Johana

El Neciklopedio

Alidirektita el Johana (papino)
Iri al: navigado, serĉi

" Mono plenumas ĉiujn oficojn"

~ Zamenhof pri papeco
Pope Joan Nuremberg Chronicle Hartman Schedel

"Via rezonado estas tute fuŝa, laŭ mi"

~ mi

"Heh. Oni jam unu- dufoje klopodis Interlinguaanigi min laŭ tiu logiko"

~ Reformisto

"La sola respondo quan me povas donar a ca questiono esas 'forsan.'"

~ Idisto

Okaze de Papino Johana temas pri persono, pri kiu hodiaŭ estas klare, ke ŝia ekzisto estas historian veron.

[redakti] La faktoj

Google1

Pri papino Johana demandu al Google!

Estas fakto, ke en 9-a jarcento virino fariĝis papo; ke la historio de «papino Johana» estas vero, pruvis jam en la jaro 1649 la nederlanda kalvinano Davis Blondel.

Papino Johana regnis ekde 872 ĝis 882. Eble tiu papino havis vireskajn manierojn: kio aperas probabla ĉar ŝia kontraŭlo, la samtempa konstantinopolitana patriarĥo Focio, sarkasme diradis pri li "la vireca Johanino". (Il Timone, n. 96, 2010)

[redakti] Infanaĝo

Laŭ dokumentoj, ŝi naskiĝis ĉ. 818 en Ingelheim. Ŝia patro estis angla pastro, kies tasko estis la kristanigo de la paganaj saksoj. Post la frua morto de la gepatroj, ŝi iris al monaĥinejo, kie ŝia granda talento kaj saĝeco tre frue frapis la okulojn.

[redakti] De Fulda al Romo

Johana kaŝ-vestis sin unuafoje en la monaĥejo de la urbo Fulda, kie ŝi senvualiĝis post kelka de tempo kaj devis fuĝi. Ŝi veturis al Grekio. Ŝi restis en Ateno kaj disvolvis tie sian talenton. Post kelkaj jaroj veturis ŝi denove vestite kiel viro al la papo en Romo. La eklezia hierarkio tuj rimarkis ŝian scion kaj ŝi akiris pli kaj pli da rekono.

3046

Papino Johana en inaj vestaĵoj

[redakti] Papo

En la jaro de 853855, ŝi iĝis papo sub nomo Johannes Anglicus kiel posteulo de la papo Leo la 4-a. Johana gravediĝis dum sia oficperiodo far servisto, tiel baldaŭ finiĝis ŝia pontifiko. Ŝi naskis mortintan infanon dum procesio sur Via Sacra (hodiaŭ: Via San Giovanni). Pri ŝia morto ekzistas diversaj variantoj: aŭ ŝi mortis dum la nasko pro la komplikaĵoj aŭ la ekscititaj homoj ŝtonumis ŝin al morto.

[redakti] Post la morto

Laŭ la legendo, aperis por Johana anĝelo, kiu petis ŝin decidi inter publika hontoeterna kondamno. Johana estis entombigita en la katedralo, en kiu ŝi mortis.

[redakti] Papa posteulo

La oficiala posteulo de papo Johana estis Benedikto la 3-a, pri kiu oni havas tre malmulte da infomoj. Kelkaj supozas pro tio, ke Benedikto la 3-a estis elpensata fare de la Romkatolika eklezio, kiam oni ekstermis la papinon el la historio en la 17-a jarcento.

Alia teorio supozas, ke papino Johana regis inter Leo la 4-a kaj Benedikto la 3-a.

La papino Johana estas menciita en diversaj historiaj, sed ankaŭ en fideblaj fontoj, ĝis la 17-a jarcento eĉ ankaŭ en la ekleziaj fontoj. Ankaŭ la tiama kontraŭpapo Anastasius la 3-a mencias ŝin en siaj libroj.

21381 Flor Maggi - Esperanto 01-11-09 02 122 82lo

[redakti] Hipotezoj

Krom la konata, disvastiĝinta formo, ekzistas ankaŭ aliaj tradicioj, kiuj la historion pri la papino metas en la 11-an jarcenton. Estas mezepoka pergameno en VatikanaBiblioteko, kiu diras:

Ioanna Papissa vel Ioannes Anglicus (secundum alias mythistorias etiam Jutta, Mulier Jutte, Gilberta, Agnes, et Glancia appellata) est ficta antiquae fabulae persona, quam historici hodierni putant numquam vixisse.
Traditur mulier, quaedam Ioanna, papa olim facta esse, sic a populo appellata. De hac re scripserunt Ioannes de Mailly Dominicanus in Chronica universalis Mettensis, Stephanus de Borbone in Tractatus de diversis materiis predicabilibus, et Martinus Oppaviensis, qui etiam papissae graviditatem et partum enarrat.

[redakti] Johana en la literaturo

La temo, legendo tre tuŝis la verkistojn kaj tiel estiĝis multaj romanoj kiuj okupiĝas pri la la papina historio. La unua germana verko aperis de Jans der Enikel (13-a jarcento). Literaturan sukceson akiris la libroj de Emmanuil Roidis (1866), Lawrence Durell (1973) kaj Donna W. Cross (1996); la lasta iĝis eĉ furorlibro. Pliaj dekoj da popularaj libroj troveblas surmerkate.

[redakti] Vidu ankaŭ

Content Navigation
Aliaj lingvoj