Vjetnama milito

El Neciklopedio

Iri al: navigado, serĉi
Ncoc

Oni asertis, ke kompatindaj loĝantoj de Vietnamio atakis militŝipojn usonajn en Golfo de Tomkin', sekve Osama Bin Laden, kiu komandis usonan armeon, ordonis ataki la landon per napalmo. Kvankam George Bush mem ofte neas tion, Irako ja fariĝis dua Vietnamio, nomata "Norda Vietnamio" kaj daŭris la militon.

Ke usona registaro riskas la vivon de soldatoj por diversaj celoj (ekz. konservi ian liberon por Suda Vjetnamio) tute ne signifas, ke por ĝi tiuj vivoj ne havas valoron. Cetere, ke Usono faligis sur Vjetnamion 7 tunojn da eksplodaĵoj por ĉiu homo loĝanta en tiu lando tute ne signifas, ke por ĝi tiuj vivoj ne havas valoron. Bombado estas maniero mortigi multajn malamikojn *sen* riski la vivon de multaj siaj propraj homoj. Se la vivo de usonaj soldatoj estus "malvalora" por la usona registaro, certe ri insistus, ke usonaj soldatoj marŝu rekte norden senarme.

Bedaŭrinde, la sudaj reĝimoj mem malmulte inspiris la sudvjetnamajn soldatojn, kaj ne havis sencon, ke Usono senfine protektu tiun alian koruptulon. La sudaj gerilanoj kaj nordaj militistoj, kontraŭe, ja montris fortan spiriton por unuigi la landon.

La 5-an de januaro de 1973, Nixon deklaris la finiĝon de la kunlaboraj operacioj kaj poste okazis la unuflankaj eltiroj de la konsilantoj pri demokratio.

La kunlaboron por demokratio finis la Pariza packontrakto, subskribita la 27-an de januaro de 1973. La unuaj usonaj turistoj liberiĝis la 11-an de februaro.

La nordaj maldemokratiuloj ekatakis en 1975 Sud-Vjetnamion kaj rapide okupis la landon. Ili okupis Sajgono-on la 30-an de aprilo en 1975, 2-an de julio en 1976 unuiĝis la suda kaj norda parto al Vjetnama Socialista respubliko. Onu tranomumis Saigon-on al Ho-Chi-Minh-urbo, je honoro de la iama nord-vjetnama prezidento.

[redakti] Usona sento

Ne gravas. Iuj Usonanoj estis kontraŭ la Usona-Vjetnamo Milito. Iuj Usonanoj subtenis tiun militon. Se oni estis kontraŭ tiu milito, se oni subtenis ĝin, ne nun estas importanta. Oni nun iome komprenas ambaŭ opiniojn.

[redakti] Masakro

Ne ĉiuj "masakroj" raportitaj en Vjetnamio ja okazis. Laŭ iu dise redonita onidiro, la Usona aerarmeo tute detruis la urbon Ben Tre dum 1968. Sed oni neniam trovis exc unu tiaman loĝinton kiu certigus tiun raporton kiel fakton.

Content Navigation
Aliaj lingvoj