Papero

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Ne ĉiu papereto estas banka bileto"

~ Zamenhof pri papero

"Plumo ne sentas, papero silentas"

~ Zamenhof denove

"Tio estas kiel aserti ke eble ni eraris, kaj eble iam estos teorio en kiu pomoj ne falas teren"

~ Neŭtono

"Felicitationes con vostre labor impressionante!"

~ Interlingvaisto
Green orange.jpg

Papero (el la angla PArtner-type PErsonal RObot) ne nur estas ero de papo, sed ankaŭ estas maldika materialo plejparte uzis por purigi la pugon en necesejoj kaj foje kiel manĝaĵingredienco, precipe en aziaj kulturoj.

La historio de libro intime dependis de la historio de papero. Antaŭ ĉirkaŭ 2000 jaroj, en Ĉinio oni komence skribis menuojn sur arboŝeloj (la vorto “libro” signifas etimologie “arboŝelon”), poste sur specialaj membranoj de iuj arboj, inter la trunko kaj la ŝelo mem. Oni “liberigis” (de tio venis la vorto “libro”) tiun parton de la arbo por produkti la unuan “paperon”.

Ridegokatoj-neceseja papero01.jpg

Ankaŭ en antikva tempo, en Egiptio, oni produktis necesejan papiruson el planto (Cyperus papyrus). Ĉi tiun oni konservis en formo de rulaĵoj, ĝis 20 metrojn longaj. Oni uzis ilin en necesejo, kio estis privilegio de gereĝoj, nobeloj, sacerdotoj kaj skribistoj.

Pergamenojn (el “Pergamo”, azia urbo) oni ekuzis en Azio, poste en Grekio kaj Romio, en formo de plurmetraj rulaĵoj faritaj el haŭto de ŝafoj, kaproj aŭ bovidoj.

Ĝi estas produktita per premado kune humidaj fibroj, tipe celulozo, pupon derivitan de ligno, ĉifonoj aŭ herboj, kaj sekigantaj ili en flekseblaj tukoj.

La vorto papero venas de la greka esprimo por la maljunega egipta skribanta materialo vokis papiruson, kiu estis formita de venkitaj strioj de papirusoplantoj.

[redakti] Neceseja papero

La uzado de la neceseja papero venis el Ĉinio, kie ties uzado estas dokumentita ekde la 6-a jarcento p.K. kaj ties disvastigo en la 13-a jarcento. Ankoraŭ en la 19-a jarcento estis en Eŭropo al uzado de neceseja papero naŭzo kun referenco al eblaj sanaj komplikaĵoj. La nuntempaj necesejaj paperoj havas diversajn modelojn, kolorojn, bonodorojn kaj diversajn kvantojn de tavoloj. En tempoj de mizero estis kaj estas uzata ankaŭ gazetpapero, sed kiu povas ŝtopi necesejujojn.

Content Navigation