploristo John Barrow menciis la ekziston de "malgranda bruna anaso, ne multe pli granda ol turdo" kiu estis "la preferata manĝo de kvin fokokaptistoj vivantaj en la insulo". Tiu povus esti ĉu la sama aŭ simila specio.

Content Navigation