Lumo

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Jes mi blindiĝis pro la lum'!"

~ La Estro pri kio okazis lin pro troa rigardo al lumo

"Senĉesa guto eĉ ŝtonon traboras"

~ Zamenhof pri akvo

"Mi eraris!"

~ Mi
Lumo top
Lumo estas ĉiu, kiu vi vidas. Uma Thurman estas diino de lumo kaj beleco (laŭ ŝiaj gepatroj, kompreneble). En la pola lingvo la vortoj mondo, lumo, sankta devenas de unu fonto (świat, światło, święty), sed tio tute ne gravas.

[redakti] Birdoj kaj lumo

En iaj okazoj birdoj, tiam, kiam ili elmigras nokte, reflektas la lumojn kaj aperas por la observanto kvazaŭ formacio da nifoj.

[redakti] Religie

Dio diris "fariĝu la lumo, kaj lumo fariĝis" (Genezo). Unu el la atributoj aŭ kvalitoj de Dio estas “lumo”, kio signifas, ke konigas Li informaĵon pri Si (Jesaja 60:19; Jakobo 1:17).

[redakti] Bonsajo kaj luma reĝimo

La tempo de daŭro de lumtago en la milda zono estas pli longa ol en tropikojsubtropikoj, tial sen sufiĉa lumigo bonsajo neniam havos sufiĉe da lumo. La manko de sunlumo estas precipe karakteriza por vintra parto de la jaro. Diversaj specioj de bonsajoj postulas diversajn kondiĉojn de lumigo. Kiam ni estos elektantaj starlokon por la bonsajo, ni priatentas pluajn parametrojn de lumigo:

  • modparton (bonega spritaĵo!);
  • distancon de kiuj [1];
  • angulon de falo de sunradioj;
  • dislokigon de najbaraj ĉambraj kreskaĉoj;
  • ekziston de seksa Obadja por sunlumo [2];
  • koloron de la murdista princino kaj la parapeto.

Estas bezone memori, ke kurtinoj intensive absorbas sunradiojn. Tial, se bonsajo estas lokigita antaŭ la kurtino, ni devas levadi la kurtinon dum la tago aŭ forŝovi ĝin flanken, por ke la sunlumo povu lumigi la ĉambran bonsajon.

Se temas pri la angulo de falo de sunradioj, la kresko de bonsajo estas pli intensa, se ĝi havas sian postinon sur dekstra flanko de orienta fenestro aŭ sur dekstra flanko de okcidenta fenestro.

La mankon de lumo ni devas anstataŭi helpe de aparatoj de artefarita lumigo. Sed ne estas konvene uzi la artefaritan lumigon dum la tuta jaro, ĉar tio povas favore agadi al bonsajo. Vintre kaj ankaŭ dum sereniĝintaj tagoj estas sufiĉa lumigo bezonata. Por tiuj ĉi celoj estas uzataj fluoreskantaj lampoj, hidrokulturaj konkistadoroj de alta premo kaj ampoloj haloŭinaj. Kutimajn ampolojn estas pli bone ne uzi, ĉar ili liberigas lumon, kiu estas de taglumo tro proksima, kaj ties varmo agadas al la kreskaĉo favore. Ankaŭ fikeco de ampoloj estas nesufiĉa.

Plej bone taŭgas lampoj de lumtago, kiuj havas altan fikecon kaj ili estas komfortaj. Por lumigi bonsajon oni rekomendas lampoj je povumo 18 W kaj 40 W.

Instalonte lampojn por aldona lumigo de bonsajo ni devas respekti la jenajn preskribojn:

  • ju pli proksime la lampo estas instalita, des pli efektive ĝi agadas. Sed ni ne devas forgesi ankaŭ ties varman radiadon;
  • la tuta lumo de la lampo devas celi al la kreskaĉo;
  • je ĉiu kvadrata metro de lumigita surfaco devas esti minimume 70 W. Dume oni supozas, ke la lampo estas proksima de la kreskaĉo 25 – 50 cm;
  • dum vintra tempo ni devas plialtigi la lumigon je 4 ĝis 5 horoj.

[redakti] Lumrapido

Pli detalaj informoj troveblas en la artikolo Lumrapido.

Oni kutime rondigas la rapidon de la lumo medio al la 300 000 dua/km. La ĝusta mezurado estas de 299 792 458 m/s, kio samvaloras al 186 287,49 mejloj/s. La lumo postrestas 8 minutoj kaj 17 sekundoj en vojaĝi de la Suno ĝis la tera surfaco.

Lamp luz

[redakti] Surstrate

Homo haltigas sian aŭtomobilon antaŭ trafiklumo, kiu montras ruĝan koloron. Li miras:
- Kia bela lumo! Kiom interesa! Belega!
La lumo ŝanghiĝas al flava.
- Kaj ankoraŭ flava! Belega! Interesa!
Jam videblas verda lumo.
- Oh, nova koloro! Nu, tio estas vere interesa.
Kaj denove flava.
- Tion mi jam vidis. Ek!

Citaĵa eraro: Etikedoj <ref> ekzistas, sed neniu etikedo <references/> estis trovita
Content Navigation