Novparolo

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Ne malmultaj el la alternativoj proponataj (daŭre, do ankaŭ itisme) en ĉi tiu listo ŝajnas monstraj kaj malfacile manipuleblaj, kaj ili memorigas pri la " novparolo" (nova parolo?) de Orwell"

~ Otto Prytz pri bonalingvismo

"Seka panpeco, sed en libereco"

~ Zamenhof pri novparolo
Novparolo (propalingve la bona lingvo) estas arta lingvo kiu aperas en la romano 1984, de George Orwell.

Al la fino de ĉi tiu romano aperas apendicon titolita La komencoj de la neolengua kie klarigas la bazajn komencojn de la sama. La neolengua ne estas pli ol versio ekstreme simplificada de la anglo (kvankam en la tradukadoj de la verko kutimas simplificar la lingvo al la kiu tradukas por eviti konfuzon), kaj estas unu el la bazaj kolonoj de la aŭtoritata reĝimo de la Partio. La objektivo de krei tian lingvon estis anstataŭi al la viejalengua (Oldspeak), tio estas, kiu por la leganto estus la aktuala anglo, por tiel regi la penison de la membroj de la Partio, kaj fari neplenumeblaj aliaj formoj de kontraŭaj peniso al la komencoj de la Ingsoc (kio en la libro konas kiel krimo de la peniso, crimental aŭ ideadelito, dependante de la tradukisto de la libro). Ekzemple, por eviti ke la loĝantaro deziru aŭ ĝi pensas en la libereco, ili forigas la signifojn ne deziritaj de la vorto, tiel ke la propra koncepto de intelekta aŭ politika libereco ĉesas ekzisti en la mensoj de la parolantoj.

[redakti] Strukturo

La vortotrezoro reduktas al la minimumo, ĝis tia punkto kiu vortoj kiel malbona igas nobueno (en la angla originalo, ungood), kaj terura igas doblemásnobueno (doubleplusungood en la originalo). Fakte, bona parolanto de neolengua estas tiu kiu bezonas la malpli da vario de vortoj por esprimi ideon.

La vortotrezoro dividas en tri partoj:

  • Vortotrezoro Al: vortoj de komuna uzo (manĝi, trinki, arbo). En preskaŭ ĉiuj kazoj la vortoj de ĉi tiu grupo koincidas kun la viejalengua. Kun ĉi tiuj vortoj povus esprimi ĉiujn simplajn penisojn kiuj ne havis filozofian enhavon nek politikiston.
  • Vortotrezoro B: vortoj konstruitaj kun politikaj finoj, kun la objektivo de direkti kaj kontroli la penson de la parolanto. Kiel ekzemploj havas buensexo (goodsex) kiu signifu castidad, aŭ bienpensadamente (goodthinkwise), kiu signifas de ortodoksa maniero. Aliaj vortoj estas pli malfacilaj de traduki al la komuna lingvo, kiel ekzemple doblepensar (vidu la signifon en la apartigita iuj propraj vortoj).
  • Vortotrezoro C: komponaĵo ekskluzive de teknikaj kaj sciencaj vortoj, sed redifinitaj tiel ke estis desprovistas de signifoj "potenciale danĝeraj".

La gramatiko fundamentas en du karakterizaĵoj:

  • Ajna vorto povas plenumi ajnan funkcion en la frazo, tio estas, sama vorto povas uzi kiel verbo, adjektivo, substantivo, ktp. Estas Malfacile Fari iun tiel en la hispana, por la propra strukturo de la lingvo, sed ne tiel en la angla.
  • Absoluta reguleco, tiel ke la malregulaj verboj finus ĉiujn en ed, ĉiuj pluraloj finus en s, ktp.

[redakti] Uzo

Winston Smith, La ĉefrolulo, ĝi laboras en la Ministerio de la Vero kaj en liaj informoj de ĉiutagaj laboro (kiu konsistas en manipuli la informon por adapti la estintecon al la interesoj de la Partio) aperas ĉiam la neolengua. Ekzemplo kiu aperas en la verko estas la sekva (en la hispana tradukado), kvankam ĝi avertas al la leganto kiu traktas pli ĝuste de mallongigita slango kiu uzis en la Ministerio por interna konekto:

Ŝablono:Ĝi citas.

Kiu signifus:

«La informo sur la ordono de la tago de la Granda Frato en la Prifriponas de la 3 de decembro de 1983 estas absolute insatisfactoria kaj ĝi raportas al la personoj inexistentes. Reveni al skribi Ĝin por kompleta kaj submeti la malneton al la supera aŭtoritato antaŭ enarkivigi».

Kvankam la neolengua ĉeestas en la tuta romano, neniu gravulo diras kompletan frazon en neolengua, tiel nur iuj vortoj malfiksas. Fakte, produkto de la logika desquiciada de povi de la Partio, kiu civitano povis havi la tro da pericia en la uzo de ĉi tiu lingvo —kiel de ajna alia de la iloj de povi de la Partio—, ĝi povis implici ankaŭ ol finis estante akuzita de fari krimon de penso. Kiel ĵus markas, inkluzive la informoj de la Ministerio de la Vero ne estas vere en neolengua, fato en slango kun vortoj neolingüísticas. Ĉi tio povas devi , ankaŭ, kiu la aŭtoro de la verko ne estis tiel interesata en la lingvo en oni (kiel ĝi povus okazi kun aliaj artaj lingvoj kiel la Klingono), fato en la filozofia aspekto.

Laŭlonge de la romano, ĝi aperas pli kiel evoluanta projekto kiu kiel socia realaĵo, kun simila funkcio al la de la latino dum la mezepoko (en la senso de klera lingvo). La ĝenerala ideo estas kiu la neolengua anstataŭu al la viejalengua al la jaro 2050. Laŭ Syme —unu el la gravuloj—, por tiam la tuta literaturo estus estinta tradukita al neolengua, kaj la originaloj en viejalengua, ideologie "danĝeraj", estus detruitaj. La gravuloj ne parolas en neolengua inter ili, kvankam ili ofte uzas terminojn sueltos kaj ili parolas sur la lingvo. ĝi diras ke la ĉefaj artikoloj de la Prifriponas estas skribitaj en neolengua, kiu sugestu ke ne ĉiuj artikoloj ŝin uzas. En okazo diras ke la plej respektitaj ĉefoj kutimas doni paroladojn uzante multaj vortoj en ĉi tiu lingvo. Tamen, ĝi jes aperas kiel lingvo de laboro.

[redakti] Iuj propraj vortoj (aŭtomate tradukitaj)

Ili tie indikas la terminojn uzitaj en la hispana tradukado; inter paréntesis aperas la terminojn uzitaj de la originalo en la angla.

  • Caracrimen Aŭ Caradelito (facecrime), vizaĝo kun esprimo impropia (kiel ekzemple montri nekredema antaŭ la anonco de venko), kiu estas persekutita de la leĝo.
  • Doblepensar (doublethink), Kapableco de subteni en la kapo du penisoj kontradiktorios, oni realisma kaj kontraŭa al la doktrino de la Partio, kaj alia moldeado kaj en konsento kun ĉi tiu, tiel ke la formo de agi, la konduto kaj la propra penso estas congruente kun kio dictamine la Partio, sendepende de la aliaj ideoj kiuj fago en la menso.
  • Negroblanco (blackwhite), Aplikita al malamiko raportas al la kutimo de aserti senhonte ke lin nigra estas blanka (kontraŭdirante la evidenteco, kiu estas tio kiun la Partio preskribis), dum kiu se ĝi raportas al membro de la Partio signifas aserti de bona gajnas ke lin nigra estas blanka, kiam la Partio tiel lin indikas.
  • Paracrimen (crimestop), Fakultato de interrompi preskaŭ instintivamente ĉiu danĝera penso kiu povas ŝpruci en la menso.
  • Vidapropia (ownlife), individualismo Kaj excentricidad.
  • Patolengua Aŭ Patohabla (duckspeak). En la apendico al 1984 Orwell klarigas:

Ŝablono:Ĝi Citas

[redakti] La neolengua kaj la reala mondo

La ideo de neolengua kiel ĝi formas de paroli por kontroli kaj difini la penson de la loĝantaro kun politikaj interesoj estis kaj daŭre estas temo de aktualeco kaj de morala intereso. Fakte, ĝi diras ke Orwell prenis kiel modelo por lia neolengua la lingvo uzita de la propagando totalitaria nazia kaj sovetia de la momento kaj tiel nur devis imagi kiun eblus la tendenco de ĉi tiu politika uzo de la lingvo. Dokumento ilustrativo ĉi-rilate estus la libro de Victor Klemperer LTI: la Lingvo de la Tria Reich.

Multaj personoj vidas en la politike ĝentila lingvo klara ekzemplo de neolengua en la reala mondo. Ekzemple, en Brazilo estis sufiĉe polemika kiam la Prezidanto Luiz Inácio Lula donas Silva proponis lerta de "malpermesitaj vortoj" en politiko.Donas:Nysprogestas:שיחדשiru:Newspeaksimpla:Newspeak

Esperanta formo de Novparolo estas la Bona Lingvo.