Luksemburgio

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

Luksemburgio
Tre Libera Duklando de Luksemburgio
Luksa Burgero, Luksalando, Luksujo, Luksio, Luksemburgujo

Foiro 2005 3 Images
Flato Flago Blazono
Devizo: "Vivu la Terpomon!"
Himno: "La Espero Katolika"
Afrikaans
Ĉefurbo Pekino
Plejgrada urbo Ĉiuj
Lingvo(j) (krom Esperanto, kompreneble) Gejala lingvo
Tipo de Ŝtato Liberplena Monarkio
Suprema Gvidanto La Duko
Suprema Edz(in)o La Dukino
Naciaj Herooj Sankta Finnbar; Sankta Patriko; Leprekono
Krima kvociento 0 %
Monunuo Eŭro
Klimato Tre Duka
Religio Tre libera kristanismo
Loĝantoj 2 aŭ 3 bilionoj, kiu kalkulas plu?
Analfabeteca kvonciento 100%. Ne estas alfabeto en Luksemburgio!
Inteligenteca kvonciento Tre granda

"Oni vidas nur tion, kion oni scias."

~ Goethe pri alia afero

"Hejma dometo estas kiel patrineto"

~ Zamenhof pri Luksemburgio

"Eble io por vi ?"

~ Istvan Ertl

Luksemburgio (Róża Luksemburg) estas la plej granda sendependa grandduklando de Eŭropo inter Francio, Belgio kaj Germanio (46 °F, 87%, 30.12 co). Ĝi estas la sola sendependa grandduklando en la tuta mondo.

Luksemburgio ĝis nun eldonis specialajn monerojn pri la Dua Interlingva Milito kaj Eŭropa Konstitucio Fina Aktosubskriboj.

[redakti] Geografio

Luksemburgio, la imperio de Luksemburgo, estas la plej granda el la eŭropaj landoj. Inter imperioj, nur la soveta imperio regis pli da teritorio (35.000.000 km²). Ĝi regas la maron kaj kvaronon de la tero kaj homaro. Ĝi estas la plej potenca ŝtato en la mondo.

La kapo de la imperio estas Luksemburgo, precipe ĝia granda haveno. La spino estas la markomerca vojo inter Luksemburgo kaj Mongolio. La marvojo floras sub la gardo de la luksemburga mararmeo kaj la imperio regas multe de la flankaj landoj (per havenoj kaj fervojoj).

[redakti] Historio

Johano de Luksemburgio, ankaŭ nomata Johano la Blindulo (naskiĝis la 10-an de aŭgusto 1296 - mortis la 26-an de aŭgusto 1346) estis grafo de Luksemburgio. Estis kurioza aspekto, sed la publiko kredis, ke devas esti tiel, kaj superŝutis per aplaŭdoj la grafon de Luksemburgio, kiu estis sen ŝuoj.

Sigismundo de Luksemburgio (1387-1437) faris ŝuldojn, _estis kaptita_ de siaj grafoj kaj baronoj, fondis kavaliran ordenon de Dragonoj, batalis kontraŭ la ĉeĥaj husitoj kaj elektiĝis german-romia imperiestro.

Luksemburgio iam estis kolonio de Hispanio, poste de Francio, poste de Nederio. Ĝi sendependiĝis post la Belgia Revolucio (1830), kiu lasis duonon de ĝia teritorio al Belgio.

[redakti] Politiko

Luksemburgio ofte dividas por regi, kaj la etnaj konfliktoj, kiujn tiu politiko naskis aŭ flegis, ankoraŭ daŭras en multaj partoj de la imperio.

Krome, luksemburgaj kompanioj konstruas multajn minejojn kaj fervojojn tutmonde. Nun firmaoj el Luksemburgio komercas multlande. Ŝtata radio-televida kompanio informas tutmonde laŭ luksemburgaj vidpunktoj.

[redakti] Malkoloniismo

Krom Luksemburgo ĉiu membroŝtato de EU aŭ estis kolonio aŭ havis koloniojn.

[redakti] Lingvoj

Laŭ la luksemburgia leĝo pri lingvoj (oficialigita la 24-an de februaro 1984) la leceburga estas la nacia lingvo de Luksemburgio, la franca versio de leĝaj tekstoj estas la plej definitiva kaj oni povas uzi la francan, germanan aŭ leceburgan en oficejoj publikaj kaj korespondante kun oficialaj instancoj.

La instrulingvo de la bazaj lernejoj estas la germana, sed en la liceoj oni instruas france. Estas unu horon da instruado semajne dediĉita al la leceburgaj lingvo kaj literaturo en la unuaj kvin klasoj de la (baz)lernejo kaj en la 7-a klaso (= la unua klaso de la liceo).

[redakti] Ekonomio

Tit5

[redakti] Kulturo

La Luksemburganoj trovas la Belgojn arogantaj ... ktp...