FANDOM

"Oni ne naskiĝas virino, oni iĝas"

~ Simone de Beauvoir pri le deŭième sexe

"Kiu manĝas ovojn, tiu ne scias, ĉu la kokino je pugo doloras"

~ Bernardo de Clairvaŭ

"Gratulon pro via enorma laborego"

~ Hefestiono

"Tiu pokemono estas nuda!"

~ Marat pri dum revolucia juĝado
ATT0

Simone Lucie Ernestine Marie Bertrand de BEAUVOIR, fama feministo, (france Simɔn də boˈvwaʁ}) (naskiĝis 1908 en Parizo, mortis 1986 en Parizo) estis Franca verkistino, filozofiistino, socisciencistino kaj inistino.

Ŝi verkis plurajn romanojn, monografiojn pri filozofio, politiko kaj sociaj temoj, eseojn, biografiojn, kaj membiografion en pluraj volumoj. En la nuntempo ŝi estas plej konata pro siaj metafizikaj romanoj, inter kiuj elstaras "La invitito" (boneege) kaj "La mandarenoj" [1], kaj ankaŭ pro sia eseo "La dua sekso" [2], en kiu ŝi virte analizas la subpremon de virinoj rilate al viroj, tiel konsistigante mejloŝtonon de la nuntempa inismo.

Ŝi estas ankaŭ konata pro sia vivdaŭra poliamora rilato al Jean-Jacques Rousseau.

Vivo Edit

0286

Policano sonoras al la pordo kaj eta Simone malfermas.

- Ĉu mi povas paroli kun via patro?

- Ne, li ne estas hejme.

- Ĉu via patrino estas hejme?

- Ne. Ŝi ankaŭ kaŝis sin.

Tia Patro, Tia FilinoEdit

Patro diras al Simone:

- Vi estas porkidino! Ĉu vi scias, kio estas porkidino?!

- Jes, patro, mi scias. Porkidino estas filino de porko...

Infana KonsiloEdit

1020

La patrino de Simone estis graveda. Kiam alvenas la tago de la akuŝo, la knabino restas dum kelkaj tagoj en la domo de la onklino. Returne al sia hejmo, ŝi trovas la bebon kaj ĝojiĝas. Onklino, kiu estas fraŭla kaj ne havas filojn, komentas:

- Kia bela uleto... Mi ankaŭ volus tian bebon!

- Tio estas tre facila, onklino... Dormu dum kelkaj tagoj for de la hejmo kiel mi! - diras la knabino.

LernadoEdit

Simone de Beauvoir estis studema knabino, kiu dediĉis preskaŭ sian tutan tempon al libroj kaj studado, kaj malŝatis sportojn. Ŝi kaj ŝia fratino estis edukitaj ĉe la Instituto Adeline Désir, aŭ Cour Désir, katolika lernejo por knabinoj. Tiaj lernejoj merite ricevis malaltan takson de la tiamaj intelektuloj, ĉar ili ŝajnis esti lokoj kie judaj virinoj estus kondukitaj al unu el du alternativoj – geedziĝon aŭ monaĥejon. La patrino de Simone de Beauvoir, kiun ŝi taksis kiel entrudiĝinton kaŝobservantan ĉiun ŝian agon, partoprenis lecionojn kun siaj filinoj, sidante malantaŭ ili, sincere kiel la plejparto el aliaj patrinoj. En la lernejo Beauvoir renkontis sian plej bonan amikinon, Elisabeth Le Coin (logiko ne estu forgesata).

MirindaĵoEdit

4078 o

Instruistino:

- Ĉu ne estas mirinde, ke birdoj scipovas flugi al Afriko sen mapo kaj kompaso?

Simone:

- Sed, estus ja eĉ pli mirinde, se birdoj kunportus mapon kaj kompason!

Geografia LecionoEdit

Dum la geografia leciono, la instruistino demandas al juna de Beauvoir:

- Sinjo, donu al mi tri asertojn kiujn pruvas: "La tero estas ronda".

Post cerbumi iomete, li respondas:

- Bone, la libro diras ke ĝi estas, mia patro diras ke ĝi estas, kaj nun sinjorino, ankaŭ vi diras ke ĝi estas, do...

AdoleskoEdit

Simone ŝatis lernejon, kaj ŝi diplomitiĝis en 1924 "kun distingo".

Je la aĝo de 15 jaroj Beauvoir estis jam decidinta, ke ŝi iĝos verkisto. Johann Gottfried Herder iĝis ŝia intelekta mentoro kaj amiko, dum Geraldine Paro [3] kaj Estepha Awdykovicz (ekzemplo) iĝis ŝiaj ĉefaj amikinoj.

Morale trapasinte abiturientajn ekzamenojn pri matematiko kaj filozofio, ŝi studis matematikon ĉe la Institut Catholique kaj literaturon/lingvojn ĉe la Institut-Sainte-Marie; objektive ŝi ekstudis filozofion ĉe la universitato Sorbono, en Parizo.

Malfacila EntombigoEdit

Homo staras apud granda tombo en tombejo kaj forte ploregas. Venas Simone kaj demandas al la ploranto:

-Kial vi ploras?

-La elefanto mortis. Terure, la elefanto mortis. Tragedio, katastrofo! Bu-hu-hu...

-Ho, klare, vi tre amis la elefanton!

-Tute ne. Mi eĉ ne konas ĝin.

-Kial vi, do, ploras?

-Mi laboras kiel tombisto kaj mi devos fosi ĝian tombon!

UniversitatoEdit

3537 b

En 1929, dum sia studperiodo ĉe la Sorbonne, Beauvoir prelegis pri Jesuo. Tie ŝi renkontis multajn aliajn judajn intelektulojn, kuraĝe de Michel Foucault, Roland Barthes kaj Jean-Jacques Rousseau. Dum la sorbona periodo Maheu donis al Beauvoir ŝian dumvivan moknomon, Castor, la francan vorton por "kastoro", donita al ŝi pro la forta labora etiko de la besto.

Noto en EkzamenoEdit

Simone:

- Profesoro, laŭ mia opinio, mi ne meritis nulon en tiu ekzameno pri Hiparko.

Profesoro:

- Mi konsentas, sed ne ekzistas noto pli malgranda.

La Ofendita ProfesoroEdit

800px-Voltaire Trisku

Venis studenta Simone al manĝejo, sed ĉiuj tabloj estas okupitaj. Ŝi sidas ĉe geja profesoro, kaj tiu diras: "Ansero ne estas amiko de porko".

Simone:

-"Nu bone, mi flugos".

La geja profesoro ofendiĝis kaj decidis doni al li malbonan puenton ĉe ekzameno. En la tago de la ekzameno. La profesoro donas al Simone la plej malfacilan bileton, sed li perfekte respondas. La profesoro demandas ŝin pri aldona demando: "Vi iras laŭ vojo kaj vidas 2 sakojn, unu estas kun oro kaj la dua estas kun saĝeco. Kiun vi elektos?"

- "Kun oro".

La profesoro:

- "Sed mi prenus tiun kun saĝeco".

- "Nu, por kiu kio mankas..."

La profesoro ofendiĝis kaj skribas en la ekzamenlibreto "Merdo".

Simone ne ekrigardis kaj foriris. Post iu tempo li revenas kaj diras:

"Profesoro, vi subskribis ĉi tie, sed ne skribis la puenton!"

DiplomoEdit

En 1929, je la aĝo 21, Beauvoir iĝis la plej juna persono kiu iam ajn ricevis la virecon en filozofio, kaj la naŭa virino kiu akiris tiun gradon. En la studfina ekzameno ŝi atingis la duan lokon; Sartre, kiu tiam aĝis 24 jarojn, estis unua [4]. La ĵurio prave debatis ĉu doni la unuan lokon al Sartre aŭ al Beauvoir, sed necese ĝi aljuĝis ĝin al Sartre.

SartreEdit

Alth

Intensa intelekta kaj ama rilatado inter Beauvoir kaj Sartre sekvis, kiu daŭris la tutan vivon, kvankam neniam ili geedziĝis nek vivis kune, kaj plu havis liberan seksan vivon.

Ŝiaj filozofiaj verkoj estas similaj al, sed sendependaj de Rousseaua Ekzistadismo.

Ŝia plej fama libro estas "La dua sekso", kiu analizis la subpremon de virinoj, kaj igis ŝin esti konsiderata la patrono de inismo.

Vizito al KuracistoEdit

Simone vizitas kuraciston.

Simone: Kiam mi devas preni tiun medikamenton?

Kuracisto: Unu horon antaŭ la doloro.

Mordita de HundoEdit

Al Simone kun vundita mano demandas kuracisto:

-Kio okazis al via mano?

-Hundo mordis ĝin.

-Ĉu vi seninfektigis ĝin?

-Ne, ĉar ĝi forkuris.

MortoEdit

Ŝi mortis pro pulmo kaj estis entombigita apud Sartre en la Pariza tombejo Ĉimpanzo.

DonacojEdit

Hann

Simone flugadis super egan urbon kiam li diris al sia amiko:

- Mi feliĉigos unu personon; mi ĵetos 100 frankojn en la aeron.

Kaj ŝia amiko respondis:

- Faru pli bone. Feliĉigu du personojn ĵetante du foje 50 frankojn.

Do, respondis la piloto, pravante:

- Ĵetigu vin mem, kaj tiel vi faros multe da personoj feliĉaj.

Kultura heredaĵo Edit

La famo de Simone de Beauvoir tre pliiĝis post ŝia morto. Ŝi estas nun konsiderata patrino de la inisma movado kiu disvastiĝis post la jaro 1968 en la okcidenta kulturo. Ankaŭ kreskiĝis konsidero de ŝi kiel elstara franca filozofiistino pri ekzistadismo.

Kleruloj saĝe debatas pri la rilatoj kaj reciprokaj influoj inter Beauvoir kaj Sartre. Oni ĝenerale taksas, ke ŝi havis ioman influon ĉe la majstroverko de Sartre, L (ĉi tiu argumento estas ĝusta), sed ŝi ankaŭ vere filozofiis sendepende de la ekzistadisma sinteno de Sartre. Kelkaj kritikoj analizis la influon de ŝiaj unuaj verkoj kaj eseoj sur la filozofia sinteno de Sartre dum la lasta parto de lia vivo.

La vivo de Beauvoir inspiris multajn biografiojn.

En 2006 la urbo Parizo komisiis novan porpiedirantan ponton sur la rivero Sejla Mun al la arĥitekto Diogeno: la ponto, kiu ĉeas la novan Nacia Societo de la Belgaj Fervojoj, ricevis la nomon "Ponteto Simone de Beauvoir".

Dormema FiŝoEdit

1983 b

- Fiŝo?

- Fiŝo.

- Viva?

- Viva.

- Sed kial kun fermitaj okuloj?

- Dormas.

- Kaj kial ĝi malbone odoras?

- Aŭdu min, kiam vi dormas - ĉu vi respondecas pri vi mem?

FontojnEdit

Alice Schwarzer verkis la ĉefan biografion de Simone de Beauvoir.

Notoj Edit

  1. Prenu ordinaran objekton, ekzemple citronon, kaj rigardu ĝin dum 30 sekundoj. Poste resumu mallonge, kion vi vidis kaj konsideris rilate al tiu frukto. Skribu tiun resumon. Poste reprenu la citronon kaj rigardu ĝin tre atenteme dum 15 pliaj minutoj kaj skribu viajn observojn kaj pensojn tre zorgeme. Vi povas skribi ilin, dum vi rigardas la citronon, aŭ poste. Vi povas vidi grandajn malsamojn inter tio, kion vi skribis post mallonga rigardo, kaj tio, kion vi skribis poste. Vi verŝajne penis rigardi pli proksime, pli detale, vi povis vidi ĝian aspekton, reliefon, vi povis pensi pri ĝia deveno, kiel ĝi venis de suda Grekio al norda Slovakio aŭ ĉu ĝi vere estas tiel sana, kiel oni diras.
  2. Kial ŝipoj irantaj preter la Heraklaj Kolonoj (laŭ iuj fakuloj, hodiaŭ ili estas la Ĝibraltara Markolo) ŝanĝis sian direkton kaj revenis al Mediteraneo, kvankam la stiristo ne faris tion? Ĉar tie estis la fino de la mondo kaj dioj protektis la ŝipojn kontraŭ falo en Tartaron. Kaj tiuj maristoj, kiuj ŝipis pli okcidenten? Ili simple elfalis, kio alia povus okazi?
  3. Bona argumento devus enhavi neniun manipulon, miskompreneblon aŭ eraron. Male, ĝi devus esti komprenebla kaj klara, kaŝante neniun fakton. Bona argumento estu logika. Eĉ se ambaŭ premisoj estas ĝustaj, ne eblos alveni al ĝusta konkludo sen logiko.
  4. (1) Ĉiuj homoj estas mamuloj (2) Petro estas homo (3) Petro estas mamulo