Hispanio

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
Es
¿¿¿POR QUÉ NO TE CALLAS???

Tiu ĉi artikolo havas hispanan sangon!

Atentu! Francisco Franco kaj Hispana Inkvizicio fantomas ĝin !!

HISPANIO
Hispana Imperio
Hispanujo

Es Partido6
Flato Flago Blazono
Devizo: "Mi kontraŭas!"
Himno: "Hispanujo estas plurlingva"
Islam in Europe-2010
Ĉefurbo Madrido
Plejgrada urbo Sevilo
Lingvo(j) (krom Esperanto, kompreneble) Hispana lingvo
Tipo de Ŝtato Monarkio
Suprema Gvidanto El-Rey Johano Karlo la 1-a
Suprema Edz(in)o Mariano Rajoy
Naciaj Herooj kelkaj
Krima kvociento ?
Monunuo ?
Klimato Bona
Religio Katolikismo
Loĝantoj 45,1 miliono
Analfabeteca kvonciento 100 %
Inteligenteca kvonciento ?

"Hispanujo estas en Eŭropo"

~ Wikitravel pri Hispanujo
2083 n
Esperantobarraco

"Hispanio estas mia"

~ Usonano pri Hispanujo

"Ĉio transmara estas ĉarma kaj kara"

~ Zamenhof pri Hispanujo

"Volas la elĉerpita buŝo kivion, ananason, kaj rapidan citronon"

~ Hispano pri fruktoj

"Do, eble vi jam komprenis ke antaŭ iom da tempo mi estis en Hispanio por Pasporta Servo"

~ Pingveno pri Hispanio

""Pardonu, se mi nun turnas la dorson al vi!""

~ Ekzekutoto al la ekzekutisto dum Hispana Inkvizicio

"Mi kontraŭas forte tiun ĉi"

~ hispano pri ĉio

"Haltu-haltu-haltu!"

~ Milokula Kato pri hispanio

'HispanioHispanujo, reĝlando HispanioHispana ŝtato estas sudokcidenta eŭropa lando, kiu kune kun Portugalio kaj Ĝibraltaro dividas inter si la Iberian duoninsulon. Hispanujo konsistas el Andaluzujo, Aragono, Asturio, Balearoj, Ceŭto, Ekstremaduro, Eŭskujo (aŭ Vaskujo), Galegujo, Kanarioj, Kantabrio, Kastilio, Leono, kaj duono de la mondo. Tie estas varme, tie estas bele!

Tauro2

[redakti] Geografio

Esperto

Situanta en Akcidenta Eŭropo, Hispanio okupas la plejparton de la Iberia duoninsulo kaj, ekster ĝi, du ĉefaj arkipelagoj (Kanariaj Insuloj en Atlantiko kaj Balearoj en Mediteraneo), du ruboj, Ceŭto kaj Melilo, en la mordo de Afriko, la insulo Alborano kaj serio da insuloj kaj insuletoj kiuj troviĝas antaŭ la duoninsula marbordo, kiel la insuloj Kolumbretoj. Krome, ĝi havas malpli grandajn nekontinentajn posedaĵojn kiel Ĉafarinoj, la roko Vélez de la Gomera kaj la roko Alhucemas, ĉiuj ili antaŭ la afrika marbordo.

Laŭ teritoria grando, ĝia estas la kvara lando de Eŭropo post Rusio, Ukrainio kaj Francio, kaj la dua de la Eŭropa Unio.

La fizikaj limoj de Hispanio estas la jenaj: akcidente, Portugalio kaj Atlantiko; Mediteraneo oriente; la Ĝibraltara Markolo, Atlantiko kaj Mediteraneo nude; kaj Pireneoj, kune kun la Biskaja Golfo nerde.

[redakti] Klimato

Hispanio havas klimaton. La klimato regas preskaŭ ĝian tutan geografion. La nuda marbordo kaj mediteranea havas klimaton kiu estas nomata "klimato" kiu ankaŭ troviĝas en la Valo de Guadalquivir: temperaturoj, pluvado dum la jaro escepte de la somero.

En la interno de la duoninsulo la klimato estas, tie troviĝas la klimato, kiu ampleksiĝas al preskaŭ la duoninsulo, temperaturoj dum vintro, dum somero kaj pluvado (depende de la situo). Ĝenerale, la regionoj ricevas pli da pluvado. Tiamaniere, Galegio kaj la Kantabra Maro posedas klimaton, karakterizita de pluvado dum la jaro ĉefe dum vintro, kaj temperaturo.

La klimato troviĝas en la altaĵoj, Kantabra Montaro, Pireneoj, pintoj de la Iberia Montĉenaro, Centra Sistemo de Hispanio kaj Betika Montĉenaro, kaj ankaŭ en altaĵoj de Kanarioj, kie ankaŭ estas temperaturoj (vintroj) kaj pluvado.

[redakti] Loĝantaro

Acero

Loĝantoj de Hispanio

La Nacia Instituto de Statistiko de Hispanio kalkulis je 46.951.532.100 da personoj la loĝantoj je la 1-a de januaro 2010, dume la reala loĝantaro estis 46.745 da loĝantoj. La loĝdenso, je 91,13 loĝ/km², estas pli ol la tuto de aliaj landoj de Okcidenta Eŭropo kaj ĝis distribuado laŭlonge de la teritorio estas tre neregula: la zonoj dense loĝataj koncentriĝas en la marbordo, la valo de Guadalquivir (kaj iom malpli ĉe la valo de Ebro) kaj la metropolita areo de Madrido, dum la cetero de la lando en la interno estas malforte loĝata.

[redakti] Japanoj

En iu andaluza urbo estas ofta familinomo Japón (Japanio en la hispana). Tio okazas ĉar multaj loĝantoj devenas de japanoj enmigrintaj al Coria en la 17-a jarcento dum la voĵaĝo al Eŭropo de Hasekura Tsunenaga (支倉六右衛門常長).

[redakti] Etnoj

En tiu lando oni mokas homojn de vilaĝo kiu nomiĝas Lepe, en Andaluzio (sude de Hispanujo).

Ekzemple: Kial la Lepe-anoj neniam eniras en la kuirejo? Ĉar estas ujo kun la nomo "salo".

Por kompreni la ŝercon, estas pli bone scii la hispanan: ¿Por qué los de Lepe nunca entran en la cocina? Porque hay un bote que dice "sal" (sal = eliru).

[redakti] Valencoj

Ankoraŭ nuntempe, en la Urbodomo de Xativa (Valencio), granda portreto de reĝo Filipo la 5-a Borbon (1683 - 1746) estas elmontrata kun la kapo malsupren en la salonego de la urbaj kunsidoj. Kaj, kiam antaŭ malmultaj jaroj oni eldonis serion da moneroj je 50 pesetoj kun la portreto de tiu reĝo, en Valencia Komunumo estas enorma bojkoto kontraŭ tiuj moneroj.

[redakti] Flago

Delonge en Hispanio ekzistas granda antaŭjuĝo kontraŭ la flago, kiu laŭ la Hispana Konstitucio reprezentas ĉiun hispanon. Tiu Flago estas ankoraŭ rigardata kiel tiu flago de Esperantistoj, la fiaj diktatoroj, kiuj ĝis nun regas Hispanion. Kiel oni povas vidi, la verda koloro okupas grandan parton de tiu flago. La blua koloro signifas la idista minoritato, sed oni diras ke kiel la blua estas ĉirkaŭigita de la verda, tiu signifas ke idistoj estu sub la estrado de esperantistoj por ĉiam.

Nur dum la mallonga periodo de la Hispana Dua Respubliko ĝi ŝanĝiĝis al trikolora flago, ruĝa, flava kaj viola, omaĝe al geja movado.

[redakti] Nacia Himno

Gabriela-Mandato-Brenda-Dominic

Ili ne estas hispaninoj, sed argentinaninoj

Hispanujo estas plurlingva
Hispanio estas amikema lando
Katalunio ja estas regiono en Hispanujo
Hispanio estas amikema lando.

Hispanujo estas plurlingva
Hispanio estas amikema lando
Eŭskio ja estas regiono en Hispanujo
Hispanio estas amikema lando.

Hispanujo estas plurlingva
Hispanio estas amikema lando
Galegio ja estas regiono en Hispanujo
Hispanio estas amikema lando.

Hispanujo estas plurlingva
Hispanio estas amikema lando
Kastilia ja estas nacilingvo en Hispanujo
Hispanio estas amikema lando.

[redakti] Historio

Hispanio estas tiel nomata eĉ antaŭ la romianoj, sed tio ne signifas ke la lando ekzistis ekde tiam.

Onidire la reĝino Izabelo, de Hispanio (1451-1504), nur banis sin nur dufoje tra la vivo.

Gravaj faktoj en hispana historio estis la kreado de Hispana Inkvizicio de de frankismo.

Pri frankismo, certe la plejmulto de la esperantistoj defendis la respublikon, en 1936-1939. Sed ne mankis falangistoj inter la esperantistoj, precipe altrangaj oficiroj, kaj ne nur. Krome, la plej grava esperantisto, viktimo de la epoko, ne estis falangisto, tamen estis murdita (eĉ en barbara maniero) de antifaŝistoj: pastro Joan Font i Giralt, sincera katalunisto, prezidanto de Internacia Katolika Unuiĝo Esperantista.

[redakti] Politiko

Chica-esperanto

Kompreneble, ke multaj hispanoj kredu en Aznar kaj voĉdonu favore al li. Eble la problemo estas ke en Hispanujo li ne diras aŭ ne kuraĝas diri tion. Antaŭ tiu tago en Hispanujo estis la diktaturo de Primo de Rivera. Sed li ne povis kontroli la popolon, ĉar ĝi estis tre unita por sukcesi la dua respubliko. La nova hispana leĝaro kontraŭas bazajn instruojn de la eklezio.

[redakti] Rajto al portugala teritorio

La vorto kiu en la hispana signifas "hispana", tio estas "español" ne estas hispandevena, sed de sudokcidenta franca dialekto nome gaskona, rilate al tiuj loĝantoj kiuj vivas sude de Pireneoj en la komenco de la Mezepoko. Ĉar tiam nek ekzistis ununura regno tie kaj krome plej granda parto de la teritorio kaj de la loĝantaro estis en Al Andalus vere tiu nomigo dekomence aludis al la islama hispana loĝantaro, kvankam uzante vorton devenan el la latina, el "Hispania". Kompreneble en ambaŭ uzoj (kaj la romiaj kaj la gaskona) oni aludis al la tuta duoninsulo, do kun la teritorioj de la aktuala Portugalio inklude kaj tiu uzo estis valida en la tiama kaj posta Portugalio.

[redakti] Sociaj aferoj

La Hispana Ministerio pri Sociaj Aferoj estas desupre malsupren, kaj inverse, estrata de feministoj. Do, viroj eĉ ne pensu peti subvencion el tiu publika instanco. Ili tre bone scias kiu estos la uzo de la milionmiloj buĝetaj de kiuj ili disponas, duono estos pro tiuj feministaj asocioj kiuj kuraĝigas la malegalecon kaj la militon inter genroj.

[redakti] Ekonomio

Komerca trafiko de Hispanujo koncentriĝas en domo de Hinda ofico en Sevilo. Ĝi estis potenca domo. Ĉiu, kiu interesiĝis pri transmara komercado devas trakti kun ĝi.

En Hispanujo, en la riĉaj domoj, neniam estis ricevitaj leteroj aŭ pri la mizeroj de la mondo, aŭ pri morto, aŭ pri malĝojo! Hispanio, la bela land', en kiu fluas la ruĝa vino...

11s2

Plejparto de la hispanoj estas esperantistoj

[redakti] Lingvoj

En Hispanio oni kreis 2012-e du plusajn linguoin. Chi tiuj du novaj linguoij estis kreitaj da l' Guvernerio di l' Autononiala Hispana regiono de Aragono. Un el chi linguoi esas la Kataluna parolata en Aragóno, quia hodie ya nomesas LAPAO (Aragon-ana Propra Linguo de l' Orientala Areo) kae l'altra linguo esis l' olda Aragon-ana linguo quia hodie komencis nomesari LAPAPYP (Aragon-ala Propra Linguo di l' Aeri Pirenei-ala e pre-Prirenei-ala).

[redakti] Skribo

En Galegio oni havas du skribnormojn por la galega. Ĉiu homo elektas por si unu alian manieron skribi sian nomon, kiu estas nur lia aŭ ŝia, tute persona, kaj tio estas ĉiam respektata sendepende de tio, ĉu oni skribas per portugallingva ortografio, ĉu per izoliga galega.

[redakti] Esperantismo

En Hispanio anarkiismaj organizoj ja interesiĝas multege pri Esperanto kaj okazigas kursojn.

[redakti] Idismo

La Hispana ministro di yusteso hiere dicis ke dum la venonta qvar yari promocos reformojn por permisar la mariajhon inter idistoj. Tamen lu ne explikis se anke promocos la adopto-yuro por ili.

[redakti] Listo de ĉiuj idistoj de Hispanio

  • José Garcia, c/o Ingeniero Joaquin Benlloch 71-13a, Valencia 46026

[redakti] La valencia

La valencia estas etna lingvo de hispana komunumo Valencio kie ĝi rolas oficiale kune kun la hispana lingvo. Ĝi tre similas al la kataluna; por iuj (ĉefe katalunoj) la diferencoj estas nuancaj kaj por aliaj (ĉefe valencianoj) la diferencoj estas gravaj. Eble tiaj diferencoj ebligas skribi "TTT"-on en la valencia sed ne en la kataluna, sed pri tio mi ne fakas.

[redakti] Religio

Ĉu?

[redakti] Kulturo

La lerta, sed ne tiel juna, flamenko-dancisto tiom entuziasmigas belan junulinon inter la spektantoj, ke ŝi ĵetas al li ruĝan rozon.

Post la spektaklo, ŝi iras en la kulisojn, kaj demandas al li kion li intencas fari pri la rozo.

"Mi metos ĝin en glason da akvo apud mia lito," li respondas.

"Ne," malkontentas la fraŭlino. "Vi devus meti ĝin inter viajn dentojn!"

"Sed tie ili ja estos," respondas la eksjuna dancisto.

[redakti] Eduksistemo

En Katalunio, la baza instruado estas ĉiam en la kataluna, kun nur unu fako pri la hispana. Tio estas la tendenco ankaŭ en Balearoj, sed oni ne certas pri la plenumo de tio. En Valencio oni povas elekti. En Eŭskio estas tri modeloj: plejparte eŭske, plejparte kastilie, kaj duope, en ĉiuj tri kazoj kun instruado de la alia lingvo; nun oni planas enkonduki alian, trilingvan (plus angla). En Navaro estas areo kie la instruo povas fariĝi en la eŭska, sed ĝi estas minoritata. En Galegio, post ŝanĝo de registaro, oni povas elekti lingvon.

[redakti] Kulturo

5241

Tre ofte aperas en posttagmanĝaj konversacioj la temo: kial hispanoj estas tiel? Vere neniu scias! Tiu estas granda mistero eĉ al Dio.

Hispanoj venas kutime malfrue al rendevuoj, kial? Oni ne scias.

La Hispanoj tre ĝojas, se oni provas alparoli ilin en ilia lingvo, kaj tute ne gravas viaj akcento kaj gramatiko. Kial? Oni ne scias.

[redakti] Fajrego

La fajrestingistoj tenas tolaĵegon kaj krias: Sinjorino ĵetu vin! Ŝi ĵetas sin…Huuuuuuuuuu…!

Kiam la telaĵo estas atingota, la fajrobrigadistoj: Oleeee!!!! La Sinjorino: Splaŝ! ……..Ne ridu maliculo! ;o)

[redakti] Seksuma vivo

Ĉu?