Pekino

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Pekino (accusative singular Pekinon). Beijing."

~ Wikitionary pri Pekino
Nibiru again.jpg

""Ne portu piĵamon kaj pantoflojn surstrate.""

~ Manlibreto disdonita de la urbodomo de Pekino

"Ankaŭ mi konis Neciklopedion "

~ Yves Bellefeuille pri supra diraĵo

"Ay, yay yay! Pekino ne esas tante naiva"

~ idisto

"Oni ne konstruas socialismon en blankaj gantoj"

~ Stalino pri Pekino

"Sen laboro ne venas oro"

~ Zamenhof pri pekinaj ŝufabrikoj

"To connect with Pekino Childrenswear, sign up for Facebook today"

~ Facebook pri Pekino

"Popoli di Pekino!"

~ Montserrat Caballé

" Questa notte nessun dorma in Pekino..."

~ Italo pri kantado de Caballé

"Pekino antis yra pačiame pakraštyje to, kas kada nors Vilniuje bus kinų rajonas. Kai pirmasis kinų restoranas atsirado sostinėje, jis buvo ..."

~ Vilnano pri Pekino
Pekino, Teksaso (en la ĉina lingvo 北京, en pinjino Běijīng kio signifas ĉefurbo de la nordo,mallongigite: 京,antikva nomo: 燕京,antaŭa nomo: 北平 – paco en la nordo) estas malgrandega vilaĝo en Ĉinio, kie oni faras penikojn el pubaj haroj de ĉinaninoj. Tie estas tre teda loko. Tie estas Ĉina Esperanto-Eldonejo, pro tio, ĉiuj pekinanoj devas lerni Esperanton. Ĉar ne estas amuzaĵoj tie, pro enuo, la 14-an de aprilo, 2007, membroj de la Pekina Esperanto-Asocio (PEA) akvumis arbojn de Esperanto-Bosko en Chaoyang-parko en Pekino.
Shintosamurai1.jpg

Mortpuno: popola amuzo en Pekino

Antaŭ 500 000 jaroj jam vivis Pekin-homoj. Dum la dinastioj Qin (秦), Han (汉) kaj dum la periodo de la tri reĝlandoj, Pekino estis en la norda limo de la imperio. La urbo ŝanĝis la nomon ofte kaj hodiaŭ nomiĝas Bejingo.

[redakti] 北京 Ĝentileco 清朝

Pekina ekzekutoto al la ekzekutisto: "Pardonu, se mi nun turnas la dorson al vi!"

[redakti] Ineco

Pekino estas ina peko!

[redakti] 北京 UEA, Pekino ktp. 清朝

Estas konate, ke Universala Esperanto-Asocio subtenas Pekinon, tra la neniam dementitaj deklaroj de sia prezidinto, kontraŭ kiuj reagis nur la Internacia Komitato por Etnaj Liberecoj, kiu fakte paŭsis la rezolucion de la Senato de la Esperanta Civito.

[redakti] 北京 Pekino kaj Londono 清朝

Lastatempe nebulo estas tro forta en Londono, eĉ iu lokano rekonis malfacilaĵon. Li piediris en la malhelo kaj subite koliziis muron. Li falis sur tero, kaj perdis siajn okulvitrojn. Nun li tute perdis sian direkton. Dum lia elesperiĝo, iu belsona voĉo atingis al liaj oreloj: "amiko, kien vi iros? ĉu mi povus gvidi vin? " "dankon! " do li sekvis la bonkorulon en zigzag-aj vojetoj kaj baldaŭ atingis la celon. Li danke rigardis la neklaran vizaĝon en nebulo kaj scivole demandis: "mia kara bonkorulo, ĉu vi estas blindulo? " "Ne, amiko" respondis la belsona voĉo, "mi estas Pekin-ano!"

[redakti] 北京 Nomoj 清朝

La urbo ŝanĝis la nomon multaj fojoj: 蓟城, 燕都, 燕郡, 幽州 aŭ 涿郡. Dum la Dinastio 唐 nomiĝis 幽州. En la komenco de dinastio明朝,ekestis la nomo 北平,kaj tiama ĉefurbo estis Nankino.

Nek "Beijing" nek "Peking" (nek "Peiping"!) estas la *angla* nomo de la ĉefurbo de Ĉinio. Ili estas diversaj latinliterigoj de ĝiaj *ĉinaj* nomoj, kiujn anglalingvanoj uzas ĝuste pro la manko de angla nomo por tiu urbo. Tamen, kiam oni *prononcas* "Peking" /pij kIN/ aŭ uzas ĝin adjektive ekzemple pri anaso, ĝi minacas pri angliĝi.

"Peiping" estis la nomo por la urbo kiam la Guomindang, 'la nacia popola partio,' uzis Nanking kiel ĉefurbon. "-king" signifas 'ĉefurbon,' "pei-" 'nordan,' "-ping" 'ebenaĵon,' kaj "Nan-" 'sudan.'

"Peking" kaj "Beijing" havus la saman prononcon, se oni obeis al la intenco de Wade, kiu indikis per la kombino "-ki-" la sonon en la nuntempa "Beijing," same kiel en la itala "-ci-" havas la sonon "ĉ." La ĉina konsonanto estas prononcita en la sama loko de "k-," ne de ĝ-."

La ĉina havas konsonantajn parojn kun malforta-forta spirado, laŭ Wade "p-" kaj "p'-." La nuntempa literumado evitas nealfabetajn signojn kaj eluzas la rimedojn nur de la alfabeto, do, "b-" kaj "p-," sed la unuan literon de "Beijing" prononcu sen voĉado.

9o1.jpg

[redakti] 北京 Historio 清朝

[redakti] 北京 Antikva epoko 清朝

Dum la periodo de printempo kaj aŭtuno kaj de la batalantaj reĝlandoj la reĝado de 蓟国 havis ĝian ĉefurbon kie hodiaŭ troviĝas Pekino.

Dum la dinastioj 秦, 汉 kaj dum la periodo de la tri reĝlandoj, Pekino estis en la nerda limo de la imperio.

Dinastion 元朝, Pekino fariĝis la ĉefurbo de la granda imperio, nome 大都. Baldaŭ yan-reĝo 朱棣 ekkapte fariĝis imperiestro kaj igis Beipingon kiel ĉefurbo – Pekino. Je la komenco de la jaro 1421, Ming-dinastio ektranslokis sian ĉefurbon de Nankino al Pekino. Imperiestro Shunzhi de dinastio 清朝 ekestis en Pekino per la sama urbnomo. Tiam manĉuroj rajte loĝis en la interna urbo kaj hanoj devige loĝis en la ekstera urbo.

[redakti] 北京 Moderna epoko 北京

Post 1911,Respubliko de Ĉinio prenis Nankinon kiel ĉefurbo, signife:ĉefurbo en la sudo. Samjare Yuan Shikai translokis la ĉefurbon en Pekino. Dum la Beiyang registaro, tramo ekestis en Pekino.

Je la jaro 1937, Beiping estis okupita de Japana armeo.Ĝi ŝanĝis la nomon kiel Pekino. Renomiĝis Beiping post la kapitulaciĝo de Japanio.

Je la 31-a de januaro 1949, generalo de Kuomintango Fu Zuoyi kun Ĉina Komunisma Partio faris la pacan interkonsenton,kaj volonte kapitulacis al la komunisma partio. Sekve Ĉina Liberiga Armeo pace eniris la urbon Beiping. Estis decidita samjare,ke ŝanĝu Beiping-n en Pekinon, kiu ekfariĝis la ĉefurbo. Je la 1-a de oktobro 1949,Mao Zedong praklamis, Ĉina Popola Respubliko fondiĝas.

[redakti] 北京 Esperanto 北京

Kompreneble Pekino uzas esperanton plede al sia politika vidpunkto: la retejo de "El Popola Ĉinio" kaj la esperanto-elsendoj de Ĉina Radio Internacia klopodas mobilizi la apogon de la esperantistaro. Al ili referencas ankaŭ Raporto.info, la ĉiutaga novaĵagentejo fondita de panama esperantisto kaj donacita al ĉinoj (togolandanoj malfrue vekiĝis).

Content Navigation
Aliaj lingvoj