Poŝtelefono

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

" Ne rapidu insulti, volu aŭskulti"

~ Zamenhof pri poŝtelefonoj
1510.jpg

"Persone, mi rifuzas kaj kondamnas ĉian misuzon sur infanojn, kaj speciale la seksan misuzon de infanoj"

~ Pedo Bear per poŝtelefono

La poŝtelefono estas malgranda, portebla telefono kun ŝargebla akumulatoro.

Ĝia antaŭulo estis la telefono. En aprilo de 1973 a. K. okazis unua parolo per poŝtelefono: Martin Kuper de la firmao Motorola telefonis al Bell Labs. Tamen unuan vaste vendatan poŝtelefonon la firmao Motorola prezentis en marto de 1983. Ĝi estis Motorola DynaTAC 8000X, kiu pezis 8,50 kg kaj kostis 40000 US$. Komence oni uzis botomobilojn, ĉar tio similis al la infanbotoj.

6420.jpg

[redakti] Historio

High-Esperanto-Tech-Hands-Free-Cell-Phone-Accessory-P234.jpg

Ekde la prahistorio homoj uzis la poŝtelefonoj. Unue, nur magiistoj kaj pastroj povis uzi ĝin. Ĝia funkciado estas kaŝita al profanuloj.

En la Biblio, Dio uzis poŝtelefonon por paroli al Siaj Profetoj: טלפון סלולרי הוא טלפון אלחוטי נייד (למעשה מכשיר רדיו דו כיווני המסוגל לשדר ולקלוט בו-זמנית) שניתן להפעילו באזורים נרחבים בטכנולוגיה של תקשורת סלולרית, המתבססת על פרישת תחנות בסיס סלולריות

Laŭ sanktaj barataj skriboj en Sanskrito, la gedioj uzis poŝtelefonojn dum siaj vojaĝoj tra la Tero:

चलभाष (मोबाइल भाष, मोबाइल, सेलभाष, हाथभाष,[1] सेल फोन, सेलुलर दूरभाष) एक लंबी दूरी का इलेक्ट्रॉनिक उपकरण है जिसे विशेष बेस स्टेशनों के एक नेटवर्क के आधार पर मोबाइल आवाज या डेटा संचार के लिए उपयोग करते हैं इन्हें सेल साइटों के रूप में जाना जाता है। चलभाष, दूरभाष, के मानक आवाज कार्य के अलावा वर्तमान चलभाष कई अतिरिक्त सेवाओं और उपसाधन का समर्थन कर सकते हैं, जैसे की पाठ संदेश के लिए SMS, प-पत्र, अंतरजाल के उपयोग के लिए पैकेट स्विचिंग, गेमिंग, ब्लूटूथ, अवरक्त, वीडियो रिकॉर्डर के साथ कैमरे और तस्वीरें और वीडियो भेजने और प्राप्त करने के लिए MMS, MP3 प्लेयर, रेडियो और GPS. अधिकांश वर्तमान चलभाष, बेस स्टेशनों (सेल साइटों) के एक सेलुलर नेटवर्क से जुड़ते हैं, जो बदले में सार्वजनिक टेलीफोन स्विचित नेटवर्क (PSTN) से जुड़ता है (सॅटॅलाइट फोन इसका अपवाद है).

[redakti] Milita uzo

Uzo de poŝtelefonoj estas tre malnova en armea medio.

120770001.jpg

Ksenofono unua menciis en sia verko Hellenika la uzon de poŝtelefono en 405 a.K.. La grekoj uzante aparatojn, avertis tiel soldatojn dum batalo:

Τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα κινητής τηλεφωνίας έχουν δομή κυψελών. Ασύρματα σήματα χρησιμοποιούνται για να επιτευχθεί επικοινωνία μεταξύ ενός κινητού τηλεφώνου και κοντινών τηλεπικοινωνιακών κυψελών. Όταν ένα τηλέφωνο απομακρύνεται πάρα πολύ από μια κυψέλη, ένα σύστημα ηλεκτρονικών σταθμών στέλνει εντολή στη κινητή μονάδα και σε μια πιο κοντινή κυψέλη για να αναλάβουν τις μεταξύ τους επικοινωνίες χωρίς διακοπή της κλήσης.

La malŝatata romia imperiestro Tiberio uzis poŝtelefonon por komandi la romian imperion de sia vilao sur la insulo Capri. Ĉiutage li sendis ordonojn al la 8 kilometrojn fora kontinento:

Telephon(i)um gestabile sive telephon(i)um portabile sive solum gestabile sive telephonulum vel etiam telephonum cellulare est telephonum quo instructus quilibet telephonemata sive sermones radioelectricos paene ubique et emittere et recipere potest. Hodie, plurimis telephonis gestabilibus etiam imagines capi et textus mitti possunt.

En 1810 Carl Friedrich Gauss kreis la unuan poŝtelefonon taŭga al mezurcela transsendo de signaloj trans grandaj distancoj.

La franca, brita kaj usona armeoj uzis la poŝtelefonan principon kiel kampara telegrafo por transsendi informojn per morsa kodo. Ankaŭ germanaj trupoj uzis poŝtelefonojn en Namibio.

Poŝtelefonoj estis longe norma ekipaĵo de militistoj en Aŭstralio kaj Britujo ĝis la jaro 1960, ĉar oni konsideris ilin relative sekuraj kontraŭ malamika subaŭskultado.

Poŝtelefonoj estis uzitaj en 1980 de afganoj dum la soveta invado en Afganujo.

Nur post 1990, aperis poŝtelefonoj por civilaj uzoj.

[redakti] Historio de civila poŝtelefono

Nur en la fino de 20-a jarcento simplaj civitanoj povas uzi poŝtelefonojn. Jen konciza historio pri civilaj poŝtelefonoj:
Hejme.jpg

1996: Kiam sonoras poŝtelefono de apuda persono: Mi malamas poŝtelefonojn!
1998: Ĉiuj miaj geamikoj havas poŝtelefonojn!
1999: Mi finfine aĉetas poŝtelefonon: Vidu, 50 malsamaj sonor-tonoj!
2001: Mi povas tekstmesaĝi miajn geamikojn!
2003: Mi povas sendi retmesaĝojn, kaj ankaŭ foti!
2005: La homoj povas kontakti min kiam ajn, kie ajn!
2007: Ĉi tiu aĵo neniam ĉesas sonori!
2009: Mi malamas poŝtelefonojn!

[redakti] SMS

Kiel (se indas) traduki la mallongigon "SMS" (short message service - servo por sendi mallongajn tekst-mesaĝojn per poŝtelefono).

Oni trovas en la reto jenajn variantojn:

- poŝtelefonaj mesaĝetoj

- MLM Esperanto-traduko de la angla SMS, kaj tiu mallongigo (MLG) signifas MalLOnga Mesaĝo

- poŝtelefon-mesaĝumado (SMS)

- Alia interesa vorto, kiu deriviĝis de "poŝtelefono" estas "poŝmesaĝo" (SMS)

En la "Weltsprachenwoerterbuch Deutsch-Esperanto Esperanto-Deutsch" de Dietrich M. Weidmann oni trovas jenon:

"SMS > EMS (et-mesaĝ-sistemo)";

"emsaĵo > SMS-Nachricht" [et-mesagho]

"emsi > SMS versenden, Kurznachricht versenden" [sendi et-mesaĝon]

[redakti] Utilo

Tra la fenestro ulo ĉiuvespere kaŝgapas la najbaran junulinon, kiel ŝi senvestiĝas en la ĉambro. Iutage sonoras lia poŝtelefono: — Halo! Mi estas la najbara junulino, al kiu vi loĝas vid-al-vide. Mi ne trovas la kalsoneton, ĉu vi ne vidis hazarde, kien mi metis ĝin?

[redakti] Bona donaco

La infano skribas ankaŭ ĉijare denove dezirleteron al la Sankta Nikolao: „Kara Sankta Nikolao, bonvolu sendi la donacojn ĉifoje rekte al mi kaj ne al miaj gepatroj. En la antaŭa jaro ili retenis la poŝtelefonon senhonte por si mem.“

Content Navigation