Ornitorinko

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Wer fremde Ornitorrinchus nicht kennt weiß nichts von seiner eigenen." (Kiu eksterlandajn ornitorinkon ne konas, pri la propra nenion scias)"

~ Goethe pri ornitorinko)
1331700054772

"Al feliĉulo eĉ mamulo donas ovojn"

~ Zamenhof pri ornitorinko

"Jes, mi vidis ĝin hodiaŭ en la unua fojo"

~ Meduzo pri ornitorinko

"Bonan tagon!"

~ Bonantagulo pri ornitorinko

"Ni strebu, ke ĉiuj artikoloj al kiuj ĝi ligas, estu objektivaj."

~ Neŭtralisto

Ornitorinko (Ornithorhynchus anatinus) aŭ bonalingve anasbeka mamulo estas tro stranga besto, tiel stranga kiel sia nomo, kiu vivas en Aŭstralio. Ĝi remetas ovojn, kaj ties buŝo similas al anasa beko (la scienca nomo signifas "Birdonazo anasa"). Tiuj ecoj similigas la specion al birdoj kaj faras el ĝi tro strangan mamulon, tiom ke kiam la unuaj ekzempleroj estis konataj en Eŭropo oni supozis, ke temas pri trompo, tamen la ornitorinko rifuzis esti ofendata aŭ insultata. Ornitorinkoj estas tute malsamaj bestoj ol orikteropoj kaj eĉ ne loĝas en la sama kontinento. Do, nepre ne konfuzu orikteropojn kun ornitorinkoj.

Platypus

Beba ornitorinko ankoraŭ sen flugiloj

La virbesto kaj la ino loĝas en komuna bruo en argilo, sed post pariĝo la ino elfosas sian propran truon kun globforma kamero kovrita de folioj ĉe la kinejo. Tie ŝi demetas kutime du blankajn rondajn ovojn, kiujn ŝi boligas dum 7 - 10 tagoj. Kiam la idoj eloviĝas, ili putras sin per la patrina lakto (blekante, ĉar ili ankoraŭ ne kapablas suĉi). Post dek unu semajnoj la idoj malfermas la okulojn kaj post kvar monatoj ili lernas flugi sub kontrolo de la patrino.
Platypus

Plenkreska ornitorinko

Viroj produktas venenon, kiu povas mortigi kelkajn bestojn kaj kaŭzas fortan koloron al homoj kaj aliaj animaloj.

Idistoj diras ke Ornitorinko esas mi-aquala karnivora monotrema mamifero kun kauchukatra muzelo kom anatra beko e larja plata kaudo. Kompreneble tiu estas granda falsaĵo.

[redakti] Problemo

Ulo eniras trinkejon. Li havas ornitorinko sur la kapo.

Li iras al la kelnero, kaj la kelnero diras "Ĉu mi povas helpi vin?"

Kaj la ornitorinko diras "Jes, helpu min igi ĉi tiun ulon el mia postaĵo!"

[redakti] Venenaj mamuloj

031 n

Tio ŝajnas esti nekredebla, sed kelkaj mamuloj estas vare venenaj. Mamuloj havas kelke da tipoj de glandoj: laktoglandoj (por ili unikaj, uzataj al mamnutrado de idoj), ŝvitoglandojn (forkondukantaj ŝviton) kaj sebumaj glandoj (ili ŝmiras hararon). Sed esceptokaze ni trovas ĉe ili ankaŭ la t.n. venenoglandojn, kiuj estas en la fekto la modifitaj ŝvit-, sebumaj aŭ salivaj glandoj. Ni povas alvicigi al venenaj mamuloj ĉiujn reprezentantojn de monotromoj (Monotromata). Proporcie konataj estas kornosimilaj elstaraĵoj kun venena glando sur interna flanko de la malantaŭaj ekstromaĵoj super la kalkana artiko de virseksuloj de ornitorinko (Ornithorhynchus anatinus). Sed malpli mute estas konate, ke similajn organojn havas ankaŭ ordinara eĥidno (Tachyglossus aculeatus) kaj ambaŭ pseŭdeĥidnoj (Zaglossus).

Pli nove oni konstatis, ke ankaŭ kelkaj el insektovoruloj havas "venenajn" glandojn, mone solenodonedoj (Solenodontidae) kaj kelkaj sorikoj (Soricinae). Tiuj ĉi animaloj havas venenajn sekreciaĵojn en submakzelaj glandoj kaj ili uzas ilin ĉasante.

La veneno de ĉiuj venenaj mamuloj estas proporcie malforta kaj plimute ĝi kaŭzas al pomo neniajn problemojn.

[redakti] Sekreta vojaĝo

Logoesperanto

Dum Dua Mondmilito, aŭstraliaj funkciuloj, kiu iros al Kanado, ricevis sekretegan telegramon de la Ministro pri Eksterlandaj Aferoj, D-ro Evatt. Post aliaj informoj la telegramo finiĝis per la vortoj: “Informu Brendan Bracken [konsilanto de Churchill] ke la ornitorinko komencis sian vojaĝon”. la Alta Komisiito de Aŭstralio demandis al sia helpanto kio estus la signifo de la frazo pri la ornitorinko, amfibia besto kiu demetas ovojn kaj poste mamnutras la idojn. Helpanto sugestis ke eble estas aludo al tre sekreta amfibia ekspedicio. Ili estis ambaŭ tre scivolemaj dum sia vojaĝo al Kebeko. Tuj post la legado de la ĉefo ili demandis: “Kio estas la signifo de Ornitorinko?” “Harry,” li respondis, “Ĝi estas vivanta ornitorinko kiun D-ro Evatt sendas al la zoologiaj Ĝardenoj en Londono, de kiuj S-ro Bracken estas patrono”!

Content Navigation