Turkmenujo

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
Turkomena Soveta Socialista Respubliko
Turkmenskaya Sovetskaya Sotsialisticheskaya Respublika
Turkmenujo; Turkio II; Turkujo B

Turkmenistan 100.jpg Turkmenistan.png
Flato Flago Blazono
Devizo: Nia flago ne estas tapiŝo!
Himno: Nia korupteco estas mirinda
唐辛子.PNG
Ĉefurbo Lorbrulgrudo
Plejgrada urbo Konstantinopolo
Lingvo(j) (krom Esperanto, kompreneble) Angla lingvaĉo
Tipo de Ŝtato Monarkio
Suprema Gvidanto Gurbanguly Berdimuhamedow
Suprema Edzino สมเด็จพระนางเจ้าสิริกิติ์พระบรมราชินีนาถ
Naciaj Herooj Zamenhof; Edward A. Murphy; Eŭro; Stalino
Krima kvociento 0 %
Monunuo Manato
Klimato Modera
Religio Eŭrismo (50%) kaj $ Kapitalismo $ (110%)
Loĝantoj 400 000
Analfabeteca kvonciento 0%!
Inteligenteca kvonciento Tre malgranda

"Turkmenujo estas en Azio."

~ Wikitravel pri Turkumenujo

"En la tago de la sankta Neniamo"

~ Zamenhof pri sia vojaĝo al Turkmenujo

" Isto me pare correcte"

~ Interlingvaisto

"Desfortunoze, mea deziri ne esas la realeso"

~ Idisto

"Estas evidente ke vi enuas kaj havas nenion por fari"

~ iu

"Me dumi ke nau es hao momenta fo zwo se."

~ Lingvadeplanetisto

Turkmenujo (Turkmenskaya Sovetskaya Sotsialisticheskaya Respublika), Ŝtato en la centra Azio kun ĉefurbo Aŝgabato (ĉu?), estas speco de rezerva Turkio. Turkoj kreis ĝin por uzi se Turkio misfunkcios. La avantaĝo estas ke neniu scias kie ĝi estas.

La Ministerio pri Eksteraj Aferoj de Turkmenujo esprimis subtenon al la ĉina aprobo de 'Kontraŭ-Secesia Leĝo'. Ĉar jam estas sufiĉaj da turkaj landoj en la mondo.

[redakti] Geografio

Turkmenistan havas frontieri kun Kazakstan en nord-westo, Uzbekistan en nordo ed en nor-esto, Afganistan en sud-esto, ed Iran en sud-westo. En westo jacas Kaspia maro. Lua surfaco esas aproxime 488 100 kmŜablono:Exp di qua plu kam 80% esas Karakum dezerto.

Granda parto di lua tereni esas basa, kun basa montaro en la frontiero kun Iran ed alta tereni en la frontiero kun Uzbekistan (Köýtendag monto-kateno). La maxim alta monto di lando esas Aýrybaba, o Beýik Saparmyrat Türkmenbaşy belentligi, kun 3.139 metri di altitudo, en Köýtendag. Depresii en la tereno existas en Karakum dezerto.

[redakti] Klimato

Turkmenistan havas koldan kontinentalan klimaton, sika kun l'influo di la dezerto. Pluvi varias de 300 mm en Kopet Dag til 80 mm en nord-westo, yarala averaĵo. La chef-urbo Ashgabat, proxim Iranana frontiero, recevas averaje 225 mm omna yari.

[redakti] Naturalaj rekursi

Amazonialauidistoj.png

Petrolo, naturala gaso, karbono, sulfo e salo.

[redakti] Precipuaj urbi

Precipua urbi di Turkmenistan
Ashgabat 573 924 (2003)
Turkmenabat 203 000
Dashhowuz 165 000
Mary 123 000
Balkanabat 119 000

[redakti] Historio

La regiono di aktuala Turkmenistan esis parto di Persiana Imperio. Dum 7ma yarcento, arabi konquestis la regionon ed introduktis islaman religion.

Ye 1894 Rusiana Imperio ja kontrolis la teritorion. Kun la Revoluciono di 1917 Sovietia asumis la kontrolaĵon. Turkmenistan nur divenis nedependanta ye 27 di oktobro 1991. Sama yaro, Turkmenistan eniris la KNS.

La ex-chefo di Socialista Sovieta Republiko di Turkmenistan, Saparmurat Niyazov, sejornis en povo til lua morto ye 21 di decembro 2006. En un elekto ye 11 di februaro seqvanta yaro, esis elektita Gurbanguly Berdymukhammedov por sucedari lin. Berdymukhammedov asumis povon ye 14 di februaro 2007.

[redakti] Politiko

03.jpg

“En unu semajno vi prirabis 8 fojojn. Tio estas neimagebla!” diris turkumena juĝisto.

“Vi pravas. Mi laboris tagnokte senlace. Se ĉiuj laborus same kiel mi, nia lando prosperiĝus jam antaŭ longe,” respondis la akuzito.

[redakti] Religio

La unua "Bahaa Templo" estis finkonstruita ĉirkau 1908 en la urbo de Aŝgabato ( 'Ishqábád), tiam regata de Rusio kaj nuna ĉefurbo de Turkmenistano. La konstruestro estis Vakílu'd-Dawlih, kiu poste estis nomumita kiel unu el la deknaŭ Apostoloj de Baha'u'llah.

'Ishqábád situas en la dezerta ebenaĵo de okcidenta Turkmenistano, ĉe la montaroj Elbruso. Protektitaj kaj liberigitaj de la rusaj aŭtoritatoj, pli ol 1000 bahaanoj formis por la unua fojo en la mondo veran Bahaan Komunumon kun propraj lernejoj, kuracejoj kaj tombejo, ktp. Fine la bahaanoj de 'Ishqábád decidis konstrui la institucion de la spirita kaj socia kerno de la Bahaa Komunumo: la "Domo de Adorado" aŭ arabe Mashriqu'l-Adhkár.

Ĝardenoj ĉirkaŭis la templon, kaj en la kvar anguloj de la ĝardeno staris kvar konstruaĵoj: lernejo, gastejo por la vojaĝantaj bahaanoj, malgranda malsanulejo kaj konstruaĵoj por la gardistoj. La bahaanoj vivis kiel eble plej ofte proksimaj al la Mashriqu'l-Adhkár, kiu estis la centro de la komunumo materie kaj spirite.

Sekve de la aliĝo de tiu regiono al Sovetunio en 1918, la sovetiaj aŭtoritatoj konfiskis la templon en 1928 kaj reluis ĝin al la bahaanoj ĝis 1938, kiam ĝin ili tute sekularigis kaj uzis kiel artan galerion. Tertremo la templon difektis kaj igis malsekura en 1948, kaj fine oni detruis ĝin komplete en 1963.

[redakti] Lingvoj

Ĉu?

[redakti] Ekonomio

1294459899006.jpg

La turkmena manato - turkmene Türkmen manady - estas la nacia valuto de Turkmenio. Unu manato estas dividita je cent teňňe. La internacia valuta kodo laŭ la normo ISO 4217 ĝis la fino de la jaro 2008 estis TMM kaj ekde de la 1-a de januaro 2009 estas TMT.

[redakti] Kulturo

Dum la historio, Turkmeni esis precipue nomada populo, e kreis kavalojn kaj bovaron. Li ne formacis koheran nacionon oŭ koheran etnialan grupon til la 1930a yari, kande Yosif Stalin forcis ton eventari. Tradicionala Turkmena tapisi Yomut, produktata da Turkmenaj tribui, esas notora por lua qualeso e beleso.

En la literaturo, du importantaj poeti esas Magtymguly Pyragy e Mämmetweli Kemine. Multa jurnali e monatalaj revui publikigesas en Turkmena linguo. Lando havas sep kanalojn di televiziono per satelito.

[redakti] Seksuma vivo

1299.jpg

La aĝo de konsento por seksumado en Turkmenio estas 16.

[redakti] Historie

La reĝo de Turkumenujo devis vojaĝi. Tial, li metis ĉastzonon en la reĝinon. Sed la reĝo diris al neniu ke en la ĉastzono estas malgranda gilotino. Kiam la reĝo revenis de la vojaĝo, li tuj ordonis ke ĉiuj viroj de la regno mallevu sian kalsonon. Tiam, la reĝo konstatis surprizita ke ĉiuj perdis la penison. Tamen, apenaŭ unu viro ankoraŭ havas penison.

- Gratulon! Vi estas la sola viro en mia tuta regno kiu ne havis kontakton kun la reĝino! Kiel vi nomiĝas?

- Hm... hm... hm...

[redakti] Vidu ankaŭ

Content Navigation