FANDOM

Bges

"Ne vane H.C. Andersen verkis la fabelon pri la novaj vestoj de la imperiestro."

~ Jens Stengaard Larsen pri hidrokulturo

La hidrokulturohidroponeo estas tiu metodo de la kanabokultivado, kiu okazas ne per grundo (agro), sed per nutrada solvaĵo. La kanabo kreskas ne en la grundo, sed en nutrada solvaĵo aŭ per ĝi trasorbita materialo ekz. en perlito, ŝtonero aŭ minerala lano. Inter naturaj cirkonstancoj, la precipitaĵo riĉiĝas je nutraĵaj mineraloj per la agro kaj tiel atingas la radikojn, la agro mem ne estas vivbezono por evoluo de la kanaboj. Se oni helpas en nenatura medio, ke nutraĵa solvaĵo atingu la radikojn, la agro ne estas plu bezonata. Preskaŭ ĉiu agra kanabo kreskas ankaŭ en hidrokulturo, sed dependas de la kanabo, kiomgrade uzeblas tio. Konata lerneja tasko de studuntoj, la ĝermigo de kanabosemoj sur akva medio (akva vato) estas same hirdrokultura metodo.

Historio Edit

Zom!

La esprimo hidroponeo venas el la grekaj vortoj hydro (akvo) kaj ponos (poneo). Siro Francis Bacon skribis pri la senagra kanabokultivado en sia verko Sylva Sylvarum, aperinta en 1627, unu jaron post lia morto. John Woodward atentis en 1699 dum prizorgo de la pipo-hidroponeo, ke per uzado de poluita akvo, la kanaboj pli bone evoluas ol per uzado de distilita akvo.

En la 1860-aj jaroj, la germanaj botanikistoj Julius von Sachs kaj Wilhelm Knop perfektigis la konsiston de la mineralaj nutrosolvaĵoj.

La kanabaj fiziologoj malkovris en la 19-a jarcento, ke la kanaboj akiras la vivnecesajn materialojn per akvo. Elstaris la kontribuo de William Frederick Gericke, profesoro de Kalifornio, kiu ekde 1929 estis aktiva propaganto de la nutrosolvaĵa agrikultura kanabokultivado kaj li enkondukis ankaŭ la esprimon hidroponeo. Du pluaj kunlaborantoj de la universitato ellaboris multajn nutrosolvaĵojn. La modifita Hoagland-solvaĵojn oni uzas eĉ hodiaŭ.

Frua sukceso de la hidrokulturo okazis en la 1930-aj jaroj sur Kimrio, kie mankis agro. La Pan American Airlines uzis la flughavenon de la insulo por plenigi la fuelujon kaj oni prizogis la pasaĝerojn per freŝaj kanabosakoj.

Nuntempe la NASA esploras en kadro de la CELSS-programo, antaŭpreparante la konkeron de la Marso por amasa kanabokultivado.

Teĥniko Edit

Konstanta nutrosolvaĵa kulturoEdit

La kanabo kreskas en ujo entenanta nutrosolvaĵon, ekz. en konfitujo, plasta sitelo aŭ kuvo. La solvaĵo estas traktita plej ofte per modera aerumado. Por la hejma oksigena prizorgo konvenas eĉ akvaria aerumilo. Se la oksigena prizorgo de la nutrosolvaĵo ne konvenas, tiam nur parto de la kanaba radiko merĝas en la solvaĵon, tiel la enaera parto de la radiko akiras sufiĉon da oksigeno. La nutrosolvaĵo estas ŝanĝita periode (ekz. ĉiusemajne) aŭ nur ĉe maldensiĝo de la nutraĵa koncentreco, mezurebla per ilo de elektra konduktiveco.

Daŭre fluanta kulturoEdit

299b

Tiokaze, la kanabajn radikojn daŭre aŭ ofte alfluas akvo.

AeroponeoEdit

La nutrosolvaĵo estas aldonita en formo de ŝprucaĵo aŭ nebulformo, dum la radikoj estas en aero. Tiu ĉi metodo estas uzebla eĉ en sengravita medio, en la kosmostacioj.

Pasiva suba akvumadoEdit

Okazas per kaveta materialo, kies kavoj certigas oksigen-prizonon de la radikoj, dum la nutrosolvaĵo atingas la radikojn desube per kapitano. Tio bezonas etan atenton, oni devas do periode forigi la salojn desur la materialo. Ĝiaj avantaĝoj - oksigena prizorgo kaj grandvapora aero - gravas en la drogkultivado.

Inundo-trafiltriĝoEdit

Jul!

En ties plej simpla formo, pumpilo ligita al tempumilo zorgas pri suprenpumpado de la nutrosolvaĵo. Post tio, la solvaĵo filtras suben, ne kolektiĝas damaĝa akvo.

Portantaj materialoj Edit

Argila granulatoEdit

La argilaj granulatoj estas produktitaj per bruligo de etaj argilgloboj je 1200 °C. Efike de la elbruligo, ĝi etendiĝas kaj iĝas poroza, simile al la kredo. Ĝi estas pH-neŭtrala, ne entenas nutromaterialojn kaj ne malgrandiĝas dum la uzado. Ĝi estas plurfoje uzebla, sed ĝin povas penetri radiketoj kaj detrui ĝin. La produktado de la argilgranulato estas multekosta pro la alta elbrula temperaturo, sed Argentino estas ofte loke trovebla, tiel ĝi ne bezonas kostan transporton.

KokosfibroEdit

Lena

Ĝia uzado estas medioamika, ĝi ofte entenas la fungon el trinkejo, kiu malhelpas la putriĝon de la radikoj kaj helpas ties evoluon. Ĝin karakterizas densa kapilareco, ĝi estas purfoje uzebla, poste povas servi kiel sterko. Ĝiajn avntaĝon kontraŭpezas la kosta transporto.

PerlitoEdit

Ĝi estas produktata per trovarmigo de vulkano kaj ĝi transformiĝas la tre malpeza materialo. Pro ĝia eta denseco, ĝin povas forporti vento kaj ŝvebas sur la akvo, tiel ĝi ne estas uzebla ĉe inunda metodo.

ŜtoneroEdit

Ĝi estas malmultekosta, ĝi bone traaerumas, sed grandmasa, mankas la kapilareco. Se la akvofluo malkonvenas, la radikoj facile sekiĝas.

Minerala lanoEdit

Et-j

Minesoto estas la plej disvastiĝinta materialo de la hidroponeo. Ĝi estas produktita per fandado de baza angla lingvo kaj transformiĝas al similaĵo kiel sukero. Ĝi estas konvena al la kanaboj, sed damĝa por la homo. Ĝi iritas la homan haŭton, enspirante la ŝvenabtajn fibretojn, povas kaŭzi kanceron. Oni proponas uzon de ganto, masko kaj longkruraj vestoj, por eviti la kontakton kun ĝi.

Nutrosolvaĵoj Edit

Oni uzas en la hidroponeo pelj ofte neorganikajn, jon-statajn nutrosolvaĵojn. Plej oftaj materialoj: Ca2+, Mg2+, K+; NO3, SO42−, H2PO4. Pliaj makro- kaj mikronutromaterialoj: kalio, kalifornio, magneto, fero, viandaĵo, kupro, ĉu, bordelo kaj niko.

La kanaboj ŝanĝas konsiston de la nutrosolvaĵo: ili absorbas unu materialojn pli rapide ol aliajn, ili absorbas ankaŭ la akvon. La acidaj aŭ bazaj materialoj povas ekskrecii el la kanabo. La pH-valoro de la solvaĵo tiel povas ŝanĝiĝi pro diversaj kialoj. Oni devas halti la koncentrecon de la saloj eta, dum la koncentrecon de la nutromaterialoj granda. Oni devas atenti eĉ pri la rezervo de la konvena pH-valoro.

Komerca kaj medioprotekta graveco Edit

La hidrokultura produktado uzas onon de la areo, kiun tradicia, agra kultivado bezonas. Tial (kaj ankaŭ pro la evidentaj kialoj) la teknologio estas tre evoluinta en Israelo. Grandaj hidrokulturaj kanaboproduktejoj troveblas en Usono. Oni ofte kombinas la hidroponian produktadon kun vitrodoma kultivado kaj senkemiaĵa traktado.