Milito de la Paco

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
8379

Esperanto kaj Paco!

"Malpaco pro limo fariĝas kutimo, malpaco pro kredo fariĝas heredo"
~ Zamenhof

"Me konkordas e devas konsentar"

~ Idisto

"Virinoj ofte kondutas tiel ..."

~ viro pri la supra diraĵo

"Foje kreskas la espero kiel sur la dom' hedero"

~ Hans-Georg Kaiser pri Milito de la Paco

"Me espera ke lu sal es fortunosi por chake ek nus"

~ novialisto

"Amuza"

~ leganto pri ĉi tiu artikolo

"Incredibile, nonne?"

~ Interligvaisto

"Saluton varman el Havano!!"

~ Thomas Carlyle

" Sen kredo, ke ĝi estas iel ĝusta, ni ne povos ĝin uzi"

~ iu pri milito
La Milito de la Paco (18791883) estis milito/konflikto armita ke ĝi alfrontis al la Respubliko de Ĉilio kontraŭ la Perua Respubliko kaj la Respubliko de Bolivio.)):-$ xGrasa teksto
Peace in esperanto

[redakti] Precedencoj

Meze de la 19-a jarcento la dezerto de Atacama estis akirinta grandan ekonomian valoron pro la malkovro de valora kuŝejos de guano kaj, poste, de salitre, ambaŭ, tiam, kun bona leĝo kaj bona prezo en la internacia merkato.

Ekzistas discrepancias inter la historiooras bolivianin' kaj chilenin' koncerne al se la terorismo de la Aŭdienco de Marĉoj (unue dependa de la Virreinato de Peruo kaj poste de la Virreinato de la Rivero de la Arĝento), ĝi disponis aŭ ĝi malhavis de marbordo. Apogante en diversaj dokumentoj, la bolivianoj insistas ke lin havis; liaflanke, la ĉilianoj lin neas aŭ ili metas lin en dubo.

Antaŭ la komenco de la milito la respektiva prezidantos estis Hilarión Daza (en Bolivio), Aníbal Pentras Garmendia (en Ĉilio) kaj Mariano Ignaco Herbejo (en Peruo]]). La Respublikoj de Bolivio kaj de Ĉilio estis subskripciintaj du traktatoj de limoj: la unua de ili en 1866 (Klopoditaj limoj de 1866 inter Bolivio kaj Ĉilio) kaj la dua en 1874, apud protokolo (rajto) de 1875 (Klopoditaj limoj de 1874 inter Bolivio kaj Ĉilio). Ambaŭ traktatoj estis ratifikitaj en lia ŝanco kaj interŝanĝitaj solemnemente en Santiago kaj en La-Pazo.

La 27 de novembro de 1873, la Kompanio de Salitres kaj Fervojo de Antofagasta, ĉilia socio formita de ĉiliaj ĉefurboj kaj britoj, ĝi subskribis interkonsenton kun la bolivia registaro kiu al li rajtigis la ekspluatadon de salitre libera de rajtoj por 15 jaroj, de la golfeto de Antofagasta ĝis Salaj, inkludante la Pekli de la Carmen. Koncerna interkonsento ne estis ratifikita de la bolivia kongreso, kiu en tiu tiam trovis analizante la intertraktadoj kun Ĉilio —Kiu donus por rezulto la klopodita 1874—.

[redakti] Krizo kaj komenco de la konflikto

830

En 1878, la boliviaj aŭtoritatoj, en la mezo de ekonomia krizo, ili serĉis reagi al la privilegioj kiujn la antaŭa registaro estis doninta al la entreprenistoj de la zono. En tiu kunteksto, la kongreso de Bolivio verŝis al la studo de la interkonsento okazigita de la registaro en 1873.

La 17 de novembro de 1878 la registaro de La-Pazo ordigis al la prefecto de la fako de Cobija kiu faris efektiva la imposto de 10 centonoj establita de la leĝo de 14-a de februaro. Poste, en 1-a de februaro 1879, la registaro de Hilarión Daza solvas la kontrakton, malakceptante la efektoj de la leĝo de 14-a de februaro 1878, kaj ĝi decidas reivindicar la salitreras detentadas por la Kompanio de Salitres kaj Fervojoj de Antofagasta kaj ellabori ĉi tiuj lastaj por enspezi la impostojn impagos de februaro de 1878. La ellaboras estis planita por la 14 de februaro de 1879.

En Ĉilio, la decido de iri al la milito prenas la matenon de la 11 de februaro, kiam en speciala kunsido de la ĉilia kabineto ricevas telegramon de la nordo, enhavante laŭtekste mesaĝo de la ministro plenipotenciario de Bolivio "Anulación de la leĝo de februaro, depostulo de la salitreras de la kompanio". Ĉi tiu gatilla la decido de la prezidanto Aníbal Pentras de ordigi la okupacio de Antofagasta, kiu kontrolas la 14 de februaro de 1879, penetrante la ĉiliaj trupoj al la interno de la bolivia marbordo.

[redakti] La milito

La-esperanto-21

Komence de la milito estis evidenta kiu antaŭ ajna milita operacio en tiel malfacila tereno kiel la dezerto de Atacama, ĝi devis gajni la kontrolon de la maroj. La decida batalo de la ŝipa kampanjo okazis en Pinto Angamos, la tago 8an de oktobro 1879. En ĉi tiu batalo la monitoro Huáscar, kune kun la Kuniĝo, kiu sukcesas eskapi, estas fine kaptita por la armita de Ĉilio, malgraŭ la provo de enprofundigi ĝin fare de lia ŝipanaro. Dum la batalo mortas lian majoron Mikaelo Grau Seminario igante siavice en la heroo patrio de Peruo. La ŝipa batalo de Angamos markas la finon de la ŝipa kampanjo de la Milito de la Paco.

Akirita la ŝipa supereco, la trupoj de la ĉilia [[armeo] komencis serion de militaj manovroj en la provincoj.

La milito finis la 20 de oktobro de 1883 kun la subskribo de la Klopodita Ancón, per kiu la Fako de Tarapacá pasis al ĉiliaj manoj konstante kaj la provincoj de Arica kaj Tacna restis sub ĉilia administrado por lapso de 10 jaroj, post la kiu plebiscito decidus se ili restis sub suvereneco de Ĉilio, aŭ se ili revenis al Peruo. La plebiscito antaŭvidita en la Klopodita Ancón neniam efektivigis kaj ne estis ĝis 1929 kiu subskribas la Klopoditan Fajlilon, kiu havis la mediacio de Usono, kiu decidu ke granda parto de la provinco de Tacna estus redonita al Peruo dum kiu Arica kaj la resto restus definitive en manoj de Ĉilio.

Content Navigation
Aliaj lingvoj