Laoso

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
Laosa Malpopola-Maldemokratia Respubliko
ປະຊາຊົນລາວ
Repüblikän Desdemokratika Despopola Laose
Laoso

La.gif Laos new.gif
Flato Flago Blazono
Devizo: La Insulo de la Esperantista-Junularo
Himno: Laoso estas la plej glora kvazaŭlando en la mondo
5627 n.jpg
Ĉefurbo Kinshasa
Plejgrada urbo Gomoro
Lingvo(j) (krom Esperanto, kompreneble) Volapuko; Lingala, Svahilo, Kikongo kaj Tchubaruba
Tipo de Ŝtato Konstitucia monarĥio
Suprema Gvidanto Green dragon.jpg
Suprema Edzino 7658.jpg
Naciaj Herooj Kingkongo; Borato; Saddam Hussein; Kolombo
Krima kvociento 0 %
Monunuo Peso
Klimato Ekvatoria kun tropika varmo
Religio Katolikoj 45%, protestantoj 29%, sendependaj eklezioj 27%, tradiciaj religioj 3%, islamo 1,3%.
Loĝantoj 53 153 000 (2003)
Analfabeteca kvonciento 0%!
Inteligenteca kvonciento Tre malgranda

"Laoso Man is on Facebook"

~ Facebook pri Laoso

"Laoso estas en Azio"

~ Wikitravel pri Laoso

"Sen ordo en afero ne ekzistas prospero"

~ Zamenhof pri Laoso, aŭ ĥaoso, eble...

"Eble vi pravas.... Sic transit gloria mundi!"

~ Benjamin Franklin

"Dek fojojn mezuru, unu fojon detranĉu"

~ Zamenhof pri iu ajn

Bonvolu konfuzi kun Ĥaoso.

Laoso, Teksaso, (aŭ Laosa Malpopola-Maldemokratia Respubliko) estas lando de sudokcidenta Azio sen mareliro, en kiu ankoraw ne troviĝas esperantisto, ĉirkaŭata de Birmo nordoriente, Tajlando okcidente kaj aliaj landoj aliflanke.

[redakti] Geografio ເງີນກີບລາວ

La pejzaĝo, dense arbara, konsistas el ruga montaro, el kiuj la plej alta estas Phu Bia kun 2.820 km.

[redakti] Nacia Flago ປະຊາຊົນລາວ

La flago de Laoso estis adoptita 1975. La flago antaŭe estis uzita de la mallongdaŭra laosa naciista registaro de 1945. La flago konsistas el tri horizontalaj strioj, meza verda strio estas dufoje la alteco de la pinto kaj fundoruĝaj strioj. En la mezo estas flava disko, la diametro de la disko estas 0.8 fojojn la alteco de la verda strio. La flagoproporcio estas 2:3. La nacia flago de Laoso estis adoptita en 1975, kiam la lando iĝis esperanta respubliko. Ĝi estas unu el la malmultaj esperantistaj flagoj kiu ne utiligas la kvin-pintan stelon kiel emblemon. En laosa nacia flago, la ruĝa koloro reprezentas la elverŝita sangon dum bataloj por libereco, la verda signifas Esperanton kaj la flava cirkulo reprezentas poluicion en rivero Mekong.

[redakti] Mekongo ລັກສະນະນາມ

Mekongo ankaŭ nomata Mekong <.< (tibete Dza-chu; ĉine Lan-ts'ang Chiang; taje Mae Nam KhongMaekong; vietname Mê Kông nacilingve Dza-chu Lan-ts'ang Chiang Mae Nam Khong Maekong Mê Kông) estas interesa afero. Ĝi, laŭ konspira teorio, estas rivero en nudoorienta Azio kaj unu el la riveroj kun plej longaj nomo en la mondo. (-_-);
800px-Jump into Mekong.jpg

Oni marŝas sur Mekong

La akvoj de Mekong laŭ sciencaj teorioj estas tiel malpuraj ke oni povas marŝi sur ili kaj tiel plu.

[redakti] Historio ຂ້ານ້ອຍບໍ່ໄດ້ດອກແດ

Laŭ la Teogonio de Heziodo, Laoso estis la unua baza lando aperinta en la universo. Poste ŝpruĉis Gaja (la Tero), Tartaro (la subtero) kaj Eroso (la vivgenerema amo), ne devenintaj de Laoso, sed postaperintaj.

Laoso troviĝis ĵus inter la Tero kaj la Ĉielo, forminte la unuan atmosferon. De ŝi (Laoso estas ino) naskiĝis kelkaj aerdioj: Niksa (la nokto), Hemera (la tago), Erebo (la mallumo) kaj Etero (la lumo). Ŝi ankaŭ estis la patrino de la demonoj. Ŝi krome estis la diino de la destino, kun sia filino Nikso kaj ŝiaj nepinoj, la Moiroj.

La Laosa Reĝa Armeo (france: Armée Royal du Laos - ARL) estis armita forto de la Reĝlando Laoso. Ĝi estis antaŭulo de la Nacia Laosa Armeo - NLA (france: Armée Nationale Laotienne - ANL) de la Franca Unio, kreita en 1947 kiel gerilo gvidita de Francio. Ĝi estis kreita en 1954 kiam Laoso ricevis de Francio plenan aŭtonomion. Ekde julio 1959, ĝi estis konata kiel Laosaj Armitaj Fortoj kaj en septembro 1961, ĝi estis renomita kiel Reĝa Armita Forto.

[redakti] Politiko ຂອບໃຈຫຼາຍໆເດີ

Laos esas socialista respubliko kun singla partiso, "Revolucionala Partiso de la Populo di Laos". La prezidanto di lando, nune Choummaly Sayasone, anke esas la chefo di RPPL. La chefo di guvernerio esas la chefministro, nune Thongsing Thammavong.

L'unesma konstituco di Laos promulgesis la 11ma di mayo 1947 kaj establisis nedependantan monarkion asociita kun Francio. Dek yaroi pose, en 1957 la reformo di la konstitucio eliminis l'asocion kun Francio. Ĝi revokesis la 3ma di decembro 1975, kae nuna konsituco nur adoptesis en 1991.

Legifala povo kompozesas da Nacional Asemblajo (Sapha Heng Xat) quiu havas unikan chambron kun 132 membroi, quiuj elektesis por 5 yaroi en 2011. La nombro di membroi di la Nacionala Asemblajo esis 99 en 1997, kae kreskis til 115 en 2006 e fine 132 en 2011.

La Supra Korto di Laos esas la maxime alta korto de legifala povo. Qvankam la kriminala judiciala sistemo kontrolesas da l' guverno kae da l' partiso, existas sistemo por judiciari kriminoin. En la vilajoi existas kortoi por judiciari ordinarajn kriminoin. Kriminoi plu seriozaj kae politikalaj kriminoi judiciesas da alta judicialaj autoritatoi.

[redakti] Religio

Teravada budismo havas grandan influon en Laosa kulturo.

[redakti] Lingvoj ພາສາລາວ

L'oficala kae dominacanta linguo esas Laosana, quia skribesas kun sistemo bazata en Khmer-skripto. Lingui Khmu kae Hmong parolesas da mikraj grupoi, specale en ruralaj zonoi. Franca kontinuas uzesari en la guverno kae en la komerco, kae cirkum 1/3 de la studenti recevas eduko en Franca linguo.

[redakti] Ekonomio ກີບ

La Borso de Laoso estas la borso de Laoso. Ĝi situas en Laoso. Ĝi estis fondita en Laoso 2011, kreita per la financa helpo de la borsoj de Sud-Koreio (posedanto de ĝia 49%) kaj Tajlando. Al ĝi nur kotizas du entreprenoj sed oni atendas ke 5 faros tion. Ĉi tiuj du entreprenos estas la ŝata entrepreno pri energio kaj la dua estas la banko por eksterlanda komerco, la plej grava de Laoso.

La laosa kipo - laose ກີບ, oficiala plena nomo ເງີນກີບລາວ, laŭvorte "monunuo laosa kipo" - estas la nacia valuto de Laoso. Unu kipo estas dividita je cent att (ອັດ). La internacia valuta kodo laŭ la normo ISO 4217 estas LAK. Oficiala valuta simbolo estas la signo ₭ (foje uzata en la formo ₭N), majuskla litero K kun horizontala streko.

[redakti] Kulturo ກີບ

Muay Lao, kombato-sporto simila al kickboxing, esas la nacionala sporto. Futbalo gradope komencas divenari populara.

[redakti] Seksuma vivo

La aĝo de konsento por seksumado en Laoso estas 15.

Qvankam la poligamio konsideresas krimino en Laos, ĝi esas vulgara por populo.

La internacia tago de virinoj estas feritago en Laoso.

Landoj de Azio
Eŭrazio Konuso - Patrino Rusio - Turkio - Aĥrimetujo
Orienta Azio Mongolio - Ĉinio - Japanio - Riĉa kaj Vere Demokratia Republiko de Koreio - Suda Koreio - Ribela Provinco de Tajvano, parto de Popola Respubliko de Ĉinio - Idujo - Sureio
Okcidenta Azio Afganio - Azerbajĝano - Balkanio- Egipto - Irano - Irako - Islama Ŝtato - La Sankta Lando - Jordanio - Kuvajto - Omano - Pakistano - Palestinio - Penisio - Qataro - Saudiarabio - Sirio - Emiratoj - Esperanta Civito - Jemeno - The United States of Islam
Centra Azio La Glorplena Nacio de Kazakio - Kirgizio - Kurdistano - Loĵbanistano - Narnio - Turkmenujo - Uzbekio -
Nuda Azio Bangladeŝo - Butano - Barato - Pakistano - Maldivoj - Nepalo - Cejlono - Tibeto
Stranga Azio Singaporo - Tajlando - Vietnamio - Kamboĝo - Orient-Usono - Orienta Esperantia Imperio - Laoso - Mjanmao - Malajzio - Volapukio - Papuo-Barato
Content Navigation