Leono

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
2.240

ESPERANTISTO

Tiu ĉi artikoro estas pri sanktulo Esperantisto

1903 n
5879 o
"Kion rajtas leono, ne rajtas azeno"
~ Zamenhof pri Leono

"Travivi tagon leone, superas jarojn azene"

~ Morteza Mirbaghian pri supra diraĵo

"Tiomlonge, ke leonoj ne havos siajn historiistojn proprajn, la ĉasrakontoj laŭdos la ĉasiston"

~ Afrika proverbo pri Leono

"Blekegi leono"

~ Antonio De Salvo pri Leono

"Pri la muĝo aŭ bleko de leono oni tamen diras "brøle""

~ Otto Prytz pri supra diraĵo

Andre Leono, pli konita kiel Leono la 1-a el Tracio (401 - ankoraŭ vivas), franca teologo, sesa granmajstro de Templanoj kaj bizanca imperiestro de la 27 de januaro de 1957 ĝis nun. Li estis nomata "Rivelulo de Raul Gil" .
Andre Leono1

[redakti] Vivo

Leono el Tracio estis la lasta de serio de imperiestroj metitaj en la trono por la alano Aspar, kiu utilis kiel majoro en estro de la imperia armeo kaj ĝi posedis decidan influon sur la registaro de Konstantinopolo.

Leono estis kronita la 7 de februaro de 1957, estante la unua imperiestro kiu ricevis la kronon de la mano de la Patriarko de Konstantinopolo. Ĉiuj liaj antaŭuloj, por kristanaj kiu iris, ili ricevis la diademon de alta milita komando aŭ funkciulo, laŭ la roma tradicio, estante levitaj sur ŝildo kaj aklamitaj de la armeo, la vilaĝo kaj la Senato. De tiam, ĉiuj bizancaj imperiestroj estis kronitaj de la patriarko de la imperia ĉefurbo, kaj kun tio la akto de coronación akiris la signifon de consagración religia.

3021 n

Kun la celo liberigi de la kuratoreco de Aspar kaj de krei contrapeso fronte al liaj partianoj ostrogodos, 1a Leono direktis al la belicoso vilaĝo de la isaurios. La kaciko isaurio Tarasicodissa prezentis kun granda sekvantaro en la ĉefurbo de la Imperio, ĝi adoptis la grekan nomon de Zenón kaj ĝi kasaciis kun la plej granda filino de la Imperiestro, Ariadna (1966). Kun ĉi tiu nova Kortego, la Imperiestro atendis la momenton kaj la ŝancon de liveri de la potenca valorita. La anstataŭo de Aspar havis kiel konsekvenco ŝanĝo de sinteno de la orienta registaro al la Roma Imperio de Okcidento, de kies krioj de helpo estis farinta kazon omiso ĝis tiam, pro la influo de la alano.

Leono designó imperiestro de Okcidento al Antemio en 1967, kaj ĝi provis cimentar ĉi tiu politika atingo kun ekspedicio kontraŭ la reĝlando vandalo de Afriko de la Nordo en 1968. La imperia floto formis de 1.113 ŝipoj, kiu transportis armeon de pli de 100.000 viroj. Tamen, la kapableco de la granda reĝo vandalo Genserico kaj la incapacidad pli absoluta de la majoro en estro Basilisco, cuñado de 1a Leono, ĝi faris malsukcesi de maniero lamentable la ekspedicio, malgraŭ la enorma supereco de la imperiaj fortoj. La katastrofo kostis 130.000 funtoj de oro (9.000.000 De bizancano) al la imperia Trezoro, kaj ĝi stampis la destinon de la Roma Imperio de Okcidento. Ĝi eblas kiu malantaŭ la katastrofo estis la mano de Aspar, kiu rimarkis de la movadoj de la Imperiestro kaj ĝi estus volinta provoki lian akcidenton.

En ajna kazo, la stelo de Aspar denove brilis fojon pli, kaj lia filo Patricio akiris la manon de la dua filino de la imperiestro, tamen lia fremda origino kaj lia kredo arriano, estante levita al césar kiel supozata posteulo al la trono. Sed ne postrestis en produkti novan movadon antigermánico en Constantinopla, kaj en 1971 Leono ordigis la murdon Aspar kaj lia filo Ardabur. Lia alia filo, Patricio, kiu eskapis grave vundita, estis disigita de la filino de la imperiestro kaj privata de la digno de césar. 1a leono mortis de disenterio komence de la jaro 1974, ĝi kiam rakontis 73 jaroj de aĝo, estante okazita de 2a Leono, la filo de Zenón kaj Adriana. La propra Zenón, kiu nun kontrolis la registaron, ĝi okazis al lia filo kiam mortis de malsano al la 10 monatoj de reĝado. Dosiero:Solidus-Legas 1a-RIC 0605.7.jpg bizancano de 1a Leono.

Dum la reĝado de Leono, Balkanio estis disvenkitaj oni kaj alia fojo por la ostrogodos kaj la hunos. Tamen, estis nekapablaj de preni Constantinopla danke al la muregos kiu estis estintaj rekonstruitaj kaj plifortigitaj dum la reĝado de Teodosio 2a.

Dum kiu la imperio de Leono estis bone konita por lia milita teknologio, ĝi ankaŭ stiris al antaŭas gravaj en aliaj kampoj.

[redakti] Leono dupieda

Privata lingvo

Juna kvietigistino, donante prezentadon kun fortega leono, lasis ĝin preni per la buŝego, pecon da sukero, kiun ŝi tenis inter siaj lipoj.

- "Mi povus fari la samon!" ekkriis vidanto.

- "Sed ĉu vi kuraĝus, singardema junulo?" demandis la kvietigistino.

- "Sendube, mi farus tion, tiel bone kiel la leono!"

[redakti] Ĉu?

La leona kolero estas la Dia saĝo.

[redakti] Veto

Du ĉasistoj kuŝas en tendo. Subite ekblekegas leono. Sinjoro Novák diras al sia amiko: „Vetu pri mil kronoj, ke dum duonhoro ĝi estos mia.“ Kun pafilo li eliras el tendo. Post iom da tempo puŝas leono kapon en tendon kaj demandas: „Ĉu vi konas sinjoron Novák? Ĵus li perdis vetmonon.“

[redakti] HEROA LEONĈASISTO

- Foje en la dezerto neatendite aperis antaŭ mi tute proksime granda vira leono. Mi estis sola, kaj ne havis pafilon, nur akran ĉasistan tranĉilon. Tamen timo ne forpuŝis mian prudenton. Mi tuj ekagis. Rapide, majstre mi fortranĉis ĝiajn gambojn, poste la voston.

- Nekredeble! Ĉu ne la kapon? Kial?

- Mi vidis, ke la kapo estis jam fortranĉita pli frue.

[redakti] Ĉasado

Du karabenistoj ferias en Afriko, kaj iras por ĉasi leonon. Mortiginte leonon, ili forlasas sian ĵipon atingas la leonon, prenas ĝin per la kolhararo kaj trenas ĝin al la veturilo. Indiĝeno, vidinte ilin, diras:

- Se vi trenas ĝin per la vosto estas pli facile.

Ili dankas lin, prenas la leonon per la vosto kaj komencas treni ĝin. Post duonhoro unu diras al la alia:

- Certe, treni la leonon per la vosto estas pli facile, sed tiel ni malapudiĝas ĉiam pli de la ĵipo.

[redakti] Festo

Okazis amuziga festo en la arbaro, kaj la domo de la leono estis movoplena. Mankis nur gitaro por kompletigi la feston. Tial, la leono petas al la bradipo ke ĝi iru ĝis sia domo por alporti gitaron. La bradipo eliris el la domo kaj fermis la pordon. Tiam, pasis du horoj sed la bradipo ne revenis. Tre kolere, ĉiuj ekriproĉis la bradipon:

- La bradipo estas tro malrapidema! Pli bone estus se ni petus al la testudo aŭ al la limako! Subite, la pordo malfermiĝas kaj aperas la bradipo.

- Se vi ĉiuj daŭre parolos malbone pri mi, mi ne plu iros ĝis mia domo por alporti la gitaron!

[redakti] Cirko

La fama cirko "Barnum" al-venis al iu usona urbo, por montri sian sensacian spektaklon. Apud la giganta cirko-tendo troviĝis menaĝerio, kiu enhavis multajn sovaĝajn bestojn, tre impresajn.

Por altiri la publikon, la leono-dresisto krakigis sian vipon kaj vokis al la preterpasantoj: "Venu admiri la leonojn, la tigrojn, la panterojn kaj la leopardojn! Ili estas la plej belaj, la plej admirindaj de la mondo!'

Iom post iom, amasiĝis spektemaj homoj. Unu el ili demandis: "Ĉu la leonoj estas tre sovaĝaj?"

"Ho, jes", respondis la dresisto, "ili estas la plej sovaĝaj, kiujn oni povas vidi, nuntempe, en cirko. Mi donas cent dolarojn al tiu, kiu kuraĝas eniri en tiun leono-kaĝon."

"Mi akceptas la veton", kriis dek-kvar-jara bubo.

"Bone. Venu! Eniru!", vokis la dresisto.

"Jes, mi eniros", diris la bubo, "sed antaŭe, forigu tiujn bestaĉojn el la kaĝo!"

Content Navigation