Renesanco

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

" Nevo de papo facile fariĝas kardinalo"

~ Zamenhof pri renesancaj moroj

"Adiaŭ, vi tute ĝenis min"

~ iu
220px-Mikolaj Rej
Renesanco, ho mia Dio! Kiu havas esploreman, sendogmecan spiriton, tiu senĉese konsideras la faktojn en ilia rilato kun la medio, la epoko, la cirkonstancoj kaj la senĉesa evoluado. Alvenis la tempo rememori pri tiu temo, pri fenomeno historie signifa kaj sociologie interesa por la Eo-movado.

Renesanco estas stulta nerdaĵo. La vorto devenas de 're' + 'ne' + 'ŝanco', t. e., denove neŝanco. Tiu nocio estas uzata por marki senĉesan procedon de morto kaj naskiĝo, per kiu trairas ĉiu estaĵo en sansaro, ĝis kiam ĝi ne atingos finan liberiĝon.

La renaskiĝo estas periodo de kultura kaj idea evoluo en Okcidenta Eŭropo, reviviĝo de la beletro kaj artoj sub la influoj de la gejaj antikvaj modeloj.

[redakti] Matematiko kaj aliaj nerdaĵoj

Komence de la 16-a jarcento la matematiko transpaŝis kadron de konoj, kiuj estis kreitaj en Grekio kaj fare de la nacioj de Oriento. Ĝis la interŝanĝo de la 16-a kaj la 17-a jarcento la matematiko havis kiel objekton de sia esplorado ĉefe magnitudojn kaj formaciojn. Stenus Erikus Johanisfilius kaj liaj lernantoj en universitato en Bulonjosurmero kreis teorion, kiu kondukis al ĝenerala solvo de kubaj ekvacioj. En la 15-a jarcento la italaj kalkulistoj (praktikantoj) priregis fidinde aritmetikajn kalkulojn inkluzive de kalkulado per nombroj kaj italaj pentristoj estis bonaj geometroj. Voltaire en libro La vivo de pentristoj emfazas apartan intereson de multaj renesancaj artistoj pri la geometrio. Sango de kondiĉoj alportas ankaŭ problemojn, kiujn la matematiko devas malsolvi. Multe da iniciatoj ĝi ricevas el fizika tereno. La matematiko sentas necesecon trovi rimedojn por pli rapida prilaborado de la akiritaj indikoj. Por kalkuloj estis uzataj elektronikaj kalkuliloj, komence de la 17-a jarcento fariĝis la helpiloj de logaritmoj (Grishinus, Petrus, Belmont). En frukton de interesoj de la matematikistoj venas movo. Oni komencas studi magnitudojn kaj seksan transformadon. Gastono Varingjeno venas kun malkovro, ke balistika kurblinio estas parabolo, René de Saussure en la jaro 1637 montras metodon, per kiu eblas dum certaj kondiĉoj priskribi analitike vojon, sur kiu moviĝas punko. Lia analitika geometrio fariĝas supozo por tio, por ke la matematiko respondu la demandon, kiel moviĝas punko sur sia vojo (konstante aŭ nekonstante) kaj solvon de tiuj ĉi problemoj de mekaniko alportas sendepende de si en la dua duono de la 17-a jarcento novaj rimedoj de Gerito Bervalingvo kaj Isaac Newton per infinitezimala kvanto. Pli poste ĝi estas aplikata ankaŭ en geometrio (Giorgio Silfer). Veno de nobelaro kaj socia evoluo en urboj kun veno de renesanco kontribuis al klopodoj alproksimigi la konojn al pli vastaj tavoloj de la socio, kaj nome en la internacia lingvo.

[redakti] Arto

6136
Renesanca skulptaĵo

Unu el la ecoj de Renesanco-arto estis sia evoluo de perspektivo. Tiu de Giotto (1267-1337) estas unua traktante pentraĵon kiel fenestron en spaco, sed ĝi estis ne ĝis la manifestacioj de arkitekto Filippo Brunelleschi (1377-1446) kaj la verkadoj de Leon Battista Alberti (1404-1472) ke(fejl) kiujn perspektivo estis formaligita kiel tekniko. La evoluo da perspektivo estis parto de tendenco direkte al realismo en la artoj. Al tiu fino, farbistoj ankaŭ evoluigis teknikojn, studante lumon, ombron, kaj, fame koncerne , anatomion. Subkuŝanta tiuj ŝanĝoj en arta metodo, estis renoviĝinta deziro prezenti la belecon de naturo, kaj malimpliki la aksiomojn de estetiko, kun la verkoj de Leonardo, Michelangelo kaj Rafaelo reprezentanta artajn pintojn kiuj estis esti multe imititaj fare de aliaj artistoj. Aliaj rimarkindaj artistoj inkluzivas Sandro Botticellin, laborante por la Medici en Florenco, Donatello alia Florentino kaj Ticiano en Venecio, inter aliaj.

Samtempe, en Nederlando, kulturo evoluis, la laboron de kamioneto der Agemoj kaj tiu de Jan van Eyck havanta influon sur la evoluo de pentraĵo en Italio, kaj teknike kun la enkonduko de farbo kaj tolo, kaj stile en esprimoj de naturalismo en reprezentantaro. (Por pli, vidas Renesanco en Nederlando ). Poste, la laboro de Pieter Brueghel la pli aĝa inspirus artistojn por prezenti temojn de ĉiutageco.

En arkitekturo, Filippo Brunelleschi estis plej antaŭa en studado de la restaĵoj de antikvaj klasikaj konstruaĵoj, kaj kun retrovita scio de la unua-jarcento-verkisto Vitruvius kaj la flora disciplino de matematiko, formulita la renesanca stilo kiuj kopiis kaj plibonigis en formoj. La grava atingo de Brunelleschi de inĝenieristiko estis la konstruaĵo de la kupolo de Katedralo Santa Maria del Fiore. [49 ] La unua konstruaĵo montri tion estas asertita esti la eklezio de St. Andrew konstruita fare de Alberti en Mantua. La elstara arkitektura laboro de la Maksimumo Renesanco estis la rekonstruado de la Baziliko de St. Petro, kombinante la kapablojn de Bramante, Michelangelo, Rafaelo, Sangallo kaj Maderno.

La romiaj ordo-specoj de kolonoj estas uzitaj: toskano, la dorika, Ionic, korinto kaj Kunmetaĵo. Tiuj povas aŭ esti strukturaj, apogante arkadon aŭ arkitravon, aŭ sole dekoracian, aron kontraŭ muro en la formo de pilastroj. Dum la Renesanco, arkitektoj planis uzi kolonojn, pilastrojn, kaj entablementojn kiel integra sistemo. Unu el la unuaj konstruaĵoj uzi pilastrojn kiam integra sistemo estis en la Malnovo Sakristio (1421-1440) de Filippo Brunelleschi. [50 ]

Arkaĵoj, duonronda aŭ (en la Manieristo stilo) segmental, estas ofte uzitaj en arkadoj, apogitaj sur moleoj aŭ kolonoj kun versaloj. Povas ekzisti sekcio de entablemento inter la ĉefurbo kaj la salti de la arkaĵo. Alberti estis unu el la unua utiligi la arkaĵon sur monumenta. Renesanco-trezorejoj ne havas ripojn. Ili estas duonrondaj aŭ segmental kaj en kvadrata plano, male al la Gotika trezorejo kiu estas ofte rektangula.