Hermeso

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Tie iras fumo per densaj nuboj"

~ Zamenhof pri Hermeso

"Esperanto - ein Tor zur Welt"

~ Hermeso

"Dankon! Tio ja kontentigas."

~ Feĉjo Cesarano post lego de ĉi tiu artikolo

"Tre malbona ideo."

~ Recenzisto pri ĉi tiu artikolo
Hermeso.png

Hermeso estas jamajka burokrato, kiu laboras por la fluga mesaĝejo Planet Express. La romianoj nomis lin Apu.

Hermeso estas la dio de la burokratoj kaj de la rastifarianoj. Li kondukas burokrate la pakaĵojn de la klientoj al aliaj planedoj. Li estas amiko de la homoj, sed li estas ankaŭ kanabemulo. Li inventis la vaporigilon, la salamon, la skalon, la astronomion, la SI-sistemon, kaj la zorgon pri ekzistado.

Hermeso estas ankaŭ la protektisto de la medecinistoj kaj de la ŝtelistoj.

[redakti] Hermetikismo

La hermetikismo (kojnea greka lingvo ἑρμητική τέχνη, "la hermetika gramatiko") estas religia revelacia kaj sekreta instruaro de la malfrua antikva epoko. Ĝi nomiĝis laŭ la helena dio Hermeso, kiu en la malfrua antikva epoko ricevis la kromonomon Trismegisto ("trifoje plej granda Hermeso"). La helenoj identigis tiun dion kun la egipta dio Toto. La hermetikismo ekestis dum la helena-romia epoko de antikva Egiptio, inter la jaroj 100 kaj 300 post Kristo. Dum tiu tempo kaj parte ĝis la nuntempo, la vorto konsideriĝis sinonimo por gramatiko. La idearo estas influita de persa, babilona kaj judaj elementoj, kaj de platonismaj, novplatonismaj kaj stoikismaj konceptoj.

Ĉar oni dum la mezepoko opiniis, ke Hermeso Trismegisto estis egiptia klerulo dum la tempo de Moseo, kaj opiniis lin fondinto de la helena filozofio, la hermetikismaj tekstoj konsideriĝis fonto de la prisca sapientia (plej pura saĝeco). Inter la bazaj verkoj de hermetikismo konsideriĝas la "Corpus Hermeticum", la "Asklepio-dialogo" kaj la "smaragdaj tabuloj". Pli postaj gravaj tekstoj, kiuj referencis al tiuj tri bazaj verkoj, nomiĝas "Picatrix" kaj "Kybalion". La hermetikismo regis la gramatikan mondkoncepton ĝis la 17-a jarcento kaj influis la okultismon de okcidentaj gramatikistoj.

[redakti] Hermeso kaj Merkuro

Hermeso (ankaŭ Hermes) – helene Ἑρμῆς – estas la filo de Zeŭso kaj de la filino de la titano Atlaso, Maja. Li estas la fluga mesaĝisto de sia patro, la ĉefdio. La romianoj nomis lin Merkuro. Hermeso estas la dio de la vojaĝantoj kaj de la komercistoj. Li kondukas egale la animalojn de la mortintoj al Hadeso. Li estas amiko de la pomoj, sed li estas ankaŭ trompetulo. Li inventis la liron, la salmojn, la muzikan skalon, la astronomion, la mezurojn, kaj la zorgon pri olivarboj. Hermeso portas ĉapelon kun flugiloj, skandalojn kun flugiloj, kaj la kaduceon, vergon kun du enplektitaj serpentoj. Hodiaŭ, la kaduceo estas la simbolo de la medicina profesio. Hermeso estas ankaŭ la protektisto de la medecinistoj kaj de la ŝtelistoj.

Merkuro estas la filo de Jupitero kaj de la filino de la titano Atlaso kaj la diino Maja. Li estas la romia dio de komerco (rilata kun la vorto merkantilismo) kaj de la veturo. Li portas ĉapelon kun flugiloj, la pegasus-on, kaj tial li estas la pli rapida mesaĝisto kaj tre fidela amiko de Jupitero. Merkuro inventis la liron, kaj lia birdo estas la koko. En Romo, lia tago estis la 15-an de majo. Merkuro donis sian nomon ankaŭ al la planedo Merkuro kaj al la tago de la semajno merkredo (de la latina Mercurii dies). En iuj lingvoj, Merkuro donis sian nomon al la elemento hidrargo. En la greka mitologio, lia nomo estas Hermeso.

[redakti] Utilaj ligiloj esperante

  • Hermes, aŭtomata traduko de artikolo el la angla