FANDOM

"Ni vidas per la okuloj kaj aŭdas per la oreloj."

~ Zamenhof fundamente

"Malsata stomako orelon ne havas"

~ Zamenhof

"Eĉ ne la sata..."

~ Mi pri anatomio
Wsb 339x530 orelo

"Lass noi monstrar quo noi fa e demonstrar qui noi es!"

~ Okcidentalisto

"Ordeno el oro ornamis orelon de nia gvidoro"

~ iu

"Ne maltrankviliĝu pro tia stulta afero"

~ Tatoeba

Orelo estas interesa aĵo de la korpo. Ili estas unu el multaj truetoj de la homa korpo, kaj rilatas al la aliaj. La okuloj, ekzemple estas multe pli antaŭe ol la oreloj! Alie Pham Thi Hong, 54-jaraĝa, estas Vjetnamia fakulo pri tradicia medicino kaj asertis ke ruĝajn punktojn malantaŭe orelon indikas ke viron neniam seksumis. Oreloj de blondulinoj ne indikas virgeco, sed rilato inter orelo kaj piso estas malklara.

Orelo kaj artojEdit

Ĉionvida okulo

Orelringo

Oreloj estas gravaj por la amantoj de la opero kaj muziko, sed ne de la pentrado, pro tio, Vicento van Goĝo povis detranĉi sian orelon semprobleme.

Orelo kaj BiblioEdit

2 Timoteo 4:3-4

Ĉar venos tempo, kiam oni ne toleros la sanan instruon; sed havante jukantajn orelojn, amasigos al si instruantojn, laŭ siaj deziroj; kaj ili deturnos de la vero sian orelon, kaj turnos sin flanken al fabeloj.

La plej grandaj orelojEdit

En relativa mezurunuo, t.e. la longeco de oreloj rilate al la korpo, long-orela vesperto (Plecotus auritus) havas la plej longajn orelojn. La korpo de long-orela vesperto povas atingi longecon eĉ 5,2 cm, la vosto estas plimute nur je 1 mm malpli longa ol la korpo de unuopulo. Sed la suma longeco faras preskaŭ 14,7 cm, kaj tio estas tial, ĉar al long-orela vesperto kreskas ĝis 4,8 cm longaj aŭrikloj.

En absoluta mezurunuo la plej brandajn orelojn havas afrika elefanto (Loxodonta africana africana), ĝi havas ankaŭ la plej gradajn orelojn el ĉiuj, unu aŭriklo pezas preskaŭ 84 kg kaj ĝi estas en sia la plej larĝa punkto malproksima de la kapo preskaŭ 150 cm.

PurecoEdit

Korparto

Rigardu la orelon

"Joĉjo," diras Jozefino al sia fileto, "ne forgesu bone lavi vian vizaĝon antaŭ via pianoleciono -- kaj ne forgesu la orelojn!"

"Jes, panjo," obeemas (!) Joĉjo.

Post la leciono, Jozefino demandas al li, "Ĉu vi vere lavis viajn orelojn?"

"Nu, mi almenaŭ lavis tiun apud la instruisto."

TrompemoEdit

Oni sciu, ke la oreloj povas trompiĝi. Se oni kutimas je certa nacilingva elparola regulo, oni povas eĉ aŭdi tian elparolan distingon, kie ĝi ne ekzistas. Se oni kutimas aŭdi nur du variantojn de A (unu antaŭan, unu malantaŭan) la cerbo povas rifuzi aŭdi mezan elparolon, kaj aŭtomate identigas ĉiun aŭditan mezan A-on, ĉu kiel antaŭan, ĉu kiel malantaŭan, ĉar io meza por ĝi simple ne povas ekzisti.

Oreloj kaj okulojEdit

Ulo devis manĝi kilogramon da karotoj ĉiutage pro malfortiĝanta vidpovo. Post monato, li rekonsultas la kuraciston, kovrite de ekimozoj.

Kuracisto: Kio do okazas ĉe vi? Ĉu la karotoj ne plibonigas vian vidpovon?

Ulo: Tamen jes, s-ro kuracisto, mi multe pli bone vidas. Sed mi daŭre stumblas sur miaj oreloj....

VidpovoEdit

Espv korpo

En la klaso de sep-jaraj knaboj, la instruisto priskribis la homan korpon. Post la klarigoj, li demandis al Rikardo: "Por kio ni bezonas la orelojn? "

"Por povi vidi", respondis la lernanto.

"Tio estas sensenca", diris la instruisto; "per la oreloj ni do ne povas vidi!"

"Jes, vi pravas, sinjoro instruisto", diris Rikardo, "per la oreloj ni ja ne povas vidi. Sed se ni ne havus la orelojn ĉe la kapo, la kaskedo falus al ni antaŭ la okulojn, kaj tiam ni ne plu povus vidi!"

OreloEdit

Juna meti-lernanto ĉe meblofarejo, malbone utiligante la aparaton, perdas unu orelon. Li estas urĝe portata al la hospitalo, kie oni diras al la akompananto, ke se oni retrovus la detranĉitan orelon, tiun la ĥirurgoj certe sukcesus remeti ĝustaloken. Post rapida kuro la akompananto revenas kun la orelo.

La vundito rigardas ĝin, kaj diras:

- Tiu orelo ne estas mia. Sur la mia estis dika krajono por fari signojn sur la ligno.

Orelo kaj fiŝojEdit

1287815493033

Babelfiŝo estas biologia universala tradukilo. Ĝi aspektas kiel "malgranda, flava kaj hirudeca" fiŝo. Kiam Babelfiŝo estas enigita en la orelan kanalon, ĝi ebligas al sia portanto "tuj kompreni ion ajn diritan... en ajna formo de lingvo."

Orelo kaj fotadoEdit

Sinjoroj Melongeno, Rafano kaj Melopepo ekzameniĝas. Ekzamentasko: estas fotita profilo de homo, kaj oni devas diri, kio estas stranga sur la bildo. Eniras Melongeno. Lin demandas la ekzamenanto:

-- Nu, bonvolu diri, kio estas stranga sur la bildo?
-- Tio, ke la ulo havas nur unusolan orelon.
-- Ve, vi stultulo, kial li havus nur unusolan orelon? Vi estas elpuŝita! Vi malsukcesis!

Eniras Rafano, la demando estas la sama. Jen, lia respondo:

-- La ulo havas nur unusolan orelon!
-- Stultulo! Kiel li havus nur unusolan orelon? Vi estas elpuŝita!

Eniras Sinjoro Melopepo. La demando samas. Sonas lia respondo:

-- Estas tre strange, ke la ulo surhavas kontaktlenson!

La ekzamenanto apenauz kredas al la oreloj. Oni tuj prenas la bildon, analizas gzin per komputilo -- evidentigzas: vere la koncerna persono portas kontaktlenson. La ekzamenanto surprizite:

-- Gratulon! Estas mirinde! Tamen, malkaszu al mi, kiel vi sukcesis diveni?
-- Do vidu, li ne povas havi okulvitrojn, ĉar li havas nur unusolan orelon...

Orela ĥirurgoEdit

Diras la paciento al kuracisto:
- Sinjoro doktoro, mia aŭdkapablo iĝis malbona. Mi jam estis ĉe ĥirurgo, imagu, li proponis fortranĉi la orelojn!
- Ho, ve, tiuj ĥirurgoj, kutimas ĉion tranĉi... Tuj mi preskribos por vi pilolojn, la oreloj mem forfalos.

RiproĉoEdit

Patrino forte riproĉas sian filon:

Kial vi volas nenion aŭdi? Kion ajn mi diras al vi, tra unu orelo ĝi al vi eniras kaj tra la alia ĝi eliras… Ĉu vi bonvolus sciigi min kial?

- Ĉar via riproĉo estas ĉiam malĝusta. Nun ekzemple estas mia kulpo ke mi havas du orelojn. ;o)

Frata oreloEdit

Manjo: "Panjo, panjo! Jochjo daŭre tiras mian orelon! Li rifuzas delasi ĝin!"

Panjo: "Jochjo! Delasu la orelon de via franjo!"

Panjo: "Sed Jochjo!! Jam delasu la orelon de via fratino, aŭ mi punos vin!"

Panjo: "Jochjo! Donu al mi la orelon de via fratino!"