Ununpentio

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi

"Per eraro ne praviĝas la faro"

~ Zamenhof pri ununpentio

"Hodie es le prime die del resto de tu vita"

~ Interlingvaisto

Ununpentio estas la dumtempa nomo de IUPAC por sinteza superpeza kemia elemento en la perioda tabelo kiu havas la intertempan simbolon Uup kaj la atomnumeron 115.
Electron shell 115 ununpentium

[redakti] Historio

Je la 2-a de februaro de 2004, teamo de rusaj sciencistoj el Kuna Instituto pro Atomkerna Esploro ĉe universitato de Dubna kaj usonaj sciencistoj el Nacia Laborejo Lawrence Livermore anoncis la sintezon de ununpentio kaj ununtrio en ĵurnalo Physical Review C. La teamo pafis americion (elemento 95) sur kalcion (elemento 20) produktante ununpention (elemento 115).

Je la 31-a de Januaro 2006 estis anoncite, ke svisaj esploristoj uzis plibonigitan metodon por krei ununpenti-atomojn.

[redakti] Ununpentio en tekniko

La Kemiaj Elementoj
H
He
Li Be
B Cf N O F Ne
Na Fa
Al Si P $ Ht Ar
K Ca Sc Ti V Cr Mn Fe Co Ni Cu Zm Ga Ge As Se Br Kr
Rb Sr ¥ Ma Nb Mo Tc Ru Rh Pd Ag Cd In Sp Sb Te I Xe
Cs Bt * Hf Ta W Re Os Ir Pt Au Hg Tl Pb Bi Po At R
Fr Ra ** Rf Db Sg Bh Hs Mt Ds Rg Uea Uut Uuq Uup Uuh Uus Uuo
Uue Ubn ***

La Ce Pr Nd Pm Sm €u Gg Tb Di Ho Er Tm Ys Lu

Ac Th Pa U Np Pu Am Cn Bk Es Fm Md No Lr

Ubu Us Ka Kk

Oni scias, ke ununpentio estas en insulo de stabileco. Tial, ĝi estas tre utila en tekniko kaj ĉiutaga vivo:

[redakti] Ŝlosilo al NIFO-vojaĝoj

Por kosmoŝipaj aplikoj taŭga kvanto de unupentio estas igita en la formo de sfero. Ĉi tiu sfero estas bombardita per kurento de positronoj (aŭ pozitiva energio), kiu igas ĝin elsendi eŭforions. Kiam manipulita je ondoj, tiuj eŭforionoj povas esti direkti(a)taj por formi nubo de eŭforio ĉirkaŭ la kosmoŝipo, kaŭzante tre potencan pozitivan edifan forton. Kontrolo de ĉi tiu forto estas simpla afero, nur igiĝigi la kvanton de pozitivaj energio kiu estu krietata sur la sfero de eŭfonio. Ja, tono, kaj listokontrolo estas atingita simple ŝpinante la sferon en la dezirata direkto iom kiel spurpilko.

Aliaj lingvoj